Review: LittleBigPlanet Karting – LittleBigPlanet staat bekend als uiterst vermakelijke platform franchise dat als unieke mogelijkheid het maken van eigen levels bevat. Het Play Create Share genre is sinds de introductie van LittleBigPlanet in 2008 uitgegroeid tot een volwaardig genre dat met name op het vlak van user generated content een absurde hoeveelheid creaties heeft opgeleverd. United Front Games sprong hier enkele jaren terug leuk op in door met ModNation Racers te komen en nu komen ze met een gloednieuwe racegame. De ModNations Racers zijn ingewisseld voor de welbekende Sackboys en zie hier is LittleBigPlanet Karting.

Het voelt vertrouwd en creatief aan

Na het opstarten van LittleBigPlanet Karting zul je merken dat alles zeer vertrouwd aanvoelt. Je hebt weer een basis pod van waaruit je Sackboy de verschillende opties in de game kunt benaderen dat weer opgedeeld is over verschillende planeten in een kunstmatig universum. De twee belangrijkste planeten zijn het gedeelte waar je naar hartenlust je eigen creativiteit kunt los laten en de ander is de verhalende modus. Deze verhalende modus is vervolgens weer opgedeeld in zeven andere planeten met elk hun eigen stijl en races.

We doken gelijk de verhalende modus in en hoewel de game enig verhaal bevat is het verder niet heel erg boeiend of interessant. We betrapten ons er dan ook al snel op gaandeweg de introducerende verhaaltjes over te slaan, omdat we domweg alleen maar wilden gaan racen. In totaal zijn er meer dan 70 races af te werken verdeeld over de zeven planeten en elke planeet onderscheid zich van de ander door een volledig andere stijl te gebruiken. Zo zul je op de ene planeet in tropische omstandigheden rondracen en op de andere planeet ervaar je meer futuristische taferelen die tot op zekere hoogte aan WipEout doen denken.

Goede variatie en afwisseling

Elke race is op een andere baan, waarmee de game qua variatie fantastisch is. Door de ongekende creativiteit van de ontwikkelaar is elke race weer een verrassing. De verschillende stijlen per planeet geven bovendien de mogelijkheid om werkelijk elke kant op te gaan met de creaties en daar maakt de ontwikkelaar handig gebruik van. Per planeet tref je een aantal ‘hoofdraces’ aan en door hier eerste, tweede of derde te worden unlock je de volgende en hierbij ook wat minder belangrijke races. Deze minder belangrijke races dienen als extra en zijn voornamelijk competitief opgesteld om met meerdere mensen te spelen.

De hoofdraces zul je één voor één moeten afwerken om zo het einde van de game te bereiken en hier valt ook weer de nodige afwisseling te vinden. Zo bestaat het merendeel van de races uit normale races waarbij je gewoonweg als eerste over de finish moet komen, maar het kan ook zijn dat je in een arena terecht komt, waarbij je andere deelnemers moet uitschakelen om punten te verzamelen. Hoe meer punten je hebt, des te groter de kans dat je wint. Een andere race is dat je checkpoints moet verzamelen binnen een bepaalde tijd of dat je sneller dan de rest van zone naar zone moet rijden.

Een unieke eindbaas en uren speelplezier

Ook zul je zo nu en dan een eindbaas tegenkomen en dit vanzelfsprekend op de typische manier die je kent van LittleBigPlanet. Met name de allerlaatste eindbaas is vrij uniek te noemen, want hoewel het uitschakelen niet erg moeilijk is. Integendeel. Is het wel leuk om te zien dat de (race) gameplay bij een dergelijke eindbaas nog nooit eerder met een kart werd gedaan en het werkt als een zonnetje, waarvoor petje af United Front Games. Concluderend kunnen we stellen dat de singleplayer met betrekking tot de belangrijkste races voldoende afwisseling biedt in de type races en de heerlijke variatie in stijlen van de banen is fantastisch.

