Review: The Walking Dead Episode 5: No Time Left – In april van dit jaar lanceerde Telltale Games hun nieuwe episodische game The Walking Dead. Gebaseerd op de comics van Robert Kirkman leerden we een man genaamd Lee kennen die door zijn verblijf in een gevangenis geen kennis had van de zombie-outbreak. Nu is daar de vijfde en laatste episode van het eerste seizoen en wordt duidelijk wat voor gevolgen jouw keuzes zullen hebben en of Clementine eindelijk haar ouders zal vinden. Een mooie finale, dat zeker, maar toch blijven wij met vragen zitten. Ondanks dit wederom een prachtige aflevering is die je opnieuw op het puntje van je stoel zal houden en hieronder vertellen wij precies waarom.

Lee en Clementine

Het verhaal van het eerste seizoen begon allemaal met Lee die er dus geen erg in had dat de Walkers de macht hadden overgenomen en ieder normaal mens kapot aan het bijten was. Hij wordt door omstandigheden plots geconfronteerd met de levende doden en komt in een totaal andere wereld terecht. Een acht jarig meisje genaamd Clementine komt tot zijn redding en vanaf dan is de rode draad van het verhaal helder. De twee hebben een band en Lee wilt er alles aan doen zodat Clementine een veilig leven kan leiden. Zij wil weten waar haar ouders zijn en daarnaast zoeken ze constant steun bij elkaar. Zo maak je als speler soms essentiële keuzes, waarbij weleens het nodige bloed vloeit. Clementine maakt mede hierdoor dingen mee die een normaal meisje van haar leeftijd nooit zou zien. Toch blijft ze achter Lee staan en is daarmee een mentale steun tijdens de gehele rit.

Bijna alles komt bijeen in deze finale

Die emotionele band tussen Lee en Clementine bereikt in de vijfde episode het hoogtepunt. Hoe dat is zeggen we liever niet vanwege spoilers, maar het is ontzettend sterk in stijlvol in elkaar gezet. Je voelt de emotie tussen de twee die zo naar elkaar toe gegroeid zijn in de eerdere afleveringen. En de keuzes die je gemaakt hebt in de vorige episodes komen vaak terug in de finale. Zo zie je de gevolgen van de keuzes terug in situaties, waarbij een personage meer medelijden met je hebt of juist niet. Het zijn soms maar kleine dingen die verschillen, maar toch zeer voelbaar. Deze aflevering bevat verder een stuk minder actie naar ons gevoel. Het draait meer om de banden tussen de personages onderling en hoe zij tegen de steeds verslechterende situatie aankijken.

De reis naar het havenstadje is namelijk een verkeerde stap geweest en een directe oplossing voor de groep is totaal niet voorhanden. De situatie is kortom hopeloos geworden en er heerst een gevoel van wanhoop en moedeloosheid in de steeds meer krimpende groep. Dit wordt perfect weergegeven door hoe de personages zich gedragen en opnieuw is de voice-acting werkelijk waar van de bovenste plank. De acteurs die Clementine (Michelle Hutchinson) en Lee (Dave Fannoy) spelen waren in de afgelopen episodes al sterk, maar in deze finale hebben ze allebei een glansrol. De overige personages zijn ook sterk uitgevoerd en komen geloofwaardig over, maar toch is het duo in de hoofdrol dat schittert. Niet gek als je hun situatie bedenkt, waar we liever (lees: spoilers) zo min mogelijk over spreken.

De actie is dus minder present, maar toch zit er een vrij hoog tempo in dit slotstuk van seizoen één. Dit komt doordat alles elkaar snel opvolgt. Gesprekken zijn intensief en emotioneel zonder overdreven te worden en dan zijn daar toch weer even de Walkers die komen storen. Hierbij ben je weer zoals gebruikelijk met de rechter analoge stick aan het richten om snel op vierkantje of rondje te drukken, zodat je de schedel van een Walker inramt. Het zijn weer die gave momenten, waarbij je weet dat elke seconde telt. En qua spanning zit het dan ook weer gelijk goed. Echter spelen deze momenten, zoals al in andere episodes dus meer een bijrol. Het zijn voornamelijk de emoties die een hoofdrol spelen. En deze keer zie je dat ook veel meer terug bij Lee. Zijn zorgen om Clementine zijn immens, maar dat is vice versa.

