Review PlayStation All-Stars Battle Royale – PlayStation All-Stars Battle Royale werd aangekondigd en werd gelijk gezien als een goedkope Super Smash Bros. rip-off, maar het is te gemakkelijk om dat direct te zeggen. Hetzelfde gebeurde ook bij LittleBigPlanet Karting, wat uiteindelijk toch een aanzienlijk andere game dan Mario Kart bleek te zijn. Ja, de inspiratiebron mag duidelijk zijn, maar dat betekent niet dat het domweg een kopie is. Hetzelfde kan gezegd worden over PlayStation All-Stars Battle Royale, dat meer in huis heeft dan ogenschijnlijk lijkt.

Geen healthbar, maar kills maken

PlayStation All-Stars Battle Royale heeft veel weg van andere fighting games. Je kiest een character, je gaat ermee vechten en je probeert te winnen. In dat nuchtere perspectief is het weinig bijzonders, maar om toch een interessante draai te geven aan het concept is de gameplay net even wat anders dan gebruikelijk. Als je eenmaal aan het vechten bent, dien je tegenstanders te doden en per kill krijg je een punt. Word jij gedood, dan gaat er weer een punt af. In de voorop vastgestelde tijd dien je dus zoveel mogelijk kills te maken en degene die na afloop de meeste kills heeft wint het potje.

Is het na de drie minuten nog een gelijkspel, dan treedt ‘Overtime’ in werking en dat is in feite hetzelfde liedje als het eerste potje. Wat PlayStation All-Stars Battle Royale onderscheid van andere games is dat ieder personage zijn eigen superaanval heeft. Door schade aan te brengen en orbs te verzamelen loopt je ‘AP’ meter op, wat staat voor: Attack Points. Als je meter vol is, dan heb je level één bereikt en hiermee kun je een superaanval uitvoeren. Je kunt er ook voor kiezen om door te sparen tot level twee, waarbij de superaanval nog krachtiger is.

De eerste twee levels zijn zeer effectief, maar van korte duur dus de meest interessante is de level drie superaanval. Dit gaat bij het activeren gepaard met een korte animatie en vervolgens ben je een korte tijd onverslaanbaar. Ideaal om als je effectief bezig bent vlak na het starten van een potje je voorsprong te vergroten of om net voor het einde nog even in te zetten, zodat je een puntenboost krijgt. Deze superaanvallen gecombineerd met het puntensysteem voor de kills zijn een alternatief op de welbekende healthmeter en dat pakt prima uit.

Veel variatie in personages, superaanvallen en wapens

Het concept werkt erg fijn en aangezien de mogelijkheden per personage verschillen blijft de game ook op langere termijn erg interessant. De besturing is per personage identiek, maar vanzelfsprekend heeft ieder personage zo zijn of haar eigen wapens en aanvallen, waardoor je een hele reeks aan totaal uiteenlopende vijanden krijgt. Zo zijn de aanvallen van Ratchet & Clank gebaseerd op de absurde wapens. Bij Kratos krijg je diverse bekende wapens te zien die we kennen van God of War, denk dan aan de dual-blade, een speer en meer. Raiden daarentegen doet het vooral met katana’s en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

De personages zelf zijn enorm uiteenlopend en het is dan ook erg grappig om voor de eerste keer Nariko te zien vechten met een Sackboy en bovendien nodigt de game je uit om de Arcade modus met ieder personage te doorlopen door de variatie per personage. In de Arcademodus krijg je een kort verhaal voorgeschoteld en hierin komt min of meer naar voren dat er een reden is om te vechten en gaandeweg krijg je een hele rits aan vijanden voorgeschoteld waarbij je doel is om te winnen en zo de volgende match te unlocken.

Dit is voor ieder personage mogelijk, wat een ongekend lange speelduur oplevert en daarnaast is het de moeite waard, aangezien de personages verschillen van elkaar, zoals we zojuist al aangaven. Elke level drie superaanval is ook per personage stuk voor stuk erg tof uitgewerkt. De animatie en uitvoering hiervan past perfect bij het personage in kwestie en daarbij komt nog dat ieder personage zo zijn eigen speelstijl heeft. De één is wat effectiever vanaf een afstand en de ander juist weer van dichtbij en hierdoor blijft ieder potje behoorlijk gevarieerd. Wel merkten we dat de balans nog niet helemaal perfect is, want er zijn wat personages die net een tikje beter zijn dan de rest en dan bedoelen we vooral Kratos en Raiden.

