Review: Super Monkey Ball: Banana Splitz – Meer dan tien jaar geleden debuteerde Super Monkey Ball voor de Nintendo GameCube en wat delen later brengt SEGA de game voor het eerst naar de nieuwste handheld van Sony. Super Monkey Ball: Banana Splitz laat ons opnieuw platformen kantelen tot we zelf als een bal doordraaien. Nee, zo ver is het gelukkig niet gekomen tijdens het spelen van de game. Integendeel zelfs, want het is een erg vermakelijke titel geworden en hieronder leggen we uit waarom.

Uitdagende platformen en leuke gameplay

De gameplay van Super Monkey Ball is eigenlijk ontzettend simpel, doch effectief, want zoals je al in de inleiding kon lezen ben je constant platformen aan het kantelen, zodat de bal met daarin een aap de goede kant op rolt. Een heel simpel concept dus, maar SEGA bewijst met de verschillende levels dat daar best veel variatie in te verwerken valt, alsook een flinke uitdaging. In Super Monkey Ball: Banana Splitz heb je verschillende modi met vanzelfsprekend Monkey Ball. Hier begonnen we met Challenge. Dit is de modus waarin je de meeste uitdaging (de naam zegt het al) zal vinden. Je kunt beginnen op de laagste moeilijkheidsgraad om zo aan de gameplay te wennen en dat kun je nodig hebben als je nog nooit dit type game hebt gespeeld. Zeker als je het achterhoofd houdt dat je de game via de motion sensor van de Vita kan bedienen.

Het spelen door middel van het tilten om zo weer het level te kantelen kostte ons aardig wat gewenning, maar de wat gemakkelijkere levels zorgden voor een nette tutorial. Langzamerhand worden de paden die je kunt volgen in de levels steeds smaller en dus moet je heel juist en gericht de platformen kantelen. Dit ging via het tilten van de Vita vrij redelijk, maar naarmate we verder kwamen werd dit steeds lastiger tot het frustrerende aan toe. En vergeet het ook maar om deze game onderweg te spelen in de bus of auto, want het tilten luistert zo nauw dat het al snel fout kan gaan. Gelukkig biedt de besturing met de linkerstick uitkomst en daar maakten we dan ook ook graag gebruik van. Zo konden we met wat meer precisie de bal sturen en dan heb je ook echt het gevoel dat je voor de volle 100% de situatie in handen hebt. Wel draait de camera dan wat meer mee, wat af en toe niet helemaal juist ging.

De levels die je in Challenge tegenkomt zijn erg divers door de vormen van de paden, maar ook door de verschillende vallen, gaten of bewegende objecten die jouw spel kunnen beïnvloeden. Neem bijvoorbeeld grote beelden met armen die op en neer gaan. Word je erdoor geraakt, dan kun je zo door de lucht vliegen en dan ben je ´Out of Bounds´. Of je bent naar beneden gedonderd en kan opnieuw beginnen. Aan het begin start je overigens met drie levens en door middel van het verzamelen van bananen bouw je een score op, maar kun je ook een extra leven krijgen. Hiervoor moet je vijfentwintig bananen verzamelen. Soms krijg je een bonuslevel waar je flink wat van deze vruchten kunt oppakken en zo voor wat extra ademruimte voor jezelf kunt zorgen. Dit is van groot belang bij de lastige levels.

Variatie in levels en modi, maar toch een gemiste kans

Die lastige levels worden op een gegeven moment echt pittig, waarbij je wel eens gewoon moet gokken en maar moet zien of de bal goed terecht komt. En zoals eerder gezegd zijn de levels stuk voor stuk anders en op deze manier blijft de variatie er in. Niet alleen door de vorm van de platformen, maar ook door het uiterlijk. Elk level heeft zo zijn eigen kleurrijke thema. Met de Challenge modus kun je dus al aardig wat uren bezig zijn, maar daarnaast kun je ook herhalingen van goed uitgevoerde platformen herbekijken en jouw vaardigheden trainen in Practice, waarin je kunt kiezen uit de platformen die je succesvol hebt afgerond. Daarnaast kun je tevens zelf platformen ontwikkelen en uploaden met Edit. Dit is echter wel een gemiste kans, want het ontwikkelen is nogal beperkt. Je maakt een foto van een voorwerp met de achterste camera en door de Vita vervolgens te schudden tovert de game een platform tevoorschijn op basis van de contouren van het voorwerp. Jammer, want je kunt helemaal niets aanpassen en zo geen eigen draai aan je creatie geven.