Wel is het zo dat je die hoofdraces met een uur of drie uitgespeeld hebt. De tig secundaire races zorgen voor vele uren extra plezier, waardoor het totale aantal al snel op negen uitkomt. Maar als dat misschien nog weinig lijkt, vergis je niet, want elke race zit vol met makkelijk op te pikken alsook verborgen objecten die je vervolgens weer kunt gebruiken in de level editor, naar goede LittleBigPlanet gewoonte. In dat opzicht heeft de game genoeg te bieden om je de komende donkere wintermaanden te vermaken.

Hilarische Sackboy’s en de knappe conversie

De Sackboy heeft tot op heden altijd een soort plagerige en schattige uitstraling gehad en dat komt helemaal tot zijn recht in deze game. Tijdens het racen kun je immers ook de andere deelnemers bestoken met allerlei power-ups, want in dat opzicht is het weinig anders dan Mario Kart. Leuk details zijn echter dat als je een tegenstander raakt de Sackboy lachend met z’n tong half uit z’n mond zit te genieten. Word je echter achtervolgd door een raket of iets dergelijks, dan kijkt de Sackboy zeer ernstig en bang naar achter. Mep je iemand onderweg, dan hoor je de nodige bijpassende geluiden. Slechts een klein detail, maar ó zo grappig.

In elk opzicht lijkt United Front Games goed bezig te zijn geweest met het creëren van een LittleBigPlanet racegame. De visuele stijl is fantastisch, de races zijn afwisselend, de locaties zijn afwisselend en zo kunnen we nog wel even doorgaan. LittleBigPlanet is echter van oorsprong een 2D platformer en de stap naar een volledige 3D wereld kan zowel goed als slecht uitpakken. Wat je gemerkt hebt aan de tekst hiervoor weet je dat het goed uitpakt, maar toch kunnen we het niet laten om even een extra schouderklopje aan de ontwikkelaar uit te delen, want zij slagen op de best mogelijke wijze erin om een volledige – goed werkende – 3D gameplay race ervaring neer te zetten in het LittleBigPlanet universum.

Knutsel er op los

Zoals een goede LittleBigPlanet game betaamt is er een gedeelte waar je je eigen creativiteit los kunt laten. Ook in LittleBigPlanet Karting zien we dit terug en hier heb je naarmate je meer objecten hebt verzameld ongekend veel mogelijkheden om je eigen baan in elkaar te zetten. Naast het zelf bepalen van de route kun je decoraties, shortcuts, regels, power-ups en nog veel meer toepassen. Dit gaat allemaal via de inmiddels klassieke manier van levels bouwen in LittleBigPlanet, het Popit menu. Vanzelfsprekend is de uitwerking in deze game wat anders dan in de voorgaande LittleBigPlanet games, maar iedereen die ModNation Racers gespeeld heeft weet wat hem of haar staat te wachten.

De interface is wat anders, maar de werking van het geheel is vergelijkbaar en het werkt allemaal als een zonnetje. Je kunt binnen vijf minuten een baan af hebben, deze uploaden en spelen met anderen, maar als je een beetje creatief bent dan zul je hier uren, zo niet dagen of weken tijd in kwijt kunnen. In dat opzicht is ook het creatieve aspect, het tweede gedeelte in de game naast de verhalende modus, dik in orde. Enige kleine minpunt is dat je wat beperkt bent in het aanpassen van je eigen karts waar het maken van eigen banen juist enorm uitgebreid is, maar goed heel bijzonder is dat ook weer niet te noemen.

LittleBigPlanet Karting is een prima racegame die voor zowel jong als oud zeer vermakelijk en gemakkelijk op te pakken is. De races die je afwerkt schotelen je keer op keer afwisselende omgevingen voor met als hoogtepunt banen die halverwege de race veranderen en de leuke competitieve minigames. Wel is het jammer dat de singleplayer weinig tot geen uitdaging biedt, waardoor je veel races zonder enig probleem afwerkt. Het gedeelte van de game waar je zelf aan de slag kunt met het maken van banen zit ijzersterk in elkaar en werkt allemaal erg fijn. Dan is er nog de visuele stijl en deze is domweg heerlijk te noemen door de afwisselende omgevingen. LittleBigPlanet Karting is meer dan een prima racegame voor de PlayStation 3.

• Sackboy’s
  • Visuele stijl
  • Veel afwisseling