Review: Batman: Arkham Asylum

Games met superhelden erin, er lijkt wel een vloek op het genre te rusten. Meestal gaat zoiets namelijk gepaard met een film licentie waar de game dan aan vastgebonden zit. Waardoor de game dan weer op hetzelfde moment in de schappen moet liggen als wanneer de film in de bioscoop komt. Hierdoor heeft de ontwikkelaar maar een korte tijd om een game te ontwikkelen. Des te aantrekkelijker was het toen we te horen kregen dat de nieuwe Batman game; Arkham Asylum, niet op een film was gebaseerd, maar een zogenaamd stand-alone verhaal zou hebben. Dit wekte uiteraard onze interesse en we hebben de game dan ook hevig aan de tand kunnen voelen. Is dit dan eindelijk de Batman game waar we al zo lang op wachten?

Gevangen in het gekkenhuis

Batman: Arkham Asylum begint met Batman die de Joker weer eens gevangen heeft genomen. Hij brengt hem terug naar de hoogst beveiligde inrichting in heel Gotham City, Arkham Asylum. Alles blijkt echter opgezet te zijn door Joker die al maanden een val aan het plannen is voor Batman. In de game zitten ook vele bekende personages zoals Harley Quin, Killer Croc en Poison Ivy . Het verhaal van Batman: Arkham Asylum is geschreven door Paul Dini, die onder andere Batman: The Animated Series heeft geschreven, en dat zorgt voor een aantal verrassende plotwendingen. Zoals we mogen verwachten van iemand als Paul blijft het verhaal je boeien tot aan het eind en smaakt het zelfs steeds naar meer.

Van alles wat

Batman: Arkham Asylum heeft, naast een goed verhaal, ook een ijzersterke gameplay. De gameplay is opgebroken in twee gameplay elementen, namelijk free flow combat en invisible predator. Free flow combat is de benaming voor het vecht systeem dat in de game zit. De Invisible predator zorgt voor stealth gameplay, waar het de bedoeling is dat je ongezien je vijanden uitschakelt. Aangezien Batman niet bovenmenselijk is, kan hij ook niet veel kogels op zich nemen ondanks zijn high tech pak. Batman moet dus andere manieren vinden om zijn vijanden uit te schakelen indien ze zwaar bewapend zijn. Gelukkig is Batman uitgerust met de mooiste snufjes waaronder een detective vision in de kap van zijn pak. Hiermee kan je onder andere vijanden zien lopen, door muren heen kijken en sporen volgen van bepaalde stoffen. Dit laatste is handig om mensen op te sporen. Met Batman’s detective vision kun je zorgvuldig plannen hoe je de tegenstanders gaat uitschakelen. Zo kun je onder andere je gadgets gebruiken, maar ook kan de omgeving vaak in jou voordeel werken. Op zich hadden we nog wel wat meer verschillende opties willen zien om je tegenstanders uit te schakelen. Een klein minpuntje dus op het invisible predator element.

Het kan natuurlijk ook een keer voorkomen dat je omsingeld bent door een stuk of twaalf boze maniakken en dan kan je niet even makkelijk de schaduw in duiken. Hier komt de free flow combat gameplay in het spel. Zoals we allemaal weten is Batman namelijk goed getraind in zowat alle vechtsporten die er zijn. Dit zorgt er dus voor dat hij makkelijk van de ene naar de andere tegenstander kan springen om in één vloeiende lijn klappen uit te delen. Als het je lukt om onderbroken klappen uit te delen krijg je combo points. Als je hoge combo’s maakt kan je special moves uitvoeren om die enge kerels knock out te slaan. Helaas zijn er niet erg veel special moves om uit te voeren. Gelukkig wordt dit goed gemaakt door de combat die je makkelijk op pakt, maar moeilijk onder de knie krijgt.