Erg zonde van de beperkte editor dus, maar ondanks deze gemiste kans valt er verder nog genoeg te beleven in de game. Zo heb je naast Monkey Ball ook Party Mode, wat eigenlijk een verzameling is van allerlei partygames. In Solo Mode zijn er zeven modi beschikbaar: Monkey Target, Monkey Bingo, Monkey Bowling, Battle Billiards, Number Ball, Pixie Hunt, en Love Maze. In de eerste modus schiet je een Monkeyball weg om vervolgens naar een groot doel te zweven door de bal, waarin het aapje zit, open te klappen. Aan het eind van de vlucht moet je vlug weer in balvorm gaan om in het midden van het doel te landen en de hoogste score te behalen. De hoogste score behalen kan ook in Monkey Bowling, wat kort gezegd gewoon bowlen is met een Monkey Ball. In Monkey Bingo moet je als een malle rond rollen om zo snel mogelijk gaten op te vullen op een bingokaart. Diegene met de meeste punten wint.

De vierde modus is Battle Billiards en hierin moet je de ballen van andere aapjes in de pockets proberen te schieten door er zelf tegenaan te rollen. Alleen loop je zelf het gevaar dat je dan vlakbij een tegenstander eindigt, welke vervolgens jou in een pocket duwt. Dit levert aanzienlijk veel punten op. Number Ball is een simpel spelletje, waarin je snookerballen moet sorteren op nummer van beneden naar boven. Via de front touch kun je deze selecteren, wat prima werkt. Dan is er nog Pixie Hunt en hier gebruik je wederom de achterste camera. Je moet in deze modus op zoek gaan naar de kleuren die het doel van de camera aan geeft. Is deze geel, dan zoek je vlug een voorwerp op in die kleur. Slaag je hierin, dan verschijnen er kleine balletjes, welke je snel moet aanklikken om ze te pakken te krijgen en zo de score op te voeren.

Als laatste modus heb je Love Maze, waarin je twee Monkey Balls tegelijkertijd over twee verschillende platformen moet leiden. De liefdesband tussen elkaar mag echter niet verbroken worden en dus moet je er voor zorgen dat ze zo dicht mogelijk bij elkaar blijven. Drie van deze modi (Monkey Bowling, Monkey Bingo, Battle Billiards) zijn met maximaal vier spelers speelbaar via ad-hoc en op één enkele Vita in de multiplayer. Hierbij geef je de handheld door aan elkaar. Online wilde we dit graag ook testen, maar tijdens onze speelsessies konden we helaas niemand vinden. Ondanks dit biedt de Party Mode wel een leuke mix aan partygames, maar het is niet zo dat je hier uren mee zoet zal zijn. Behalve Battle Billiards, Love Maze en Monkey Target is de rest wat simpel te noemen. We hadden het zelf dan ook snel gehad met de overige modi.

Grafisch niet bijzonder, maar wel een vrolijk en leuk stijltje

Wat moet je nu op grafisch gebied verwachten van Super Monkey Ball: Banana Splitz? Niet heel veel, maar dat is ook geen ramp, want op dit vlak doet de game precies wat ervan verwacht wordt. De game bevat zeer kleurrijke levels met veel variatie en vooral het vrolijke stijltje sprak ons aan. Textures zijn hier en daar wat mat en soms ontbreekt er ook wat aan detail, maar dit was niet zozeer een gemis bij de game. Het draait voornamelijk om de platformen en meer bepaald om de gameplay die daarmee gepaard gaat. Qua graphics dus niet baanbrekend, maar gewoon in orde. Net als de audio trouwens, met een vrolijke, passende soundtrack op de achtergrond. Het is niet bijzonder, maar het is over het algemeen prima.

Met Super Monkey Ball: Banana Splitz is de PlayStation Vita weer een leuke game rijker. De game bevat voldoende variatie door de vele platformen, waar tevens best wat uitdagingen in zitten. Het bedienen van de platformen via het tilten van de handheld werkt tot op zekere hoogte. Pas als je bij de lastigere platformen komt wordt dit zowat onbruikbaar. Je hebt namelijk de volledige controle nodig over een platform en dat is er niet met het kantelen. Dit aspect werkt dus net niet goed genoeg, maar gelukkig valt de game ook te spelen via de linkerstick, wat dan weer wel prima werkt. Verder is het zonde dat de ontwikkelaar niet meer tijd heeft gestoken in Edit, waarin een uitgebreide level editor mogelijk was geweest. Desondanks is Super Monkey Ball: Banana Splitz een vermakelijke titel geworden, mede door de Party Mode en de vrolijke stijl. Naar mijn mening vind ik het prijskaartje wel iets te hoog (€34.99) voor de content die je krijgt, hoewel je er wel wat uren aan kan spenderen.

• Vrolijke en leuke stijl
  • Variatie in platformen
  • Uitdaging