De band die je ziet tussen de twee hoofdpersonages is iets wat je niet vaak ziet in games tegenwoordig. En het is ook een aflevering die een spiegel neerzet voor de speler, waarin jij ziet wat de gevolgen zijn van de keuzes die jij als Lee hebt gemaakt. Vind jij Lee nog moreel gezien een juist iemand of een egoïst die liever voor zichzelf en Clementine kiest?. Het is drama dat serieus voor kippenvel kan zorgen bij degene die het speelt. De emoties zijn zo voelbaar en omdat je de personages al langer kent is het niet gek als je een traantje weg zal pinken. Episode 5 draait dus veel meer om de emoties en hoe de verschillende personages tegen elkaar aankijken en zo offeren sommigen zich op terwijl anderen een andere route kiezen en jou toch trouw blijven. Toch is er iets wat ons opviel en dat heeft met de keuzes te maken.

Keuzes hebben invloed, maar voelt wat goedkoop aan

Voor de review hebben we namelijk de episodes op verschillende manieren benaderd. Dus de ene gaat wel dood en de ander niet en we kiezen de kant van het ene personage enzovoort. Hoewel je duidelijk de verschillen merkt in hoe personages tegenover Lee staan lijken de gevolgen later altijd hetzelfde. Het gaat dan wel een stuk anders dan bij de andere playtrough en je komt zo in een andere situatie of omgeving terecht, maar als degene dood hoort te gaan dan zal deze ook sterven. Je hebt als speler dus best veel invloed op hoe het verhaal kan lopen, maar nooit kun je voorkomen dat iemand sterft. We snappen dat dit voor het verhaal belangrijk is, maar het voelt toch wat goedkoop aan naderhand. De keuzes die je maakt hebben dan toch minder invloed dan je van tevoren denkt.

Het is dus wat jammer dat je bepaalde keuzes niet kunt voorkomen waarbij iemand sterft en hou er dus rekening mee dat je afstand moet doen van personages die je onderhand heel goed kent. Wel past het goed bij The Walking Dead en net als de televisie serie blijf je aan het einde met vragen zitten, want als een seizoen eindigt krijg je nog geen volledige afsluiting van het verhaal. En zo is dat ook met Episode 5. Aan het einde zul je namelijk nog flink wat vragen hebben en wil je weten hoe het verder gaat. Daarvoor zullen we moeten wachten tot seizoen 2 wat volgend jaar komt. Dan zullen jouw keuzes ook invloed hebben op het vervolg van het verhaal. Het is dus wel een typische finale, waarin in een vrij snel tempo een deel van het slot duidelijk wordt en de game je vast wil houden voor het volgende seizoen.

De titel No Time Left sluit zonder te verklappen perfect aan bij het drama wat zich afspeelt in de vijfde episode. Het is de emotionele achtbaanrit, waarin Lee en Clementine zitten die tot een conclusie komt en dat op een zeer krachtige en stijlvolle wijze. Ik heb niet vaak gehad dat ik toch even zonder woorden zat na het spelen van een game, maar na deze aflevering was ik sprakeloos. Ondanks dat keuzes minder invloed hebben dan van tevoren gedacht en we met wat vragen blijven zitten maakte het veel indruk. Telltale Games heeft een game neergezet met personages die elk een eigen verhaal en persoonlijkheid hebben. En hoewel de gameplay niet baanbrekend is, mag het qua hoe je een verhaal ervaart zeker uniek worden genoemd. Het is zo´n sterk pakket van een diepgaand, triest en krachtig verhaal dat je niet snel zal vergeten. Sowieso één van de beste games van 2012 en twijfel dan ook niet als de game binnenkort op disc verschijnt. Haal het, want het grijpt je bij jouw strot als een uitgehongerde Walker.

• Emotioneel en sterk slot
  • Voice-acting is briljant
  • Spanning en actie