Heb je er ooit over nagedacht welke game nou het meest realistisch is? En dan bedoelen we niet hoe het eruit ziet, maar hoe de gameplay overeenkomt met hoe het er in de echte wereld aan toe gaat. Is het Medal of Honor, Battlefield of tóch Call of Duty?

“Geen van allen,” aldus sergeant Dave Mull, welke al 12 jaar in dienst is van het leger en zich specialiseert in vijandelijk gebieds- en routeverkenning. Het zal je misschien verbazen, maar zijn keuze valt op games in het sci-fi genre, Killzone 3 en Fallout 3. Notabene een game welke je kunt ‘pauzeren’ om te kiezen welk lichaamsdeel je wilt beschieten valt eerder in de prijzen dan een game als Battlefield 3. Aparte keuze, maar bij nadere uitleg erg begrijpelijk.

Fallout 3 scoort hoog in realisme als het gaat om alles om de (vuur-)gevechten heen. Naast het gebruik van stamin moet je ook rekening houden met het feit dat je HP niet regenereert, dat je wapens na een tijdje stuk gaan en dat je niet de halve wereld in je rugzak kunt meenemen. Het feit dat je volledige vrijheid hebt te gaan en staan waar je wilt – en dan vooral het doden van wie je maar wilt – wordt meegenomen in zijn besluit.

“As for Fallout 3, it’s special because you don’t have any health regeneration — you need to eat. Weapons and equipment degrade over time and with use, so you need to salvage similar items and rebuild them, and you can largely go ‘off script’ whenever you want. I can’t tell you how many times I got tired of hearing some whiny NPC’s sob story and went on the rampage instead of helping them.”

Daarnaast weet ook Killzone 3 het gevoel van strijd weer in sergeant Mull naar boven te halen.

“It has the right, gritty feel for things — the crosstalk is right, and you feel like you are in a real infantry platoon. Some of the weapon features make a helluva lot of sense, too — for example, the main rifle sounds a tone for the last five or so rounds in each magazine, and the grenades feature an LED bargraph to aid in cooking.”

Wel moet er rekening gehouden worden met het feit dat Mull’s professionele mening is gebaseerd op welke games hij toevallig heeft gespeeld. Dus niet zo zeer op elke game waarvan de ontwikkelaar beweert dat alles zo natuurgetrouw mogelijk is nagemaakt.