Review: When Vikings Attack – Vikingen waren honderden jaren geleden woeste wildemannen die geen cent om een mensenleven gaven, maar tegenwoordig zijn de Scandinaviërs beschaafde en nette mensen en terroriseren ze niemand meer. Althans, dat zou je denken, want in een virtuele wereld is er alsnog een dreiging van de Vikingen. Het gaat hier om de virtuele wereld van When Vikings Attack. Deze game is recent verschenen voor de PlayStation 3 en de PlayStation Vita en wij gooiden er fors op los met allerlei zooi.

Simpel, maar doeltreffend concept

In When Vikings Attack krijg je te maken met een invasie van Vikingen die er op uit zijn de wereld over te nemen. Heel vervelend natuurlijk, maar de overheid heeft zich hierop voorbereid door een heus Ministerie van Vikingen in het leven te roepen dat paraat staat om je voor te bereiden op een potentiële invasie. Als het eenmaal zover is, moet je de Vikingen niet in je eentje aanvallen, maar als groep, aldus het Ministerie van Vikingen. Het aanvallen van Vikingen is het meest effectief in groepsverband door met allerlei objecten te gooien.

Volg jij het nog? Het klinkt behoorlijk absurd en dat is het qua verhaal dan misschien ook wel. De keerzijde is wel dat When Vikings Attack een bijzonder leuke PlayStation Network game is. Zoals wel duidelijk is ondertussen, vallen de Vikingen het vredige wereldje van ons aan en de enige manier om Vikingen te verslaan is door objecten naar ze te gooien. In de game start je als groep mensen die door middel van tegen een object aanlopen het betreffende object oppikken. Als groep kun je immers meer dragen dan als individu. Eenmaal het object opgepakt is het je doel om dit object naar de Vikingen te gooien die zich ook in groep opstellen.

Trefbal voor gevorderden

In feite is When Vikings Attack een soort trefbal voor gevorderden, want je opereert als groep en je voornaamste doel is iedereen in de andere groep of groepen uitschakelen. Als één persoon of meerdere geraakt worden door het gegooide object is deze dood en bij een volledige uitschakeling ben jij in feite de winnaar. De objecten die je kunt oppikken variëren per level en dat loopt uiteen van een kanonskogel tot een ambulance en van een tafel tot een enorme Chinese vaas. Het maakt niet uit wat het is, als het interessant is om te gooien, dan valt het op te pakken.

Een oersimpel concept waarbij je als een gek dingen aan het rondgooien bent en om vijanden uit te schakelen gebruik je vele verschillende objecten, maar als jouw groep fors kleiner is geworden in verband met een aantal klappen die je hebt moeten incasseren is het nog beter opletten. Als je eenmaal uitgeroeid bent, moet je opnieuw beginnen in de singleplayer en in de multiplayer moet je wachten tot de ronde over is. Toch kun je de gekrompen groep weer aanvullen door loslopende mensen op te nemen in je groep of speciale bommen op de tegenstander te gooien, zodat mensen overlopen.

Singleplayer is leuk, multiplayer is leuker

Het concept mag duidelijk zijn, want heel veel meer omhanden heeft het niet dan enkel objecten heen en weer gooien. Dit kun je in een verhalende modus doen, waarbij je het ene level na het andere afwerkt, wat zowel alleen als met vrienden online kan. Door levels uit te spelen unlock je het volgende level en nieuwe personages. Daarnaast kun je ieder level opnieuw spelen door te proberen de uitdagingen aan te gaan, maar deze zijn bijzonder lastig om te behalen, maar goed enige uitdaging kan geen kwaad.

Naast een singleplayer waar je wel enkele uren mee zoet bent en die bovendien voldoende afwisseling bevat in leveldesign en gameplay (eindbazen, gebruik van omgeving etc) is er nog de multiplayer en dat is waarschijnlijk hetgeen waarvoor je de game echt moet kopen. De multiplayer kan met meerdere mensen gespeeld worden en ook cross-platform met de PS3 en hierin heb je verschillende modi die je kunt spelen. Het draait in de multiplayer overigens vooral om het uitschakelen van mekaar en als je dan als enige overblijft krijg je een punt. Degene die na een x aantal rondes de meeste punten heeft is de uiteindelijke winnaar.

In vergelijking met de singleplayer is de multiplayer op zich niet heel veel anders, alleen het spelen tegen menselijke tegenstanders is aanzienlijk chaotischer. Zeker als je met vier man aan de slag gaat in de relatief kleine levels en dat levert ontzettend veel lol op. Multiplayer potjes duren meestal niet heel veel langer dan een paar minuten en dat geeft de game een ontzettend hoog pick up and play gehalte en doordat het concept erg simpel, doch enorm vermakelijk is zul je dit nog een lange tijd blijven spelen. Dat je één keer voor de game betaalt om hem op verschillende platformen te spelen is dan ook nog eens een mooie extra.

Met spullen op Vikingen gooien om zo de invasie of tegenstanders uit te roeien klinkt als iets ‘stoms’, maar neem van ons aan dat dit misschien één van de meest fijne tussendoorgames is van dit najaar voor de PlayStation Vita. De game laat zich prima besturen, kent volop afwisseling in levels en genoeg mogelijkheden om je aan het spelen te houden. De cross-platform gameplay werkt als een zonnetje en daarmee is When Vikings Attack een prima tussendoortje met een ideaal pick up and play gehalte.

• Verslavend
  • Leuke grafische stijl
  • Levert regelmatig hilarische situaties op