Review: PlayStation All-Stars Battle Royale – PS Vita – Een game waar momenteel heel wat mensen misschien hun twijfels bij hebben is ongetwijfeld PlayStation All-Stars Battle Royale. De game werd al vanaf het begin vergeleken met Nintendo’s Super Smash Bros., omdat het concept van de game vrijwel identiek is: een dikke fighting game met personages van talrijke verschillende franchises die het allemaal tegen elkaar opnemen. Klinkt veelbelovend, maar is dit ook zo’n topper zoals Sony beloofde? Je leest het allemaal in onderstaande review!

Van Kratos tot Big Daddy

Dit is waar het allemaal om draait: de verschillende personages. Je hebt momenteel de keuze uit 20 verschillende personages, maar natuurlijk zullen er nog enkele worden toegevoegd door middel van DLC. Er zitten natuurlijk heel wat first-party personages bij, waaronder: Kratos, Nathan Drake, Sly Cooper, Cole McGrath en nog heel wat anderen. Maar er zijn ook third-party personages waarmee je aan de slag kunt, zoals: Big Daddy, Dante en Raiden.

De game bevat dus 20 verschillende personages, maar dit viel ons toch wel een beetje tegen. Er hadden namelijk zo veel meer personages in de game kunnen zitten zoals: Crash Bandicoot, Snake en Nathan Hale uit Resistance. Kijk naar Nintendo, zij hadden bij hun laatste Super Smash Bros. game maar liefst 35 personages. Iets meer personages in het basis rooster was in verhouding geen slechte toevoeging geweest, maar goed hiermee moeten we het doen.

Het is jammer dat het rooster wat beperkt is, maar keerzijde is wel dat dit enorm veel mogelijkheden open laat voor additionele personages in de vorm van downloadbare content en de eerste toevoegingen zijn al aangekondigd. Zo mogen we begin volgend jaar Kat uit Gravity Rush verwachten, alsook Emmett Graves die we kennen van Starhawk. Later zullen er hier ongetwijfeld nog tig bij komen, maar dat is vooralsnog even afwachten.

Er valt ontzettend veel te doen!

Het leuke aan de game is dat er zo ongelooflijk veel te doen valt! Zo heeft elk personage zijn eigen verhaal in de Arcade modus. Deze verhaallijnen zijn misschien niet zo speciaal, maar het is wel leuk dat Superbot hier werk in heeft gestoken. Het verhaal van Kratos  speelt zich bijvoorbeeld net af voor God of War III. Kratos wil zich nog eens bewijzen voor de Titans om te laten zien dat hij helemaal klaar is voor het gevecht tegen Olympus. Uiteindelijk blijkt elk personage één echte rivaal te hebben uit het All-Stars rooster. Zo neemt Kratos het uiteindelijk op tegen Sweet Tooth en Big Daddy tegen Sackboy. Na jouw rivaal te hebben verslagen, neemt je personage het voor de laatste maal op tegen één onverwachte, ultieme eindbaas, maar dat houden we natuurlijk geheim.

Een verhaallijn uitspelen duurt een klein uurtje op de hoogste moeilijkheidsgraad en is ontzettend vermakelijk voor tussendoor. De tegenstanders vonden we wel wat simpel, je kan namelijk vrijwel direct op de hoogste moeilijkheidsgraad beginnen te spelen. Verder raden we je ook aan dat je, als je jouw PS Vita ingesteld hebt in het Nederlands, het even aanpast naar het Engels. De stemmen zijn namelijk ook in het Nederlands ingesproken en dat komt wat minder goed uit de verf. Voor de kleintjes onder ons is dit misschien leuk, maar wij begonnen er ons er erg snel aan te ergeren.

Buiten het aparte verhaal kan je jouw personage ook nog eens apart laten levelen. Dit doe je door gewoon te vechten en ervoor te zorgen dat je wint. Je kan onder andere emblemen en banners vrijspelen die je kan gebruiken voor je persoonlijke playercard, iets wat je kan vergelijken met die uit Call of Duty. Je kan elk personage apart levelen tot richting level 400. Geloof ons dus als we zeggen dat er ongelofelijk veel te unlocken valt.

Ready? FIGHT!

In de gevechten draait het om één ding: je tegenstanders uitschakelen. Dit doe je aan de hand van Super Attacks. Deze kan je dan weer behalen door zoveel mogelijk rake klappen uit te delen aan je tegenstanders. Je hebt drie verschillende niveaus van Super Attacks, level 1, 2 en 3. Hoe hoger het level van de Super Attack, hoe gemakkelijker het wordt om meerdere tegenstanders tegelijk uit te schakelen.

Tijdens de gevechten kun je heel wat combo’s maken door de juiste combinaties uit te voeren met de PS Vita knoppen. Het besturen van je personage kan je zowel doen via de linker analoge stick, als via de d-pad. De rechter analoge stick functioneert als richting aanvallen en dat werkt in combinatie met de facebuttons. Elk personage heeft zijn eigen verzameling van verschillende aanvallen en dat werkt allemaal via de beschikbare knoppen. Het touch-screen gebruik je over het algemeen vrijwel niet. Af en toe zal je er eens snel op moeten tikken om een voorwerp op te pakken, maar voor de rest heb je het eigenlijk niet echt nodig.

De stadions zijn zeer leuk en ontzettend origineel. Zo kan je bijvoorbeeld eerst in een level van LocoRoco spelen, welke dan plotseling op originele wijze verandert naar een stadion van Metal Gear Rising: Revengeance. Ook grafisch valt de game ontzettend goed mee en de muziek die gebruikt wordt in de game is een soort mix van allemaal verschillende songs uit de franchises. Zo zul je bijvoorbeeld de theme songs herkennen uit God of War en Uncharted.

De Multiplayer

De singleplayer modi bevatten bergen content om je een erg lange tijd te vermaken, maar er is natuurlijk ook een multiplayer aanwezig. Op de PlayStation 3 werkte dit allemaal als een zonnetje, hoewel het laden ietwat lang duurt. Dat is in de PlayStation Vita versie niet veel anders, maar dat is eigenlijk het enige minpunt in de multiplayer. Het zoeken naar andere spelers en het vechten online gaat prima en werkt allemaal erg fijn. De multiplayer is in dat opzicht een mooi verlengstuk op de singleplayer en andere offline modi waardoor de speelduur nog eens extra verlengd wordt.

PlayStation All-Stars Battle Royale is een zeer vermakelijke game, maar is nog niet helemaal perfect. Zo vonden we dat het All-Stars rooster toch wel wat uitgebreider mocht zijn en missen we helaas toch wel enkele bekende gezichten. Ook is de balans niet overal even perfect, zoals ook bij de PS3 versie het geval was. De verhaallijnen zorgen ervoor dat je de game niet snel aan de kant zal leggen en hetzelfde geldt voor de online multiplayer. Door PlayStation All-Stars Battle Royale aan te schaffen haal je een toffe titel in huis. Het is een ontzettend leuk spel dat alleen maar leuker wordt naarmate je het meer speelt. Verder willen we ook meegeven dat wij vonden dat de game misschien iets leuker gaat zijn voor de PlayStation 3 omwille van de offline multiplayer. Dus voor de mensen die overwegen om de game in huis te halen en ook een PS3 hebben: haal hem voor de PS3, dan krijg je gratis de Vita versie erbij.

• Hoe langer je het speelt, hoe leuker het wordt
  • Zeer leuke stadions
  • Ontzettend veel vrij te spelen