Review: Need for Speed: Most Wanted – Need for Speed draait al sinds 1994 mee en de franchise is dus niet de jongste meer. Tegenwoordig komt er elk jaar een game uit binnen de franchise en soms is die goed en soms valt het tegen. Opvallend is alleen dat de games nooit echt slecht zijn en je weet bijna altijd wel zeker dat je met NFS een leuke racer in huis haalt. Met Most Wanted is het dit keer alleen veel groter aangepakt, men heeft de open wereld teruggebracht samen met de subtitel van de eerder verschenen game. Zorgt dit voor een leuke racerm een slechte of misschien zelfs wel een hele goede? Dat lees je in deze review.
Weer lekker vrij rondrijden
EA heeft met Most Wanted het weer mogelijk gemaakt om gewoon lekker roekeloos door een stad te kunnen rijden en om races te kunnen oppakken. Dit is wel een welkome toevoeging aangezien je vaak gewoon even lekker doelloos wilt kunnen rondrijden zonder helemaal op scherp te staan. Om je alleen niet in slaap te laten vallen rijdt er ook politie rond in de stad. Knal je met een te hoge snelheid langs een flitspaal? Verwacht dan een flink korps achter je aan die je maar al te graag in de vangrail willen beuken.
Je navigatie binnen de stad gebeurd allemaal met een nieuw soort systeem van EA genaamd ‘EasyDrive’. Dit is een klein menu die linksboven in je scherm die ten alle tijde op te roepen is. Met EasyDrive kun je alles beheren en bereiken. Door middel van de pijltjestoetsen kies je in het menu’ opties, dit loopt uiteen van navigeren naar een race tot aan het aanpassen van je auto, en dat allemaal on-the-fly. Easy Drive is een geweldig systeem en kent een knap staaltje menudesign, het gebruiksgemak is namelijk echt top.
Unieke opbouw
De game is behoorlijk uniek in de manier waarop je progressie maakt in de singleplayer modus. Zo heb je in principe meteen vanaf het begin eigenlijk toegang tot alle auto’s die in de game zitten. Dit werkt alleen niet zo simpel als dat het wellicht klinkt, je moet deze auto’s namelijk eerst nog vinden binnen de stad. Deze auto’s staan overal geparkeerd en zijn herkenbaar aan een merklogo die erboven hangt. Door naar zo’n auto toe te rijden kun je kiezen om deze toe te voegen aan je inventaris.
Wanneer je een auto vindt is deze nog helemaal ‘kaal’ en zitten er verder geen extra’s op. Door races te halen met deze auto kun je attributen zoals nitro, wielophanging, versnellingsbakken enzovoorts vrijspelen en gebruiken. Naast het vrijspelen van deze dingen ontvang je ook punten die dan weer op hun beurt je ranking bepalen in de Most Wanted-lijst. Bij elke mijlpaal van een aantal punten speel je dan weer een een ‘Most Wanted’-race vrij. In totaal zijn er 10 ‘Most Wanted Races’ en elke keer als je zo’n race haalt speel je een auto vrij die niet te vinden is in de game.
Tijdens het racen kan het af en toe ook gebeuren dat je auto helemaal aan diggelen ligt, dit is makkelijk op te lossen. Door middel van het rijden door een ‘garage’ wordt je auto razendsnel herstelt. Het is een kwestie van er door heen rijden en klaar is kees. Het is uiteraard niet super realistisch maar wel erg handig en storend is het absoluut niet. Echt invloed heeft schade overigens ook niet op je snelheid, behalve als je banden lek zijn dan. Dit is alleen met spijkermatten neergelegd door de politie wat vaak gebeurd tijdens races.
PS Vita
Need for Speed: Most Wanted is niet alleen beschikbaar op de PS3 maar ook op de PS Vita. Beide versies zijn eigenlijk volledig identiek aan elkaar en alle features in de PS3-versie zitten ook in de PS Vita versie. Wel kent de PS Vita een aantal kleine minpunten, zo is de tekst af en toe echt veel te klein op het scherm. Voor mensen die moeite hebben met kleine letters lezen zal dit ongetwijfeld tot problemen oplopen, de game maakt het soms namelijk echt heel bont met kleine letters.