Riddle me this riddle me that

De Joker is natuurlijk de oorzaak van alle ellende in Arkham, maar een vijand van Batman die ook een grote rol speelt is de beruchte Riddler. Deze schurk is geobsedeerd door raadsels en puzzels en heeft voor jou een kleine 240 raadsels verspreid over het hele eiland. Deze raadsels verschillen van woordpuzzels tot het vinden van speciale Riddler trophies. Door raadsels op te lossen speel je nieuwe challenge maps , biografieën van personages en personage trophies vrij. In de challange maps wordt je uitgedaagd om een zo’n hoog mogelijke score te behalen met de free flow combat of op bepaalde manieren vijanden uit te schakelen met invisible predator.

Naast het vrij spelen van extra’s, verdien je ook ervarings punten met elke puzzel die je op lost. Deze punten verdien je ook door vijanden knock out te slaan, hoe hoger de combo hoe meer punten je krijgt, en bazen te verslaan etc.  Met deze punten kun je Batman’s moves, gadgets en pak upgraden. Zo kan je er bijvoorbeeld voor zorgen dat je eerder special moves kan gebruiken of dat je super sonische batarang ontploft zodra er iemand in de buurt komt. Helaas zijn er niet zo heel erg veel upgrades en had het upgrade systeem op zich nog wel iets dieper mogen gaan.

Sfeervol ten top

Waar Batman: Arkham Asylum vooral in uit blinkt is de sfeer. De game gebruikt de Unreal Engine en is misschien wel de best ogende game die draait op deze engine. De hoeveelheid aan detail die in de levels zit is onvoorstelbaar. Van de lege cellen waar ooit de Riddler en Calendar Man in hebben gezeten, tot aan de kleine tekeningen van Batman op de muren die Joker er heeft getekend. Alles straalt een duistere sfeer uit en de gameplay sluit hier perfect op aan. Voor degene die bang zijn dat je alleen in de koude hallen van het gesticht mag lopen is er een grote opluchting. Arkham Asylum is namelijk erg gevarieerd in locaties. Je hebt een aantal verschillende locaties op het eiland. Zo heb je het intensieve behandelings gebouw, maar ook het riool en Arkham mansion moeten verkend worden door Batman. Mijn persoonlijke favoriet zijn nog wel de botanische tuinen van Arkham. Er zijn af en toe nog wel wat texture pop-ups, maar deze kunnen makkelijk worden vergeven.

Zoete nostalgie

Er waren tijden dat ik Batman: The Animated Series elke dag keek. Het deed mij dan ook goed om te horen dat de stem acteurs uit die goede oude tijd weer terug waren gehaald om hun stem te verlenen aan hun personages. Zo doet Mark Hammil, a.k.a. Luke Skywalker, de stem van de Joker en doet Kevin Conroy de diepe stem van Batman. Hun stemmen voegen zoveel waarde toe aan de game. De muziek is iets minder in de smaak gevallen. Op sommige punten is de muziek erg sterk, maar op andere punten werkte de muziek de sfeer een beetje tegen. Geen groot struikelpunt, maar iets waar opgelet moet worden als er eventueel nog een vervolg wordt gemaakt.

Het is ontwikkelaar Rocksteady dan eindelijk gelukt, de vloek van slechte superhelden games is verbroken! Batman: Arkham Asylum werkt op alle fronten. De gameplay is gevarieerd, maar nog belangrijker, jij voelt je Batman. De game ziet er prachtig uit en heeft enorm veel detail. Ook de muziek is fantastisch ondanks dat er een aantal rare momenten in zitten qua muziek keuze. Alles bij elkaar is Batman: Arkham Asylum niet alleen de beste superhelden game ooit gemaakt, maar ook één van de beste games van dit jaar!

• Enorm veel detail
  • Uitstekende gevarieerde gameplay
  • Originele stem acteurs
  • Het voelt echt alsof je Batman bent
  • Joker challenge maps een leuke extra

• Upgrade systeem had wat dieper gemogen
  • Weinig special moves
  • Soms werkt de muziek de sfeer tegen

Enquête wijst wederom op mogelijke remasters van de Batman Arkham games
Gepubliceerd op 25 Mei, 2015 om 09:27
Current-gen remaster van de Arkham games onderweg
Gepubliceerd op 24 Mrt, 2015 om 09:27
Eerste teaser van Batman: Arkham City is verschenen
Gepubliceerd op 8 Dec, 2010 om 15:40
  1.    250 XP
    Azzwanker's avatar

8.8 voor de graphics? 8.9 voor de replay?
    Excuses maar WTF?

