Review: Need for Speed: Most Wanted – Need for Speed draait al sinds 1994 mee en de franchise is dus niet de jongste meer. Tegenwoordig komt er elk jaar een game uit binnen de franchise en soms is die goed en soms valt het tegen. Opvallend is alleen dat de games nooit echt slecht zijn en je weet bijna altijd wel zeker dat je met NFS een leuke racer in huis haalt. Met Most Wanted is het dit keer alleen veel groter aangepakt, men heeft de open wereld teruggebracht samen met de subtitel van de eerder verschenen game. Zorgt dit voor een leuke racerm een slechte of misschien zelfs wel een hele goede? Dat lees je in deze review.

Weer lekker vrij rondrijden

EA heeft met Most Wanted het weer mogelijk gemaakt om gewoon lekker roekeloos door een stad te kunnen rijden en om races te kunnen oppakken. Dit is wel een welkome toevoeging aangezien je vaak gewoon even lekker doelloos wilt kunnen rondrijden zonder helemaal op scherp te staan. Om je alleen niet in slaap te laten vallen rijdt er ook politie rond in de stad. Knal je met een te hoge snelheid langs een flitspaal? Verwacht dan een flink korps achter je aan die je maar al te graag in de vangrail willen beuken.

Je navigatie binnen de stad gebeurd allemaal met een nieuw soort systeem van EA genaamd ‘EasyDrive’. Dit is een klein menu die linksboven in je scherm die ten alle tijde op te roepen is. Met EasyDrive kun je alles beheren en bereiken. Door middel van de pijltjestoetsen kies je in het menu’ opties, dit loopt uiteen van navigeren naar een race tot aan het aanpassen van je auto, en dat allemaal on-the-fly. Easy Drive is een geweldig systeem en kent een knap staaltje menudesign, het gebruiksgemak is namelijk echt top.

Unieke opbouw

De game is behoorlijk uniek in de manier waarop je progressie maakt in de singleplayer modus. Zo heb je in principe meteen vanaf het begin eigenlijk toegang tot alle auto’s die in de game zitten. Dit werkt alleen niet zo simpel als dat het wellicht klinkt, je moet deze auto’s namelijk eerst nog vinden binnen de stad. Deze auto’s staan overal geparkeerd en zijn herkenbaar aan een merklogo die erboven hangt. Door naar zo’n auto toe te rijden kun je kiezen om deze toe te voegen aan je inventaris.

Wanneer je een auto vindt is deze nog helemaal ‘kaal’ en zitten er verder geen extra’s op. Door races te halen met deze auto kun je attributen zoals nitro, wielophanging, versnellingsbakken enzovoorts vrijspelen en gebruiken. Naast het vrijspelen van deze dingen ontvang je ook punten die dan weer op hun beurt je ranking bepalen in de Most Wanted-lijst. Bij elke mijlpaal van een aantal punten speel je dan weer een een ‘Most Wanted’-race vrij. In totaal zijn er 10 ‘Most Wanted Races’ en elke keer als je zo’n race haalt speel je een auto vrij die niet te vinden is in de game.

Tijdens het racen kan het af en toe ook gebeuren dat je auto helemaal aan diggelen ligt, dit is makkelijk op te lossen. Door middel van het rijden door een ‘garage’ wordt je auto razendsnel herstelt. Het is een kwestie van er door heen rijden en klaar is kees. Het is uiteraard niet super realistisch maar wel erg handig en storend is het absoluut niet. Echt invloed heeft schade overigens ook niet op je snelheid, behalve als je banden lek zijn dan. Dit is alleen met spijkermatten neergelegd door de politie wat vaak gebeurd tijdens races.

PS Vita

Need for Speed: Most Wanted is niet alleen beschikbaar op de PS3 maar ook op de PS Vita. Beide versies zijn eigenlijk volledig identiek aan elkaar en alle features in de PS3-versie zitten ook in de PS Vita versie. Wel kent de PS Vita een aantal kleine minpunten, zo is de tekst af en toe echt veel te klein op het scherm. Voor mensen die moeite hebben met kleine letters lezen zal dit ongetwijfeld tot problemen oplopen, de game maakt het soms namelijk echt heel bont met kleine letters.

Het voornaamste verschil tussen beide versies is dat de PS Vita versie iets minder verkeer heeft op de weg. Dit vond ik alleen in praktijk nog wel meevallen ook, het is dan ook totaal niet storend en ook absoluut begrijpelijk; het is en blijft een handheld. Wat ik ook jammer vond is dat ik mijn progressie op de PS3 niet mee kon nemen naar de PS Vita. De savegames zijn echt gescheiden van elkaar en dat is toch wel een beetje jammer.