Het voornaamste verschil tussen beide versies is dat de PS Vita versie iets minder verkeer heeft op de weg. Dit vond ik alleen in praktijk nog wel meevallen ook, het is dan ook totaal niet storend en ook absoluut begrijpelijk; het is en blijft een handheld. Wat ik ook jammer vond is dat ik mijn progressie op de PS3 niet mee kon nemen naar de PS Vita. De savegames zijn echt gescheiden van elkaar en dat is toch wel een beetje jammer.
Grafisch
Ik was verrast door de looks van Need for Speed: Most Wanted, de game ziet er namelijk echt goed uit op de PS3. Anti-aliasing is in orde, de auto’s kennen veel detail en zien er realistisch uit, de omgeving is gedetailleerd en het asfalt ligt er ook mooi bij. Ook de PS Vita versie ziet er goed uit, hier is alleen wel wat meer texture pop-up aanwezig. Ook de lichten van tegenliggers zijn op een of andere manier heel lelijk geworden op de PS Vita, maar ik denk dat dit meer een kwestie is van patchen. Uiteindelijk zijn beide versies echt mooi om naar te kijken en dat mag absoluut gezegd worden.
Lekkere soundtrack
De soundtrack van Need for Speed: Most Wanted is zoals gewoonlijk weer heerlijk en passend. De tracks lopen uiteen van rock tot aan dubstep en als je een track niet lekker vind klinken, dan helpt de R-knop je zo naar de volgende track. Ook de manier waarop alles gemixt is verdient een compliment, de surround effecten zijn echt formidabel. De muziek is heerlijk door de game gemixt en je snelheid heeft ook invloed op hoe alles klinkt.
Wanneer je bijvoorbeeld nitro gebruikt zul je merken dat de muziek wat zachter gaat, dit geeft je het gevoel dat je echt over de weg aan het vliegen bent. Qua geluid zit deze game echt helemaal perfect en er is dan ook niets wat ik eraan zou willen veranderen. Ook de auto’s klinken lekker met brullende motoren voor de Amerikaanse bakken en kattengejank voor de Japanse.
Besturing
Uiteindelijk is het natuurlijk ook belangrijk in een racegame hoe lekker alles eigenlijk speelt. Je moet van Need for Speed: Most Wanted geen simulator verwachten of iets in die trend; het is en blijft een arcade racer. Desalniettemin is de besturing van Most Wanted vele malen beter ten opzichte van bijvoorbeeld Need for Speed: The Run. Auto’s sturen over het algemeen wel wat ‘zwaarder’ maar dat is ook niet zo gek op hoge snelheden.
Wat ik wel jammer vind is dat upgrades weinig impact hebben op de feeling van een auto. Ook al vervang je de versnellingsbak, de banden en heb je een lichtgewicht carrosserie het verschil gaat meestal onopgemerkt. Uiteraard ga je met de een wel wat harder dan de ander of iets makkelijker door een bocht, het heeft niet een al te grote impact. Ook had ik graag de tuning opties weer teruggezien, ook al is het minimaal zoals Midnight Club, het had toch leuk geweest wanneer het erin zou zitten. Misschien bewaard EA dit wel voor een NfS: Underground, de tijd zal het leren.
Autolog
Ook deze Need for Speed maakt weer gebruik van Autolog en het systeem werkt dit keer eigenlijk beter dan ooit. Wanneer je vrienden bijvoorbeeld een tijd neer zetten bij een race krijg je een melding hiervan en kun je meteen de uitdaging met ze aangaan. Verbreek je het record van een van je vrienden? Dan krijg je hier punten voor. Ook kun je gemakkelijk zien wie er online is binnen de game en waar ze precies rijden. Autolog zorgt voor de competitieve strijd tussen je vrienden en dat draagt weer positief bij aan het speelplezier.
Ook online zorgt Autolog ervoor dat verveling geen optie is, er zijn talloze uitdagingen in de wereld die je aan kunt gaan. Zo zijn er events waarbij je vooral moet springen over enorme schansen maar ook drift en circuit races. Lag was zo goed als niet aanwezig in de multiplayer, maar dat komt misschien ook omdat men gekozen heeft politie niet te activeren. Dit bespaart waarschijnlijk een hoop synchronisatie met de andere spelers, maar het blijft wel jammer.
