Review: Dragon Ball Z: Budokai HD Collection – Het is alweer ruim twintig jaar geleden dat de eerste aflevering van Dragon Ball Z op de buis verscheen. Menig iemand is opgegroeid met deze serie en ondanks dat plotten soms veel te lang werden gerekt, was de serie uitermate populair. Ik was één van de vele fans die deze anime serie van begin tot eind bekeek en heb mij vroeger dan ook uitstekend vermaakt met de games die verschenen rondom de serie. Vooral de Budokai games maakten veel indruk op mij en ik was dan ook zeer blij toen er een HD Collection werd aangekondigd van de Budokai serie. De vraag die dan gelijk door onze hoofden schiet is natuurlijk of we opnieuw nostalgie snuiven bij het spelen van de games, of kunnen we net zo goed onze PlayStation 2 weer uit de kast pakken?

Waar is Budokai 2?

Ik kon mijn geluk niet op toen de Dragon Ball Z: Budokai HD Collection werd aangekondigd; old-skool genieten van mijn favoriete DBZ characters en lekker de gehele verhaallijn weer van begin tot eind doorspelen. Tot mijn grote schrik bestond de HD Collection maar uit twee delen, waar de Budokai serie toch wel degelijk een trilogie is. Voor het gemak heeft ontwikkelaar Dimps maar besloten om deel twee weg te laten uit de collectie en waarom is mij nog in het geheel ontgaan.

Ondanks het feit dat deel twee er niet is, moeten we verder kijken naar wat we wel hebben. Budokai 1 & 3 zijn ten slotte wel twee titels waar we vroeger uren mee konden spelen. Het was dan ook een geweldig gevoel toen ik opnieuw kon beginnen met de eerste Budokai, want het is ten slotte alweer enkele jaren geleden dat ik deze game grijs heb gespeeld. De gameplay was vanouds en werkte nog steeds naar behoren. Een zeer aangename toevoeging voor het eerste deel van de game is dat nu eindelijk de de tweede speler ook custom slots kan gebruiken, dus nu kan je het waardig tegen je vrienden opnemen in de game.

Een ander leuk punt is dat beide games geheel zijn voorzien van nieuwe en oude soundtracks. Zo zullen er bekende melodietjes door je hoofd galmen, maar doen er ook nieuwe liedjes hun intrede. Tevens zijn beide games voorzien van trophies, dus waar je vroeger uren hebt gewerkt om alle characters te verzamelen en het toernooi op ieder niveau te winnen, wordt je er in deze HD Collection nog eens rijkelijk voor beloond ook.

Geen online functie

Aangezien ontwikkelaar Dimps enkele toevoegingen aan de games heeft gedaan die in het origineel niet zaten, vroeg ik mij af waarom ze dan niet net wat langer de tijd namen om ook een online functie in de game te verwerken. Het was toch wel heel erg leuk om met één van de ruim 40 verschillende characters – Budokai 3 – online het gevecht aan te gaan.

Ondanks dat er geen online functie is toegevoegd, is het nog steeds prima mogelijk om je te vermaken tegen de AI, of tegen   ‘de tweede controller’. Vroeger hebben wij ons natuurlijk ook geweldig vermaakt met de Budokai’s zonder online functie. Tevens is de AI, vooral in Budokai 3, soms flink lastig. Ik kan mij niet herinneren dat ik er vroeger een uur over heb gedaan om Perfect Cell te verslaan met Super Saiyan 2 Gohan, maar ik had nu daadwerkelijk moeite.

Graphics

We zijn nu bij het punt aanbeland waar het oorspronkelijk eigenlijk om gaat bij een HD Collection. Als we kijken naar de graphics van de Budokai’s die destijds rondhingen op de PlayStation 2 en de graphics van nu, dan zien wij werkelijk waar een gigantisch verschil.

Natuurlijk gingen wij er van tevoren al vanuit dat de maximale graphics niet haalbaar zijn omdat het om een grafische update gaat. De characters zijn vooral in het derde deel een stuk aangescherpt, maar hier is de omgeving is niet altijd even mooi geworden. De textures van bijvoorbeeld de grond zijn nog zeer blokkerig en hier en daar lopen er nog heel erg lelijke witte lijnen doorheen. Het oorspronkelijke eerste deel stamt alweer uit 2002 en daarom heb ik een beetje met een schuin oog gekeken naar de graphics van deze game, want deze zagen er niet heel bijzonder uit. De characters waren wel wat duidelijker en iets scherper dan voorheen, maar meer dan dat kan ik er ook niet echt van maken.

Als laatste wil ik het nog even hebben over de menu’s, want deze zijn in beide games wel aanzienlijk mooier geworden en ogen helemaal herboren. Een nadeel aan de menu’s is alleen dat deze nog in de 4:3 verhouding staan van vroeger en niet zijn omgezet tot een mooie 16:9 verhouding. Hierdoor blijven er aan de zijkanten twee vlakken over en deze zijn opgevuld met een soort houten plankjes als ‘mooie’ opvulling. Deze verhoudingen zijn tevens niet toegepast op de cutscènes, erg jammer.

Sound

Zoals eerder vermeld in deze review bevat de HD Collection enkele nieuwe en oude soundtracks. De oude soundtracks komen uit de games  Budokai Tenkaichi 2, 3, Tenkaichi Tag Team en Ultimate Tenkaichi. De variatie aan muziek is prima en de oude, vooral Japanse rock, doet het nog steeds goed in DBZ.

Op de in-game geluiden valt ook niet veel aan te merken. Het geschreeuw van Goku terwijl ik mijn eerste Kamehameha weer eens afvuurde voelde geweldig en wanneer je de geluidstaal op Japans zet komt alles helemaal tot zijn recht.

Al met al zorgt de DBZ: Budokai HD Collection dat je de nostalgie van toen opnieuw kan opsnuiven, maar in een nieuw jasje. De graphics zijn hier en daar opgepoetst en de game oogt op veel fronten een stuk scherper dan voorheen. Tevens zijn er enkele nieuwe soundtracks toegevoegd en ook de oude soundtracks zijn weer terug te horen. Helaas zijn de menu’s nog steeds in 4:3 verhouding en is er geen online functie toegevoegd, maar over dit laatste punt maken wij niet zo’n probleem. Deze HD Collection is gewoon een must-have voor iedere DBZ fan, heerlijk!

• Nostalgie ten top
  • Scherpere graphics
  • Oude soundtracks zijn terug + enkele nieuwen