Grafisch

Ik was verrast door de looks van Need for Speed: Most Wanted, de game ziet er namelijk echt goed uit op de PS3. Anti-aliasing is in orde, de auto’s kennen veel detail en zien er realistisch uit, de omgeving is gedetailleerd en het asfalt ligt er ook mooi bij. Ook de PS Vita versie ziet er goed uit, hier is alleen wel wat meer texture pop-up aanwezig. Ook de lichten van tegenliggers zijn op een of andere manier heel lelijk geworden op de PS Vita, maar ik denk dat dit meer een kwestie is van patchen. Uiteindelijk zijn beide versies echt mooi om naar te kijken en dat mag absoluut gezegd worden.

Lekkere soundtrack

De soundtrack van Need for Speed: Most Wanted is zoals gewoonlijk weer heerlijk en passend. De tracks lopen uiteen van rock tot aan dubstep en als je een track niet lekker vind klinken, dan helpt de R-knop je zo naar de volgende track. Ook de manier waarop alles gemixt is verdient een compliment, de surround effecten zijn echt formidabel. De muziek is heerlijk door de game gemixt en je snelheid heeft ook invloed op hoe alles klinkt.

Wanneer je bijvoorbeeld nitro gebruikt zul je merken dat de muziek wat zachter gaat, dit geeft je het gevoel dat je echt over de weg aan het vliegen bent. Qua geluid zit deze game echt helemaal perfect en er is dan ook niets wat ik eraan zou willen veranderen. Ook de auto’s klinken lekker met brullende motoren voor de Amerikaanse bakken en kattengejank voor de Japanse.

Besturing

Uiteindelijk is het natuurlijk ook belangrijk in een racegame hoe lekker alles eigenlijk speelt. Je moet van Need for Speed: Most Wanted geen simulator verwachten of iets in die trend; het is en blijft een arcade racer. Desalniettemin is de besturing van Most Wanted vele malen beter ten opzichte van bijvoorbeeld Need for Speed: The Run. Auto’s sturen over het algemeen wel wat ‘zwaarder’ maar dat is ook niet zo gek op hoge snelheden.

Wat ik wel jammer vind is dat upgrades weinig impact hebben op de feeling van een auto. Ook al vervang je de versnellingsbak, de banden en heb je een lichtgewicht carrosserie het verschil gaat meestal onopgemerkt. Uiteraard ga je met de een wel wat harder dan de ander of iets makkelijker door een bocht, het heeft niet een al te grote impact. Ook had ik graag de tuning opties weer teruggezien, ook al is het minimaal zoals Midnight Club, het had toch leuk geweest wanneer het erin zou zitten. Misschien bewaard EA dit wel voor een NfS: Underground, de tijd zal het leren.

Autolog

Ook deze Need for Speed maakt weer gebruik van Autolog en het systeem werkt dit keer eigenlijk beter dan ooit. Wanneer je vrienden bijvoorbeeld een tijd neer zetten bij een race krijg je een melding hiervan en kun je meteen de uitdaging met ze aangaan. Verbreek je het record van een van je vrienden? Dan krijg je hier punten voor. Ook kun je gemakkelijk zien wie er online is binnen de game en waar ze precies rijden. Autolog zorgt voor de competitieve strijd tussen je vrienden en dat draagt weer positief bij aan het speelplezier.

Ook online zorgt Autolog ervoor dat verveling geen optie is, er zijn talloze uitdagingen in de wereld die je aan kunt gaan. Zo zijn er events waarbij je vooral moet springen over enorme schansen maar ook drift en circuit races. Lag was zo goed als niet aanwezig in de multiplayer, maar dat komt misschien ook omdat men gekozen heeft politie niet te activeren. Dit bespaart waarschijnlijk een hoop synchronisatie met de andere spelers, maar het blijft wel jammer.

Need for Speed: Most Wanted is echt een hele goede racer en dat niet alleen; het is de beste Need for Speed sinds tijden. The Run was leuk maar niet baanbrekend, Hot Pursuit deed het hem ook net niet voor mij en de Shift-serie is natuurlijk een totaal ander type racer. Met Most Wanted maakt de franchise een hele goede zet en ik hou echt van deze game. Er zit uren aan speelplezier in en de game kent mede dankzij de open wereld ook behoorlijk wat diepgang. Mocht je racegames waarderen, dan kan ik je met zekerheid vertellen dat je met Most Wanted veel plezier zult gaan beleven. De game is vooruitstrevend en zet de franchise met een dikke stip weer op de kaart.

• Grafisch dik in orde
  • PS Vita versie identiek aan PS3-versie
  • Heerlijke soundtrack