– Naar mijn mening: is de replay value door chalanges/riddlers tropies/joker vele male groter dan bij andere third person advatures.
    – Naar mijn mening: Zijn de graphics erg goed.. zoveel details en zo goed ontworpen. Wat een staaltje werk is de cape van batman.

Maar ja ieder zijn mening.

2.    1969 XP
    jimke1's avatar

het is een super game 🙂

3.    1386 XP
    ItsRedd's avatar

@Azzwanker: Een 9 is een erg hoge score, hoor. 🙂

4.    1569 XP
    Wouter1980's avatar

ik heb de demo van deze game gespeeld, maar het is niet mijn genre/type game.
    graphics waren wel mooi, maar de camera was 3x niets.
    verder een goede review, zo wil ik er wel meer zien!

5. Anoniem -
    87.212.156.13 (Niet geregistreerd)'s avatar

Yup een fantastische game… al klinkt het niet zo lekker bij “Naast het vrijspelen …. bazen te verslaan”
    Maar verder een lekker cijfer… helemaal verdient.

6.    648 XP
    MightyMostert's avatar

Echt een hele goede game.
    Heb de game uitgespeeld met heel veel plezier.
    Waarschijnlijk binnenkort de game nog eens spelen.
    Moet nog 1 raadsel oplossen en dan alle challenges nog.
    Maar die zijn echt wel heel pittig!!

Een 9 vind ik net even te laag, en dat komt door de 8,8 voor de graphics.
    Die zijn iets meer waard vind ik. De details en texture die worden weergegeven. Alles klopt gewoon!

7. crew Redacteur -    1887 XP
    GlobalSoldier's avatar

wow een 9.0 o.O ik vond de graphics maar een mager 6.8 waard.. gameplay vond ik wel oké die zou ik persoonlijk een 7.5 geven….

8.    100 XP
    slpschttr's avatar

een 9 is wel terecht, helemaal als je ziet wat voor bagger er nog meer is uitgekomen de laatste tijd

9.    1553 XP
    Roytjuh's avatar

@Azzwanker:
    Ik weet niet wat jij hebt, maar dit is gewoon hartstikke hoog hoor.

10.    4204 XP
    afca-yuri's avatar

Minpunt vond je muziek en dan toch voor dat onderdeel een 9 geven? Heb tijdje terug demo gedaan en vond het een leuke game! kan me dus wel iets vinden in totaal cijfer

11.    482 XP
    Flow's avatar

@afca-yuri: De in-game muziek vond ik ietsje minder, maar bij de sound heb ik ook de originele stemmen van the animated series opgeteld. Vandaar de 9

12.    153 XP
    adhd1977's avatar

scoort goed op PS3, heb de demo op me PS3 gespeelt en vind hem egt vet..
    Dus ff van FTD afgetrokken en speel hem nu op me PC…(tog beter qua graphics)….

Game on…

Peace….

13.    191 XP
    pronk's avatar

dit is een geweldig spel
    het cijfer mag wel wat hoger!!

14.    116 XP
    BhNavyseal's avatar

Goede game met een mooi cijfer.

15.    935 XP
    Mormel123's avatar

PS3-Sense geeft altijd te hoge cijfers weg! Sommige kloppen wel…. maar.. sommige niet

16.    60 XP
    Ruben-17's avatar

Ik heb op nu.nl gelezen dat er een jongen was op een forum dat het spel illegaal had gedownload, hij had het probleem dat hij niet kon zweven in het spel bleek dat dat een “bug” was die Expres in gekopieerde spellen zit dat batman niet kan zweven 😛

17.    488 XP
    tigertijger's avatar

super nice deze revieuw. en het spel is ook wel leuk ik heb de demo net gespeeld maar uhm op dit moment niet het geld moet maar wachten op budget bak en uhm dat duurt nog wel even gezien het feit dat het facking goed verkocht word bijna 3 miljoen keer al eerst wil ook de DLC previeuws zien want ben wel nieuwsgierig want hoor nu ook dat het nog wat kort is:p we zullen zien wat ze brengen