Review: Wonderbook: Book of Spells – Sony mikt dit najaar met de PlayStation 3 vooral op de casual en de wat jongere gamer en dat betekent dat we in tegenstelling tot de voorgaande jaren niet alleen maar Triple A producties krijgen die zich op volwassen gamers richten. In ruil daarvoor krijgen we games die door jong en oud gemakkelijk op te pikken zijn en vooral om plezier met vrienden draaien. Denk dan aan titels als DanceStar Party en LittleBigPlanet Karting. Hier komt nog een titel bij en deze is voornamelijk op de jongste gamers onder ons gericht, namelijk Wonderbook: Book of Spells.

De eerste indruk is altijd het belangrijkste

De Wonderbook is een nieuw stukje ‘hardware’ dat gezamenlijk met Wonderbook: Book of Spells geïntroduceerd wordt en in de loop van volgend jaar zullen hier meer games voor gaan verschijnen. Maar zoals een bekend gezegde stelt: ‘de eerste indruk is altijd het belangrijkste’. Dat geldt dus ook voor Wonderbook: Book of Spells, dat toch een beetje het succes van de Wonderbook kan bepalen en gelukkig is de eerste indruk ons ontzettend goed bevallen. Met Wonderbook: Book of Spells introduceert Sony een geheel nieuw niveau van gamen met Augmented Reality in combinatie met de PlayStation Move en dat pakt goed uit.

Voor de game heb je een Wonderbook (vanzelfsprekend) nodig, alsook een PlayStation Move en PlayStation Eye camera. Daarnaast is het wel handig om de nodige ruimte beschikbaar te hebben voor je televisie, want je moet redelijk ver van de televisie afzitten om de game te kunnen spelen, een meter of twee. Na het opstarten van de game merkten we gelijk dat de beoogde doelgroep gamer(tjes) zijn die net weten hoe ze een PlayStation aan moeten zetten, want stap voor stap wordt alles uitgelegd. De camerapositie, de afstand, de plaatsing van het boek en meer. Eenmaal dat op orde is het een kwestie van de PlayStation Move kalibreren en gaan met die banaan.

Toveren, toveren en nog eens toveren

De opbouw van het opstarten naar de eerste minuten gameplay gaat behoorlijk rustig aan en alles is in het Nederlands, waardoor ouders hun kind ook zonder zorgen kunnen achterlaten, omdat ze er vast wel uit zullen komen. Na wat basisinstellingen kun je aan de slag met de game en in deze game draait het om toveren. Dit is gebaseerd op de welbekende Harry Potter boeken en zodoende heeft J.K. Rowling de nodige rol gehad bij de ontwikkeling, want waar toveren tot voor kort beperkt bleef tot de boeken, films en games kun je nu interactief gaan toveren in een vijftal verschillende hoofdstukken die de game bevat, waarin je tig bekende Harry Potter toverspreuken leert.

Het eerste hoofdstuk dient voornamelijk om de speler de basisaspecten van de game te laten leren kennen. Zo krijg je om de zoveel pagina’s nieuwe spreuken te leren die je vervolgens in werkelijkheid moet uitvoeren, zodat je er bekend mee wordt. In feite ben je gaandeweg per hoofdstuk nieuwe spreuken aan het leren, maar om niet op de langere duur saai te worden door een herhalend concept van nieuwe spreuken leren, krijg je om de zoveel pagina’s een verhaal, waarbij je de nodige dingen in de werkelijkheid toepast. Daarnaast krijg je na het leren van een spreuk ook een omgeving op het beeld getoverd, waarbij je uitgebreid de zojuist geleerde spreuk kunt toepassen door er flink op los te toveren.

Leer spreuken en breng ze in de praktijk

Een hoofdstuk bestaat elke keer uit twee onderdelen en aan het einde van een hoofdstuk, de twee delen dus, krijg je een uitdaging voorgeschoteld en hierin pas je alle geleerde spreuken die je tot dusver geleerd hebt toe. Dat is in een notendop de opzet van de game en dat is bijzonder vermakelijk. Zo is de game ontzettend toegankelijk en duidelijk, waardoor je altijd precies weet wat je moet doen en een ander niet geheel onbelangrijk aspect, de PlayStation Move werkt goed. De registratie van de controller gaat als een trein en hierdoor kun je achter elkaar de nodige moves uitvoeren zonder dat je tegen het welbekende euvel aanloopt dat de game de controller niet herkent. Niets van dit alles is hier aan de orde en dat is wel zo fijn, wat bovendien het spelplezier aanzienlijk verbetert.

