Oorlogs veteraan prijst Killzone en Fallout om hun ‘authenticiteit’


Heb je er ooit over nagedacht welke game nou het meest realistisch is? En dan bedoelen we niet hoe het eruit ziet, maar hoe de gameplay overeenkomt met hoe het er in de echte wereld aan toe gaat. Is het Medal of Honor, Battlefield of tóch Call of Duty?

“Geen van allen,” aldus sergeant Dave Mull, welke al 12 jaar in dienst is van het leger en zich specialiseert in vijandelijk gebieds- en routeverkenning. Het zal je misschien verbazen, maar zijn keuze valt op games in het sci-fi genre, Killzone 3 en Fallout 3. Notabene een game welke je kunt ‘pauzeren’ om te kiezen welk lichaamsdeel je wilt beschieten valt eerder in de prijzen dan een game als Battlefield 3. Aparte keuze, maar bij nadere uitleg erg begrijpelijk.

Fallout 3 scoort hoog in realisme als het gaat om alles om de (vuur-)gevechten heen. Naast het gebruik van stamin moet je ook rekening houden met het feit dat je HP niet regenereert, dat je wapens na een tijdje stuk gaan en dat je niet de halve wereld in je rugzak kunt meenemen. Het feit dat je volledige vrijheid hebt te gaan en staan waar je wilt – en dan vooral het doden van wie je maar wilt – wordt meegenomen in zijn besluit.

“As for Fallout 3, it’s special because you don’t have any health regeneration — you need to eat. Weapons and equipment degrade over time and with use, so you need to salvage similar items and rebuild them, and you can largely go ‘off script’ whenever you want. I can’t tell you how many times I got tired of hearing some whiny NPC’s sob story and went on the rampage instead of helping them.”

Daarnaast weet ook Killzone 3 het gevoel van strijd weer in sergeant Mull naar boven te halen.

“It has the right, gritty feel for things — the crosstalk is right, and you feel like you are in a real infantry platoon. Some of the weapon features make a helluva lot of sense, too — for example, the main rifle sounds a tone for the last five or so rounds in each magazine, and the grenades feature an LED bargraph to aid in cooking.”

Wel moet er rekening gehouden worden met het feit dat Mull’s professionele mening is gebaseerd op welke games hij toevallig heeft gespeeld. Dus niet zo zeer op elke game waarvan de ontwikkelaar beweert dat alles zo natuurgetrouw mogelijk is nagemaakt.

De kans op een Fallout 3 HD remake is aannemelijk
Gepubliceerd op 17 feb, 2016 om 14:41
Review: Fallout 3
Gepubliceerd op 19 apr, 2009 om 21:59
Trophies: Fallout 3
Gepubliceerd op 16 apr, 2009 om 15:47
  1.    3087 XP
    Patr!ck's avatar

    toch wel een leuk stukje informatie

  2.    440 XP
    Scholtenbrau's avatar

    Kan ik mij in vinden.

  3.    216 XP
    askanan's avatar

    niet nieuw dat realistic shooters verre van realistic zijn dus ook niet verwonderlijk dat scifi shooters hoger scoren in de ogen van militairen.

  4.    2052 XP
    da_teamkilla's avatar

    Mee eens.

  5. Anoniem -   
    82.173.72..xxx's avatar

    zeker nooit arma 2 gespeeld

  6.    110 XP
    Razgriz18's avatar

    Killzone 3 vond ik wat minder maar ik vond KZ2 zeker authentiek aanvoelen. Wapens kwamen over als metalen objecten met gewicht, in tegenstelling tot de piepschuimen knalpistooltjes uit CoD. Ook het veranderen van het geluid t.o.v. kogels in het magazijn vond ik tof. Ik heb daarom ook de hele game nog een keer uitgespeeld met alle HUD elementen uit. Een van de meest epische FPS playthoughs die ik tot nu toe heb gehad.

  7. Anoniem -   
    110.49.250.xxx's avatar

    @84.106.104..xxx: ik denk niet dat er veel militairen atoom bommen hebben zien vallen in hun carrière

  8.    216 XP
    askanan's avatar

    @84.106.104..xxx: zegt de expert, in welke unit en oorlog heb jij gediend?

  9.    844 XP
    thom430's avatar

    @84.106.104..xxx:
    Je hebt natuurlijk wel enigszins gelijk met ArmA, maar zoals in de laatste alinea te lezen valt heeft de man niet al te veel games gespeeld.
    Overigens heeft ArmA niet wat Fallout heeft qua het verslechteren van uitrusting.