Review: Far Cry 3 – Dit najaar komt er naast Medal of Honor: Warfighter en Call of Duty: Black Ops II nog een hele belangrijke shooter uit, namelijk Far Cry 3. Deze game valt alleen niet helemaal in hetzelfde straatje als de eerst genoemde twee, de focus ligt namelijk veel meer op de singleplayer die een enorme open wereld bevat. De game kent een jungle die groter is dan dat je ooit had durven dromen en op grafisch gebied is Far Cry 3 baanbrekend. Maar is dit genoeg om een goede game neer te zetten? Dat lees je in deze review.

Rumble in the Jungle

Far Cry 3 speelt zich af op een paar prachtige tropische eilanden met alle voorzieningen van dien. Er zijn boten, auto’s, wilde dieren, jungles, vijanden, hutten, dorpen en ga zo maar door. Het hele tropische gevoel zal bij je worden opgeroepen met deze game. Je bent op dit tropisch eiland terecht gekomen door een parachutesprong die niet helemaal goed gecoördineerd was. Hierdoor beland je per ongeluk op een eiland die in handen is van een criminele organisatie en zoals je al kunt raden, dat loopt nooit goed af.

Het eiland wordt geleid door ‘Vaas’ een knotsgekke meedogenloze criminele leider die op verkeerde manieren zijn geld verdient. Hij neemt jou samen met je vrienden gevangen vlak na de landing van jullie parachutesprong en vraagt vervolgens losgeld aan je ouders om je vrij te laten. Je weet alleen in het begin van de game te ontsnappen aan Vaas en na een hevige achtervolging word je uiteindelijk opgevangen door een ‘local’ genaamd Dennis.

Dennis leid je rond op het eiland en op dat moment ga je doorhebben wat je allemaal te wachten staat. De hoofdpersoon die jij speelt, Jason, wil graag zijn vrienden bevrijden uit handen van Vaas en dat is dan ook waar de game over het algemeen om draait. Je ontmoet verschillende mensen tijdens de game op het eiland met allemaal dezelfde interesse, Vaas neerhalen.

Open wereld

Far Cry 3 maakt gebruik van het ‘open wereld’ concept en dat betekent dus dat wanneer je geen missie aan het doen bent, je vrij de jungle kunt verkennen. Het verkennen kan in principe ter land, ter zee en ook gedeeltelijk in de lucht. Je kunt in de game de oceanen verkennen met verschillende boten of jetski’s, maar zwemmen is ook een optie. Over het land kun je ervoor kiezen om ter voet te gaan of één van de vele auto’s te pakken. Er zitten helaas geen vliegtuigen in de game om het luchtruim onveilig te maken, maar wel zijn er enkele paragliders te vinden. Deze staan meestal bovenaan een berg en hiermee kun je door de lucht vliegen en het eiland van bovenaf bekijken.

De structuur van de game kun je vergelijken met bijvoorbeeld GTA, alleen dan in de jungle. Op je radar wordt aangegeven waar een nieuwe missie beschikbaar is en je kunt zelf kiezen of je daar heen wilt gaan of gewoon wilt cruisen. Het eiland is alleen wel in het bezit van Vaas, dus dat betekent dat er regelmatig soldaten van hem op het eiland zullen rondlopen. Deze soldaten zullen je, mits ze je zien, aan gaan vallen en als je niet oppast krijg je er steeds meer op je dak. Dat is alleen niet het enige waarvoor je uit de weg moet gaan, er zijn ook een flink aantal wilde dieren aanwezig in de jungle. Nu doen de geiten en varkens niet zoveel kwaad, maar er zijn ook beren en zelfs luipaarden en panters die iets minder lief zijn.

De open wereld in Far Cry 3 is uiterst interessant vanwege de mysterie die er achter hangt. Je hebt het gevoel alsof alles wat je hoort en wat je ziet deel uitmaakt van iets veel groters en dat niets is wat het lijkt. De sfeer die men hiermee overbrengt is dan ook behoorlijk uniek en een jungle als open wereld is een keer wat anders dan een stad. Het is alleen niet zo dat de lol die je hebt in een stad ook hebt in een jungle.

RPG-elementen

Naast het verhaallijn kent Far Cry 3 ook een aantal andere elementen die de game interessant moet houden. Zo zijn er een hoop RPG-elementen in verwerkt die je de mogelijkheid geven om je personage te verbeteren. Je verdient door het voltooien van missies zogenaamde XP-punten die je kunt inwisselen voor nieuwe vaardigheden, zoals het vermoorden van een vijand op een richel of door op diegene te springen. Voor het kopen van nieuwe wapens heb je geld nodig, evenals het kopen van attachments. Als je alleen eenmaal een wapen hebt opgepakt kun je deze gratis ophalen bij een gunshop, attachments daarentegen moet je wel zelf kopen.

