Review: Call of Duty: Black Ops II – Multiplayer – Het is weer november en dat betekent een nieuwe Call of Duty die je dit najaar en de koude maanden van 2013 zoet moet gaan houden. Call of Duty is een franchise geworden die de afgelopen tijd, met name na Modern Warfare 3, veel kritiek heeft ontvangen. Het is een ‘love it or hate it’ franchise geworden en zowel de fans als de mensen met kritiek hebben beide zo hun gelijk. De games spelen heerlijk weg met een hoge framerate en zijn ontzettend leuk om te spelen, maar het voelt vaak ook aan als een haastklus en het kent steeds erg weinig vernieuwing. Hoe dit allemaal met de nieuwe Black Ops II in elkaar steekt, dat lees je in deze review.

Presentatie

Laten we beginnen met de presentatie van de game en de sfeer die eromheen hangt. Zoals je wellicht al vernomen hebt speelt Black Ops II zich af in de toekomst en daardoor krijg je een beetje een futuristische ondertoon. De game is verdeeld in eigenlijk drie onderdelen, de campaign, zombies en multiplayer; die laatste twee gaan we behandelen in deze review. Je switched van onderdeel naar onderdeel via het hoofdmenu en ze beland je in het gedeelte waar je mee aan de slag wilt gaan. De menu’s zijn voorzien van een duidelijk lettertype met een redelijk nette weergave. De tekst is mooi wit en verandert naar donkeroranje tijdens het scrollen.

De manier waarop je een class aanmaakt is flink op de schop gegaan en behoorlijk overzichtelijk gemaakt. In één oog opslag kun je duidelijk zien waar je classes uit bestaan en het in elkaar zetten van een class verloopt redelijk gemakkelijk. Elk wapen heeft een eigen levelsysteem dat onafhankelijk is van je rank. Naarmate je rank hoger wordt unlock je meer wapens, maar specifieke attachments moet je met het wapen zelf unlocken. Het systeem is simpel maar toch effectief en werkt naar mijn idee beter dan het systeem van Modern Warfare 3.

Het unlocken van je behaalde attachments, lethals, tacticals etc. doe je met tokens die je naarmate je verder speelt bij elkaar verdient. In de barracks vind je ook weer de nodige challenges zoals 5 headshots met dat wapen, zoveel kills met een pistool, gebruik van scorestreaks enzovoorts.

Scorestreaks

Scorestreaks zijn de equivalent van de welbekende Killstreaks en geven je een bepaald voordeel in de game. Het unlocken gebeurd door meerdere kills achter elkaar te maken waardoor je meter begint te vullen, hoe meer kills des te krachtiger je unlock. Enkele noemenswaardige unlocks zijn de RC-XD ook bekend van de eerste Black Ops, dit is een op afstand bestuurbare auto die je kunt laten exploderen. Ook de care packages zijn weer aanwezig en de welbekende counter-UAV die de minimap van je vijanden uitgeschakeld. Nieuw in Black Ops II is de ‘AR Drone’, dit is een soortgelijk iets als de RX-CD alleen dan in de lucht en uitgerust met een machinegeweer.

De honden zijn ook weer aanwezig, maar zijn pas te unlocken wanneer je level 50 bent in de game. Redelijk vroeg in de game unlock je al wel de VTOL Warship, een enorm krachtige helikopter uitgerust met nogal flinke geweren. Echt heel futuristisch zijn de scorestreaks niet, maar dit is wellicht niet eens zo erg het moet namelijk nog wel geloofwaardig over blijven komen.

Pas speelbaar na talloze patches

Je hebt het in dit nieuwsbericht al eerder kunnen lezen, er was alweer trammelant met een nieuwe Call of Duty. Het is vaak lastig om bugs en dergelijke mee te laten wegen in de eindbeoordeling, maar het begint nu toch wel de keel uit te hangen. Elk deel en elk jaar zijn er constant dezelfde problemen en het is altijd hetzelfde liedje; er zijn talloze patches nodig vooraleer de game goed speelbaar wordt. Het lijkt wel of het quality assurance team van Treyarch en ook Infinity Ward uit een stel apen bestaat die de game vijf minuten spelen en op basis daarvan een beoordeling geven.