Conclusie
Need for Speed: Most Wanted is echt een hele goede racer en dat niet alleen; het is de beste Need for Speed sinds tijden. The Run was leuk maar niet baanbrekend, Hot Pursuit deed het hem ook net niet voor mij en de Shift-serie is natuurlijk een totaal ander type racer. Met Most Wanted maakt de franchise een hele goede zet en ik hou echt van deze game. Er zit uren aan speelplezier in en de game kent mede dankzij de open wereld ook behoorlijk wat diepgang. Mocht je racegames waarderen, dan kan ik je met zekerheid vertellen dat je met Most Wanted veel plezier zult gaan beleven. De game is vooruitstrevend en zet de franchise met een dikke stip weer op de kaart.
Pluspunten
- Grafisch dik in orde
- PS Vita versie identiek aan PS3-versie
- Heerlijke soundtrack
- Open wereld
Minpunten
- Weinig verschil bij aanpassen auto
- PS Vita versie wat grafische bugs zoals koplampen tegenliggers
Ik moet ook ngo wel zeggen dat de geluiden van de auto’s zo verukkelijk heerlijk zijn, haha echt realistisch :D! Ook bij een tunneltje kan ik het niet laten om even stil te staan of gas los te laten voor een down shift! Goede review
Heb ‘m sinds gisteren en echt een heerlijke game! De laatste NFS die ik had gekocht was Prostreet en toen was ik er even mee gestopt. Jammer vind ik dat je niet manueel kan schakelen wat wel kon in oudere NFS delen. Voor de rest, een topgame!
Nice review, waarom niks over de multiplayer? Verder vind ik het een erg leuk spel maar
wel jammer dat je maar keuze hebt tussen 2 views je zou toch wel meer verwachten voor een race game ik bedoel gta heeft nog meer..
@RubenPriest: dat mis ik idd ook, heb je btw de gtr al gespot? Ik wel nice car 🙂
Ik heb gehoord dat er soms lag is en omdat de game draait op 30fps itt Burnout Paradise vroeg ik me af of dit hinderlijk is en of dat niet zo vaak gebeurt?
Verder jammer dat er geen cross-buy was want anders had ik deze gelijk gehaald. Nu nog ff wachten tot de prijs wat goedkoper is om beide te halen.
Ik heb de Special Edition besteld bij Amazon. Krijg hem wellicht maar maandag :-p.
@lilrobbie22: lol.. ik drukte op start, typte mijn comment naar jou. rijd nu verder. boem. GT-R gevonden. haha
Gaat m zeker wel halen!
@lilrobbie22: Staat wel wat in over de multiplayer hoor 😉
Bugattie veyron in da house. Nog 2 van de most wanted list ownen en door naar mp! Heerkijk spel. Sws platinum halen
Mooie review met als combinatie van beide versies.
Wellicht dat ik de game later nog een keer haal, maar ben nu wel ff zoet met Forza Horizon.
Vind de minpunten wat zwak, voor de rest leuke review. Ik mis zelf aanpassen besturing, de mogelijkheid om de muziek te skippen en een toeter. Voor de rest een zalig spel.
Vinden jullie niet dat hij ietwat zwaar stuurt vergeleken met HP(2010)? Daar ging driften echt een STUK makkelijker.
@Lastige Jongeman: Hoe stuurt het in vergelijking met Burnout Paradise?
“Auto’s sturen over het algemeen wel wat ‘zwaarder’ maar dat is ook niet zo gek op hoge snelheden” dat klopt niet echt, hoe sneller je gaat hoe lichter het voertuig wordt.
@Naam…: Muziek skippen doe je met de R-knop
@Naam…:
Je kan zelf je muziek afspelen die op je HDD van je PS3 staat.
Song skippen doe je met de R1 toets.
En de claxon is het cirkeltje 😉
Haal ‘m morgen bij de MediaMarkt, kost ‘ie maar 47 eypo 😀
Dudes, sorry sorry, ik bedoel de vita versie he
Ik vind geen toeter en muziek skip of besturing aanpassen dinges of wel?
Geweldige game, zowel op de ps3 als op de Vita.
Criterion BEDANKT!!!