Om voorwerpen en geld mee te nemen heb je een rugzak nodig en een portemonnee, maar de standaard uitvoering van deze items is niet zo groot. Wil je dus een grotere rugzak hebben dan zul je dieren moeten slachten voor een stuk leer, hieruit kun je vervolgens een grotere rugzak maken. Dit soort elementen zorgen ervoor dat je dus ook regelmatig op jacht moet om dieren te doden en te villen. Het feit dat het eiland alleen vol met vijanden zit zul je dit zachtjes moeten doen, je kunt dus een sniper uitrusten met een geluidsdemper of op safe spelen en een boog meenemen.

In Far Cry 3 is het ook mogelijk om jezelf te genezen of een shot te geven van een middel die een bepaalde vaardigheid tijdelijk verbeterd. Om deze spuiten te maken heb je bladeren nodig, deze kun je uit de jungle vrij plukken en gebruiken voor je spuiten. Munitie en dergelijke neem je mee in holsters die je ook weer kunt uitbreiden zodat je meer mee kan nemen. Al deze mogelijkheden en opties zorgen ervoor dat je echt een personage ontwikkelt en verbetert op vele gebieden. De opties zijn interessant en uitgebreid en zorgen ervoor dat je meer van het eiland ziet dan dat je op eigen houtje zou gaan verkennen.

Technische problemen

Far Cry 3 is een game boordevol content, opties, gebieden, voertuigen en noem het maar op. Dit gaat alleen niet geheel zonder de nodige bugs en problemen. Zo had ik regelmatig last van het feit dat progressie die ik maakte tijdens het verkennen van het eiland niet goed werd opgeslagen. Wanneer ik bijvoorbeeld soms een missie haal en aan het verkennen ben en doodga, ging ik opeens terug naar het einde van de missie die ik eerder had gehaald. Dit ondanks het feit dat ik de missie al voltooid had en de game opgeslagen was. Het is geen grote ramp, het kan immers gepatcht worden en van andere mensen heb ik vernomen dat ze dit probleem niet ondervonden.

Wel zijn er bugs die zich af en toe voordoen in de oceaan, waardoor ik onder de map kwam terwijl ik gewoon weer op het land wilde klimmen. Verder is vooral de framerate niet helemaal goed. De game ziet er absoluut fantastisch uit, maar de framedrops zijn enorm tergend. Naast de framerate problemen is er ook nog eens hevige screen-tearing door het beeld heen. Dit is toch wel jammer maar in wezen heeft dit ook een beetje te maken met het feit dat Far Cry 3 een redelijk zware game is.

Grafisch een prachtige game

Ondanks de wat grafische glitches is de game qua looks echt één van de best uitziende PS3-games die ik ooit gezien heb. Mensen die de game bijvoorbeeld leggen naast shooters als Battlefield 3 zullen die laatste opeens niet meer zo mooi vinden. Mocht je de vergelijking maken met Black Ops II dan lijkt het alsof je er een PSOne game naast hebt liggen. Far Cry 3 is zo ontzettend mooi en kent zoveel detail in de kleurrijke textures, het is werkelijk wonderbaarlijk dat dit nog op de PS3 mogelijk is.

Als je dan ook nog eens boven op een berg staat en de mogelijkheid krijgt om voor je uit te kijken, dan valt je mond gewoon open. Je kunt zover de jungle inkijken en alles is zo kleurrijk en mooi, het is werkelijk waar een fantastische game om naar te kijken. Op grafisch gebied kun je het niveau van Killzone-games en Uncharted verwachten, zo mooi ziet Far Cry 3 er namelijk uit. Prachtige game!

Van alle markten thuis

Naast een meeslepende singleplayer modus biedt Far Cry 3 nog veel meer, sterker nog, het is zo’n complete game dat je haast zou verwachten dat men er meer geld voor zou vragen. Je krijgt namelijk ook nog eens een goed doordachte multiplayer modus, een uitstekend werkende map-editor en een volledig opzichzelfstaand coöp modus. De coöp modus heeft namelijk helemaal zijn eigen verhaal die je met zijn tweeën in split-screen of online kunt spelen.