Veel mensen konden bij de launch van de game niet eens in servers komen, hebben last van freezes, vallen buiten de map en ‘migrating host’ staat weer om de haverklap op je scherm. Nu lees je wel vaker van mensen die last hebben met een bepaald spel, dat is ook redelijk normaal. Maar alles wat ik net genoemd heb overkomt niet alleen bij die mensen, maar ook mijzelf en enkele vrienden die de game ook hebben. Het feit dat dit eigenlijk elk jaar hetzelfde liedje is vertelde een goede vriend ook aan mij dat die zich dom begint te voelen. Hij vertelde mij: “elk jaar leg ik geld neer voor Call of Duty in de hoop dat die beter is dan de vorige en dat de oude problemen verholpen zijn, maar het tegendeel is telkens waar”.

Grafisch

Call of Duty games staan er nou niet bepaald om bekend prachtige graphics op het scherm te toveren en dat is ook helemaal niet erg. Black Ops II voelt alleen als een stap terug tegenover de Modern Warfare-series en ziet er gewoon echt minder mooi uit. De maps zijn allesbehalve gedetailleerd en alles is wat dat betreft erg kaal en de textures zijn van lage kwaliteit. Je wapen kent weinig detail en het enige pluspunt wat we kunnen vinden is dat de anti-aliasing redelijk in orde is. Het hoeft geen grafisch hoogstandje te zijn, maar een stap terug is toch echt absoluut niet de bedoeling.

Wanneer je elk jaar een nieuw deel uitbrengt in een franchise is daar in theorie eigenlijk helemaal niets mis mee. Kopers zullen zich alleen wel genaaid voelen als er in tegenstelling tot vooruitgang juist achteruitgang heeft plaatsgevonden. Neem bijvoorbeeld FIFA, daar worden de graphics elk jaar toch wel een stukje beter, het is soms niet veel, maar achteruitgang zul je bij die franchise nooit tegenkomen. Dat Treyarch het voor elkaar heeft gekregen om aan het einde van de consolecylcus alsnog een game uit te brengen die er minder uitziet dan voorgaande delen van jaren geleden; dan sta ik toch perplex.

Op grafisch gebied is Black Ops II een aanfluiting en het is maar net hoe belangrijk je graphics vindt, maar persoonlijk vind ik dit echt een schaamteloze vertoning van Treyarch en Activision. Als we alleen realistisch zijn kon je met de eerste Black Ops al zien dat Treyarch gewoon lang niet zo goed is als het om graphics gaat. Naast Black Ops ziet Black Ops II er alleen wel stukken beter uit, maar dat was ook niet echt heel erg moeilijk.

Desondanks veel minpunten is het toch leuk om te spelen

Desondanks alle problemen en nadelen van de game kan ik niet ontkennen dat het een leuke titel is om te spelen. De toevoeging van nieuwe wapens, de talloze speelmodi en de vernieuwingen qua wapens en gadgets komen de spelervaring ten goede. Je hebt uiteraard ook weer een nieuwe frisse dosis aan maps, alhoewel ik het nog altijd jammer blijf vinden geen oude maps van voorgaande delen terug te zien. De nieuwe maps zijn daarentegen leuk in elkaar gezet en zijn niet zonder verstand ontwikkeld.

Dit geldt in principe voor bijna elke Call of Duty-map, als je erop speelt krijg je het gevoel dat men nagedacht heeft over hoe die map is in elkaar gezet. Dit miste ik, naast plezier, vooral bij Medal of Honor: Warfighter waar de maps nogal inspiratieloos en als een haastklus overkwamen. Dit is uiteraard persoonlijk en het is goed mogelijk dat dit misschien bij jou als lezer anders in elkaar steekt. Mijn favoriete map was ongetwijfeld Hijacked, dit is een boot waar je op vecht en is niet al te groot. Je kunt de map vergelijken met Wet Work uit Call of Duty 4, alleen dan in daglicht en voorzien van een iets vrolijkere kleurentint.

Je voelde het waarschijnlijk al aankomen, maar het recyclen heeft ook Treyarch weer meegenomen in Call of Duty: Black Ops II. Je ziet gewoon weer herkenningspunten uit oude maps, dit kan je het gevoel geven dat je genaaid wordt, maar dat is maar net hoe je er tegenaan kijkt. Ik was zelf juist blij weer een map zoals Wet Work te zien in Black Ops II of het nu gerecycled was of niet.

