Review: Skylanders: Giants – Na enkele jaren van stilte blies Activision vorig jaar nieuw leven in Spyro the Dragon met Skylanders: Spyro’s Adventure. Waar de delen voorheen rasechte platformers waren en het alleen maar om Spyro draaide, gooide Activision het nu over een andere boeg door met een portaal te komen en een twist aan de gameplay te geven door middel van verschillende fysieke figuren die in-game gebruikt konden worden. Skylanders: Spyro’s Adventure was een prima titel en ook nog eens een enorm succes. Reden genoeg voor een vervolg en dat is Skylanders: Giants.

Doeltreffend en leuk concept

Het concept van de Skylanders games is eigenlijk erg simpel, maar enorm doeltreffend – zeker bij een jong publiek. Als je de game aanschaft in de vorm van een starterspakket, dan krijg je naast de game ook een portaal en wat fysieke figuurtjes. Dit portaal sluit je aan op de PlayStation 3 en na het opstarten van de game beland je in een avontuur dat je met veel verschillende figuren kunt spelen. Tijdens het spelen kun je op ieder gewenst moment van figuur wisselen door de fysieke exemplaren af te wisselen op het portaal. Ieder fysiek figuurtje heeft een kleine chip aan boord, waardoor het portaal weet welk figuur er in-game getoond moet worden.

Bij het starterspakket krijg je standaard een aantal figuren die je in de game bijna overal kunt gebruiken, maar er zijn ook gedeeltes afgesloten. Deze zijn enkel toegankelijk met een bepaald soort figuurtje. Deze kunnen vervolgens weer los aangeschaft worden, met als gevolg dat de grote variatie aan figuren vorig jaar niet aan te slepen waren. Dit proces zal zich met de introductie van Skylanders: Giants ongetwijfeld weer gaan herhalen en het succes zal onverminderd doorgaan, mede doordat er enige verzameldrang bij komt kijken. Hier speelt Activision dan weer slim op in door met een tweede generatie aan figuren te komen.

Nu ook met giganten aan de slag

Naast de inmiddels bekende figuren in alle soorten en maten maken de Giants bij Skylanders: Giants hun intrede en dit zijn aanzienlijk grotere figuren die gebruikt worden in de game. Dit levert op vlak van gameplay nog meer afwisselende gameplay op. De afwisseling was sowieso al aanwezig doordat je de levels met diverse Skylanders kunt doorlopen en de extra’s kunt vinden door specifieke Skylanders in te zetten. In dat opzicht is de gameplay niet heel veel anders, maar met de introductie van de Giants is er meer mogelijk op het gebied van gameplay. Zo zijn de Giants veel sterker en hebben ze ook zo hun eigen specialiteiten.

Met de introductie van de Giants krijgt de gameplay net even wat meer diepgang en hoewel het in grote lijnen identiek is aan het vorige deel, was het ook deze keer weer een groot plezier om de game te doorlopen. De doelgroep is vanzelfsprekend de jongere gamer, maar dat neemt niet weg dat wij het verhaal en met name de humor van de sullige vijand Kaos en de onbenullige Cap’n Flynn erg vermakelijk vonden. Bekende figuren maken dus weer hun opwachting in dit avontuur en het verhaal brengt je naar alle uithoeken van het Skylanders universum.

Het vliegende schip van Cap’n Flynn

Met rond de 15 hoofdstukken ben je als speler al snel rond de tien uur bezig en dan heb je enkel het verhaal doorlopen. Nadien is er reden genoeg om terug te keren en de levels opnieuw te spelen met nieuw aangeschafte Skylanders, die weer toegang geven tot nieuwe gebieden. Tussen de hoofdstukken door heb je bovendien de mogelijkheid om vrij rond te bewegen op het vliegende schip van Cap’n Flynn en daar valt ook voldoende op te beleven. Zo kun je hier je gespaarde credits opdoen aan upgrades, materiaal om je Skylander aan te kleden en nog veel meer.

Daarnaast is er per Skylander een reeks aan uitdagingen te vinden in de game, waardoor je de Skylander in kwestie op diverse skills verder kunt upgraden. Dit zijn leuke uitdagingen voor tussendoor en dat geeft de game niet alleen een langere speelduur, het zorgt ook voor de nodige replaywaarde. Dan te bedenken dat dit enkel de verhalende modus is, want je kunt ook in de battle modus aan de slag om je Skylander nog wat verder van nieuwe skills te voorzien. Dan mogen we ook niet vergeten dat de levelcap per Skylander opgeschroefd is van 10 naar 15, wat helemaal uitnodigend is om aan het spelen te blijven.

Een solide vervolg met een lange speelduur

Skylanders: Giants doet op de introductie van de Giants na weinig spectaculaire vernieuwende dingen. Wederom heb je met de vijand Kaos te maken en reis je van gebied naar gebied om verschillende opdrachten te voltooien. Het bewandelen van een gebied gaat op de traditionele platformmanier, waarbij je voor puzzels en vijanden komt te staan. Toch voelt het vervolg als een zeer solide en complete game aan die vooral het wat jongere publiek ontzettend lang zal kunnen vermaken. Alle goede punten van het origineel zien we hierin terug en de uitbreiding met de Giants is gewoonweg erg tof.

Kleurrijk, sfeervol, maar grafisch niet heel sterk

Toch valt er ook nog iets op de game aan te merken en dat is het visuele aspect. Het vorige deel was grafisch al geen wonder en dat is met dit deel niet anders. De doelgroep bestaat uit  jongere gamers en die geven geen moer om hoe mooi een game eruit ziet, dat begrijpen we, maar het is in verhouding met het vorige deel nauwelijks beter en dat is jammer. Het grafische niveau ligt nogal laag en dat is een beetje jammer, want dit had gemakkelijk wat beter gekund. Wel moeten we zeggen dat de verschillende gebieden die je aandoet keer op keer totaal anders zijn, waardoor er duidelijk een goede creativiteit in de levels te vinden is en ook qua kleurgebruik is het dik in orde.

De game heeft een duister kantje in de vorm van boze vijanden die je aantreft op je pad, maar over het algemeen is het één kleurrijk geheel dat vooral veel vrolijkheid uitstraalt. Het visuele stijltje past bovendien erg goed binnen de sfeer, want hoewel het grafisch niet indrukwekkend is, straalt de game wel een fijne sfeer uit die goed samengaat met een leuk verhaal vol flauwe doch grappige humor die de jongste onder ons zeer zeker aan het lachen zal brengen. Dan is er nog de audio en hier valt verder weinig op aan te merken. De verschillende personages hebben allen een eigen stemacteur gekregen die goed overtuigend overkomt en de algehele audio in de vorm van soundtrack en geluiden tijdens het spelen is prima.

Skylanders: Giants is in dat opzicht een game die voortborduurt op de stevige basis dat het origineel legde vorig jaar. Het doet weinig opzienbarende dingen, maar de toevoeging van de Giants is erg fijn te noemen, waardoor er net even wat meer diepgang in de gameplay zit. Het spelen met de Giants gaat wat trager dan met de gewone Skylanders, maar dit geeft ieder type toch een beetje een eigen stijl. Naast het verhaal is de thuisbasis, het schip van Cap’n Flynn, een prima plek om je tussendoor te vermaken met uitdagingen en andere zaken. Skylanders: Giants is dan ook een leuke game geworden die zelfs ons, de wat oudere gamer, zeer goed wist te vermaken.

• Giants zijn cool
  • Speelt als een zonnetje
  • Veel te doen