De multiplayer is voorzien van verschillende leuke game modi en de framerate problemen die de singleplayer heeft zijn eigenlijk niet aanwezig in de multiplayer. De game ziet er alleen nog wel steeds echt heel goed uit in de multiplayer. Het feit dat er geen open wereld geladen moet worden scheelt natuurlijk al een hoop voor de multiplayer. Je kunt op maps spelen die door de community gemaakt zijn, door de ontwikkelaar of misschien zelfs wel door jezelf. Dit maakt de multiplayer verfrissend en altijd anders.

Het feit dat je ook gewoon in voertuigen kunt stappen, paragliders mee de lucht in kunt nemen en dieren kunt afknallen maakt de multiplayer enorm dynamisch. Zo kun je bijvoorbeeld een map maken met heel veel honden of panters waardoor je goed moet uitkijken waar je loopt.

Missies zo variërend als het maar kan

Het mooie aan Far Cry 3 is dat het niet ‘yet another shooter’ is die de zoveelste oorlog probeert te vertellen. De game heeft niet echt regels waar het zich aan moet houden behalve het feit dat het enigszins realistisch moet blijven. Hierdoor zijn de missies enorm variërend en ook nog eens leuk om te doen. Geen enkele missie lijkt op elkaar en je belandt echt van situatie in situatie, maar nooit weer in dezelfde.

Het leveldesign is ook nog eens iets waar m’n mond echt van openviel. Zo is er een level waar je het onderkomen van Vaas bestormd en terechtkomt in een gebouw. Je staart in dit gebouw naar gespietste tijgers, TV’s opgestapeld terwijl ze rare teksten vertonen gecombineerd vlammen en lampen om je heen. Het is gewoon zo ‘insane’ dat je een ervaring krijgt die gewoon geen enkele andere game ooit bij je in de huiskamer heeft gebracht. Deze shooter is zo enorm innovatief en de manier waarop missies gebeuren en sommige missies verlopen, je zou het haast een meesterwerk van een game noemen.

Ook gebruik je in de game regelmatig één van de tropische besjes die op het eiland groeien of neem je een apart drankje. Hierdoor veranderd opeens de gehele game in één grote trip waar echt werkelijk de gekste dingen in gebeuren. Deze trips zijn zo bizar en overweldigend dat je gewoon jezelf betrapt op het feit dat je met een enorme big smile op het puntje van je stoel die game zit te spelen. Deze trips laten ook zo’n enorme indruk op je achter dat je na het voltooien van de missie echt even diep ademhaalt van: “wow, wat heb ik nu weer meegemaakt.”

Legt de lat voor nieuwe shooters enorm hoog

Far Cry 3 legt de lat voor nieuwe shooters echt enorm hoog, niet alleen is dit namelijk een hele goede game, maar het is een baanbrekende game. Far Cry 3 zet een nieuwe standaard neer voor shooters en open werelden die voorlopig door geen enkel andere shooter geëvenaard zal worden. Het laat de verhalen van games als Battlefield 3, Call of Duty: Black Ops II en Medal of Honor lijken op een enorm prutswerk.

Ik hoop van harte dat zoveel mogelijk mensen deze game gaan proberen en dat Far Cry 3 de respect krijgt die het verdient. Deze game loopt zover voor op de andere shooters die de laatste tijd uitgekomen zijn, het is echt wonderbaarlijk. Alles klopt gewoon aan Far Cry 3 en mocht je nog niet overtuigd zijn na deze review dan weet ik het ook niet meer.

Far Cry 3 is een game zoals je ze niet vaak tegenkomt. Alles lijkt te kloppen en op een paar bugs na is dit eigenlijk de shooter van het jaar. Vergeet Black Ops II en vergeet al helemaal MoH: Warfighter; want Far Cry 3 is waar je moet zijn. Dit is een uiterst creatief en innovatief meesterwerk die je gewoon gespeeld moet hebben. Far Cry 3 is mijn persoonlijke ‘Game of the year’, want alles klopt aan deze game op een paar grafische glitches na. De minpunten wegen niet echt op tegen de talloze pluspunten, want niet alleen is dit de mooiste shooter die er is op de PS3, maar hij is ook nog eens voorzien van een fantastisch verhaal. Alsof dat nog niet genoeg was krijg je ook nog eens een map-editor, goed doordachte multiplayer modus, coöp modus met eigen verhaal en een open wereld waar je u tegen zegt.

• Meest creatieve level design in een shooter ooit
  • Talloze RPG-elementen
  • Grafisch hoogstandje