Wat zijn je verwachtingen?

Dat er twee kampen zijn op het gebied van first person shooters, dat is inmiddels wel duidelijk. Call of Duty-fans worden vaak verweten geen smaak te hebben of dom te zijn; puur omdat ze elk jaar weer een nieuw deel kopen. Het ding is alleen dat Call of Duty het wel telkens lukt om de game leuk te houden. Het blijven leuke titels en elk jaar maar weer beleef ik toch plezier aan de games. Het wordt elk jaar minder, dat wel, maar een geduchte concurrent voor Call of Duty is er gewoon niet. Battlefield 3 is een heel ander soort shooter die in wezen niet vergelijkbaar is met de arcade-style gameplay van Call of Duty.

Call of Duty is een franchise met games die je zo gerust even een half uur tussendoor kunt spelen en waarbij je niet al teveel hoeft na te denken. Je knalt wat lekker weg en voor je alle spelmodi gezien hebt ben je al snel een paar uur verder. Maar zoals ik al zei wordt het wel elk jaar minder qua plezier, op ten duur heb je het wel gezien en ben je gewoon CoD-moe. Veel spelers hebben Modern Warfare 3 overgeslagen maar de kans is groot dat ze wel weer aan Black Ops II beginnen. Uiteindelijk zal het namelijk toch weer beginnen te kriebelen en wil je gewoon weer lekker een potje kunnen knallen.

Waarom een hoger cijfer dan MoH: Warfighter?

Voordat er reacties komen met de vraag waarom ik Black Ops II beter beoordeel dan MoH: Warfighter zou ik dit graag alvast op voorhand willen uitleggen. Hetgeen waar ik vooral op let tijdens het beoordelen van een game is het feit of het leuk is, er plezier verhinderende bugs in zitten, hoe het eruit ziet en hoeveel mensen er plezier aan kunnen beleven. De volgorde waarop ik dit opnoem is ook de volgorde in hoe belangrijk ik elk onderdeel acht. Het draait bij mij met een spel altijd om of het leuk is om te spelen en dat is gewoon het belangrijkste van allemaal. Bij Medal of Honor: Warfighter heb ik gewoon lang niet zoveel plezier beleeft dan dat ik aan Battlefield 3 of CoD-games beleef.

Op het gebied bugs scoort Black Ops II alleen wel heel erg slecht, er zitten veel fouten in de game en ik snap echt niet waarom dit elk jaar weer moet gebeuren. Ik heb de game op alle drie platformen gespeeld en het is bij elk platform hetzelfde verhaal. Het zal ongetwijfeld op korte termijn gepatcht gaan worden maar alsnog is dit gewoon echt not done, heel jammer. Black Ops II is niet echt vele malen beter dan MoH: Warfighter, maar het is wel een game die veel leuker is om te spelen. De maps zijn leuker, de manier waarop attachments werken zijn beter en zo zijn er nog veel meer punten waarop Black Ops II dit najaar gewoon beter scoort.

Call of Duty: Black Ops II is een game met de nodige tekortkomingen en grafisch is het wat dat betreft nou niet echt een hoogstandje. Dat gezegd hebbende, het is wel een leuke en vermakelijke game die je lang zoet kan houden. De maps zijn tof en er is een breed scala aan speelmodi, de wapens en gadgets zijn voorzien van talloze aanpasmogelijkheden die ook stuk voor stuk een verschil maken in je speelstijl. Voor de mensen die Modern Warfare 3 hebben laten liggen is Black Ops II een leuke titel om weer de snelle CoD-gameplay te kunnen ervaren. Van de futuristische setting zul je in de multiplayer niet heel erg veel merken, maar de toevoeging van bijvoorbeeld EMP Grenades is gewoon tof. Er is veel keuze in het maken van je class en ook de attachments waaruit je kunt kiezen zijn niet de minste.

Noot van de redactie: We hebben gekozen voor twee verschillende reviewers voor de multiplayer en singleplayer van de game. Op deze manier krijg je ook tegelijkertijd de mening te horen van twee recensenten met beide een andere kijk op de game. De zombie-modus wordt later in een aparte special besproken.

• Leuke maps
  • Breed scala aan gadgets en attachments
  • De game is vermakelijk