Ik vind het spel wel zeer moeilijk, ben al paar uurtjes aan het spelen, heb verschillende auto’s gevonden maar word eindig met racen altijd laag, beter dan een 4e plek is me vaak niet gegund.
@Naam…: Ik mis moeilijkheidsgraden, ook de aanpassing van sturen, want ik wil handremmen en remmen omwisselen. Eventueel gassen met X.
mooiste need for speed ooit is toch wel need for speed porsche unleashed van mij mogen ze die wel heruitgeven in hd op de ps3. Heb ik me uren mee vermaakt. Eindeloos al je porsche’s opvoeren en aankopen. Dat gevoel mis ik heel erg in die nieuwe need for speed bocht van tegenwoordig.
Wat een fantastische spel is het ook. Alle auto’s klinken zo realistisch en het klinkt uitstekend als je met een auto door een tunnel rijdt.
@TheCeet: Ik heb daarvoor gekeken, maar snap het nog niet helemaal. Moet hier een speciaal mapje voor gemaakt worden??? net zoals bij PES toen….ik wil ook wel mn eigen muziek want dit is bagger
@DarkElement: moeilijkheidsgraden zijn er wel. Verwerkt in Easydrive. Als je rijtje races hebt staat de moeilijkheidsgraad erbij. En in de instellingen kan je de besturing veranderen. Ik heb ook gas geven met X gedaan. Remmen vierkantje, handrem rondje.
@DarkElement:
De ps3 versie staat je toe de controls te veranderen. Bij de Vita versie gaat dat helaas niet nee.
Mooie review!
@RubenPriest: Waar in de instellingen kan ik het dan aanpassen, bedenk wel dat ik op de Vita zit he. Zie hier geen ‘besturing’ of ‘controls’ bij de instellingen..
Deze game is geweldig. Het is als het ware een combi van de beste NFS onderdelen met de beste Burnout Paradise onderdelen. 😀
@DarkElement: op de vita kan het idd niet.
Ik heb AC3 net anders had ik deze wel gehaald, als games nou eens wat minder gaan kosten…
@MarcoM: vraagje, kan je de besturing op de ps3 veranderen van joystick naar de pijltjes via één of andere manier of zelf een andere controller of zo?
@91.176.157.xxx:
Ja je kunt alles remappen en er zelfs een stuurtje aanhangen. Maar de gamepad geeft de beste ervaring omdat het een pure arcade racer is.
@Lastige Jongeman: Niet dat het verantwoord is om snel te sturen als je 200 km/u gaat, dus ik snap best wel dat ze als reactie rustig sturen erin hebben.
De MP is zo veel slechter dan Burnout….autolog dondert er steeds uit…challenges zijn lomp en moeten steeds handmatig geactiveerd worden ipv over de map verspreid zijn en naartoe rijden. Het valt mij heel erg tegen allemaal, en denk ook dat ik er snel klaar mee ben. Onbegrijpelijk aangezien BP m’n meest gespeelde game online is.
Alhoewel de nieuwe NFSMW erg leuk is. Mis ik toch een enig structuur. De eerste NFSMW had teminsten nog een verhaal en een uitgebreidde tuning opties. Nu bleef ik toch een beetje met het gevoel zitten, dat dit een verbeterde burnout paradise is. Alle auto’s zijn gelijk beschikbaar wat volgens mij een consessie is en een versimpeling van de series. De kracht van het origineel was de opbouw en het winnen van racet onderdelen om nieuwe wagens te scoreboard of kopen. En die weer te stylen en tunen. Tot zover ik nu gezien heb is dit deel onder geschikt en ligt de focus op alleen racen en de eyecandy
“Door middel van het rijden door een ‘garage’ wordt je auto razendsnel herstelt.” het moet hier hersteld zijn, omdat het een voltooid deelwoord is *nerdvoice*.
@Lastige Jongeman: ik heb juist het totale tegenovergestelde, ik wordt gek van de veel te directe/gevoeligheid bij het sturen. Ik ben in de winkels al op zoek geweest naar een controller die je kan instellen. Ik vind het gewoon raar dat je dit niet kan instellen.
@ps3dennis: Het probleem dat sommigen hebben lijkt mij gewoon omdat de wielen niet snel genoeg terugkeren naar hun initiële positie. Ik ben het al gewend maar bon :-p.