Enorm creatieve levels

Dat de balans niet helemaal op orde is werkt wat nadelig en dat is dan ook een minpunt, maar dit is iets wat gaandeweg ongetwijfeld gepatched zal worden. Wat vooral erg opvalt is dat de ontwikkelaar voldoende tijd heeft gestoken in het uitwerken van ieder personage individueel. Zo zijn alle personages ook echt verschillend van elkaar en dat is niet het enige, want ook de levels die de game rijk is zijn bijzonder creatief in elkaar gezet. Deze levels zijn bijna allemaal gebaseerd op de games waar de aanwezige personages uitkomen.

Zo kom je een level uit Killzone, Resistance, LocoRoco, BioShock: Infinite en nog veel meer tegen. Het ene level is wat meer bijzonder dan het andere, met als erg creatief hoogtepunt het level van LittleBigPlanet. Normaal gesproken krijg je met levels te maken die gaandeweg gesloopt worden. In het LittleBigPlanet level is het in de eerste instantie helemaal kaal, maar tijdens het spelen wordt het level opgebouwd. Erg logisch natuurlijk, maar dat maakt deze game juist zo gevarieerd en verrassend. Zeker als je tegen het einde opeens in een Buzz! quiz belandt.

In een ander level krijg je weer te maken met een ogenschijnlijk rustige omgeving tot opeens de driekoppige hydra uit God of War de hoek komt omkijken. Elk level is stuk voor stuk een mengelmoes van onderdelen uit diverse games en dat maakt bijna ieder level erg vermakelijk. Zeker als je je realiseert dat je niet alleen moet opletten voor je tegenstanders, ook de levels kunnen een gevaar voor je zijn. Het mag in dat opzicht wel duidelijk zijn dat het verre van een goedkope rip-off van Super Smash Bros. is.

Verschillende modi leveren een enorme hoop unlockables op

De Arcademodus in de game is in feite de singleplayer en hierin kun je per personage een hoop gevechten doorlopen, waarbij je op een gegeven moment een eindbaas aantreft. Het doorlopen van deze Arcademodus duurt niet al te lang, maar als je dat met ieder personage gaat doen, ben je wel eventjes zoet met de game. Bovendien zit de game bomvol unlockables per personage en dat verlengt de speelduur nog eens aanzienlijk en dan te bedenken dat de multiplayer zowel offline tegen vrienden en tegen de CPU alsook online (ranked & quick match) speelbaar is.

Daarnaast kan elke leek in het genre een uitgebreide set aan tutorials doorlopen om alle mogelijkheden van de gameplay te leren kennen. Verder kun je nog vrijblijvend oefenen in de Practice modus en per personage zijn er ook een hele rits aan uitdagingen te voltooien en hoewel deze in veel gevallen op elkaar lijken, zorgt de speelstijl per personage en de afwisseling per level voor voldoende herspeelbaarheid. In dat opzicht is PlayStation All-Stars Battle Royale een game met meer dan voldoende mogelijkheden om je een bijzonder lange tijd te vermaken.

De levels zijn stuk voor stuk erg vermakelijk en de combinatie van verschillende games per level geeft het een uniek uiterlijk. Grafisch is het geheel netjes te noemen, maar daar is dan ook alles mee gezegd en hetzelfde geldt voor de audio. Online werkt het allemaal als een zonnetje zonder enige lag. Het enige waar we mee te maken hadden tijdens onze speelsessies was dat het zoeken naar tegenspelers ietwat lang duurde, maar dat mag niet al teveel als een struikelblok aanvoelen. Een ander puntje van kritiek is dat bij vier spelers het soms nogal chaotisch overkomt en je je eigen personage uit het oog verliest, wat nadelig voor de score kan zijn, maar dat doet gelukkig niet al teveel afbreuk aan de totale ervaring.

PlayStation All-Stars Battle Royale is een zeer solide fighter geworden die voldoende eigen identiteit en variatie bevat om niet als een rip-off aangemerkt te mogen worden. De diversiteit in personages die allen hun eigen speelstijl kennen voelt erg verfrissend aan. De mengelmoes van diverse games die terugkeren in de verschillende levels is erg tof, doch verrassend (bij de eerste keer spelen) en de game bevat ongelofelijk veel unlockables om je uren mee te vermaken. Bovendien is het zowel off- als online één hoop vermaak en is het daarnaast ook nog eens erg gemakkelijk op te pakken voor jong en oud. PlayStation All-Stars Battle Royale is dus een prima, fijne en bovenal erg leuke game!

• Tof rooster
  • Mengelmoes van games in de levels
  • Superaanvallen zijn erg tof