Het boek zelf wordt gebruikt om nieuwe spreuken te leren en uitdagingen te voltooien door de zojuist geleerde spreuken toe te passen, zoals al aangegeven, maar het beperkt zich niet tot een simpele add-on in de gameplay. Nee, het boek is van cruciaal belang en de creativiteit waarmee de ontwikkelaar omgaat met het boek is buitengewoon interessant. Zo krijg je op een gegeven moment te leren hoe je vuur kunt gebruiken en terwijl je het leert komt er een papieren draak uit het boek zetten die het boek vervolgens in lichterlaaie zet. Het gevolg is dat je snel over moet schakelen naar de waterspreuk en het boek moet blussen. Hierna is alles zwart geblakerd en dien je met je handen het roet van de pagina’s af te vegen.

Het is slechts een voorbeeld van hoe de interactiviteit met het boek werkt en dat zul je in vele verschillende variaties tegenkomen. Deze interactiviteit gecombineerd met de toverspreuken en de variatie in omgevingen maken de game tot een afwisselend en goed werkend geheel, want de hoogtepunten van deze game zitten hem in twee aspecten. Zo zijn de uitdagingen aan het einde van een hoofdstuk bijzonder tof in elkaar gezet, waarbij je enorm ver uitgezoomd op de TV wordt wat een prachtige volledig interactieve omgeving oplevert. Daarnaast breng je net geleerde spreuken in de praktijk zowel op het boek als daarvoor speciale omgevingen die vanzelf in beeld komen.

Sfeervolle geheel maken het tot een plezier om te spelen

In tegenstelling tot waar in bijvoorbeeld EyePet het speelveld altijd hetzelfde blijft, varieert dat in Wonderbook: Book of Spells continu. Zo ben je de ene keer groot in beeld, maar als je in een uitdaging terecht komt dan kun je slechts 10% van het speelveld uitmaken (wat van jou in beeld is). Juist door deze variatie in leveldesign, voor zover het zo genoemd kan worden, is het elke keer een verrassing wat de game je voorschotelt en dat maakt Wonderbook: Book of Spells tot een prima game. Het is misschien geen game waar je jezelf dagenlang mee zult vermaken, want als je de gameplay enigszins door hebt kun je er vrij snel doorheen gaan.

De jongere gamer is vanzelfsprekend een stuk langer bezig, maar dan nog is het een prima concept dat min of meer perfect ten uitvoer wordt gebracht en het bevat genoeg variatie en extra verhaaltjes om enige tijd mee aan de slag te kunnen zonder dat het saai wordt. Dat komt deels door de fijne sfeer die in de game terug te vinden is en hoewel de voice-actors niet altijd even overtuigend zijn, zal de jongere gamer daar weinig tot geen probleem van maken. Die letten daar immers niet echt specifiek op. Wel valt er nog één ‘fors’ minpunt te bespeuren in de game en dat is dat de game weinig tot geen enkele uitdaging kent. Dit valt te relativeren, aangezien de beoogde doelgroep de jongste gamers onder ons zijn, maar ook die zullen er volgens ons weinig moeite mee hebben.

Wonderbook: Book of Spells is de eerste game die werkt met de Wonderbook en dit is een knap staaltje Augmented Reality in een game. De Augmented Reality, de PlayStation Move en de PlayStation Eye werken allemaal perfect met elkaar en de eerste game, Wonderbook: Book of Spells is een perfecte kennismaking met deze nieuwe manier van gamen. Ja, de game is nogal aan de simpele kant, maar de invulling van de gameplay, de manier waarop je speelt en het onbegrensde plezier evenals de sfeer voeren de boventoon. Kortom, Wonderbook: Book of Spells is een goede eerste game voor de Wonderbook die iedere jongere gamer (Harry Potter fan of niet) leuk zal vinden.

• Augmented Reality PlayStation Move gameplay werkt perfect
  • Vermakelijk voor jong en oud
  • Extreem kindsvriendelijk