Review: WWE ’13 – Jaarlijks brengt THQ een nieuwe WWE-game uit en ook dit jaar is dat niet anders. Inmiddels zijn we bij WWE ’13 aangekomen en deze game schotelt je weer een hoop toffe momenten uit de WWE-scene voor. Wij maakten ons klaar en stapten in de ring om eens goed te gaan show worstelen. Geheel zonder kleerscheuren kwamen we er niet vanaf, maar desondanks was ons uitstapje naar de ring erg vermakelijk.

Als vanouds enorm uitgebreid

De WWE games zijn in verhouding met de eerder verschenen delen keer op keer vernieuwend op bepaalde vlakken. De ontwikkelaar probeert de fans altijd tevreden te houden door nieuwe dingen toe te voegen en dat is het ene jaar uitgebreider dan het andere jaar. In de basis is deze game weinig anders ten opzichte van het vorige deel. Je krijgt wederom een shitload aan verschillende disciplines binnen de ‘sport’ die je kunt spelen tegen de computer of vrienden. Dit is vanzelfsprekend weer prima vermaak voor een gezellig avond met vrienden en de game kent dusdanig veel variatie in gevechtsmodi dat je hier wel even mee vooruit kunt.

Tel hierbij het enorme rooster op dat zowel de worstelaars als de diva’s bevat plus een hoop vrij te spelen personages en het mag duidelijk zijn dat je weer een zeer complete WWE game aan WWE ’13 hebt. Toch zijn deze speelopties gezamenlijk met WWE Universe in verhouding met de Attitude Era een stuk minder interessant, de Attitude Era is in dit deel veruit het meest belangrijke spelelement waar ook het meeste plezier uit valt te halen. Daar gaan we zo direct wat dieper op in, want WWE ’13 bevat meer dan losse matches, Attitude Era en het WWE Universum.

Niet zo heel lang geleden werd de mogelijkheid om eigen dingen te creëren aan de franchise toegevoegd en dit gaat behoorlijk diep. Je kunt openingsfilmpjes maken, worstelaars, verhalen in elkaar zetten en meer. In dat opzicht kun je een fictief geheel opzetten zo uitgebreid als je zelf wilt. Dit zit vanzelfsprekend ook weer in dit nieuwe deel en is nog net zo uitgebreid als voorheen, dus als je al creatief was met het vorige deel, dan kun je ook in WWE ’13 weer helemaal losgaan en dit online delen met anderen, alsook hetgeen anderen gemaakt hebben binnenhalen.

Completer als WWE ’13 krijg je het niet

Als we dan even globaal naar de game kijken moeten we zeggen dat THQ wederom een zeer compleet pakket aflevert. Het zit boordevol opties en zeker fans kunnen hier een behoorlijk lange tijd mee vooruit. Toch is alles op het Attitude Era gedeelte na een bekend verhaal, maar we moeten hierbij wel opmerken dat het vechtsysteem beter dan ooit werkt. Het is in de eerste instantie behoorlijk wennen, want wat je ook doet, de game lijkt amper te reageren, maar als je de besturing een beetje leert kennen zul je al snel doorhebben dat het des te fijner werkt.

De besturing is niet enorm uitgebreid, zoals we bijvoorbeeld in de UFC games zagen (wat overigens erg goed werkte). In WWE ’13 beperkt het zich tot wat basisknoppen en goede timing. Hierdoor is het oppak gehalte van de game aanzienlijk verbeterd en dat maakt de game ook gelijk een stuk fijner om er op een vrijdagavond bij te pakken met vrienden die volstrekt leek zijn met de besturing van de game. Het enige wat je dient te weten is waar de knoppen voorstaan, wat wel een niet werkt in bepaalde situaties en cruciaal is goede timing. Dat is het en dat werkt, dus in dat opzicht is WWE ’13 automatisch op het vlak van gameplay een erg sterke titel.

Bekende punten van kritiek

Maar we moeten toch wat afbreuk doen aan onze lofprijzing, want waar de besturing als een zonnetje werkt keert een alom bekend euvel toch weer terug. De verschillende worstelaars hebben er ook nu nog een houtje van om elkaar uit het oog te verliezen. Bij sommige gevechten heeft de AI een zeer mooie kans om jou of een andere worstelaar een goede aanval toe te brengen, maar door het trage reageren wordt een dergelijke kans gemist. Iets wat als jij de tegenstander bent voordelig is, maar echt realistisch is het niet. Daarnaast voelt het net niet soepel genoeg aan. Iedereen die de WWE een beetje volgt weet dat een match een aaneenschakeling van moves en actie is, maar in de game ontbreekt dat toch een beetje en is het meer van aanval naar aanval toewerken.

Gevolg hierdoor is dat de animaties lang niet altijd even soepel zijn en dat is vrij opmerkelijk, want toen THQ nog met de UFC games bezig was blonken die titels juist uit in ijzersterke en realistische animaties. Keerzijde is wel dat we dit inmiddels wel gewend zijn van de franchise. Misschien dat dat enigszins verzachtend werkt, hoewel het toch de vraag oproept waarom dat nog steeds niet zo superstrak is, want het kan. Dat heeft THQ immers eerder al wel bewezen. Maar goed, genoeg punten van kritiek. Tijd om op de Attitude Era terug te komen, want dat is immers het grote belangrijke aspect van de game.

Attitude Era

De Attitude Era is een periode die je zult doorlopen en hier zul je gaandeweg diverse gevechten aan moeten gaan met belangrijke spelers uit die tijd. De Attitude Era staat voor een periode in de jaren negentig, waarbij er een concurrentiestrijd was tussen RAW en WCW Nitro. Gevolg is dat in die tijd er een hoop belangrijke gevechten waren en daar kom jij dan om de hoek kijken, want de meest legendarische momenten zul je in-game kunnen naspelen. Hierbij krijg je vanzelfsprekend een doel om te winnen met secundaire opdrachten die je kunt voltooien om het helemaal te laten overeenkomen met het verleden. Tussen de momenten door krijg je filmpjes uit die tijd voorgeschoteld die je de geschiedenis uit de doeken doen.

Voor een fan van de sport is de Attitude Era een geschenk uit de hemel, want het beslaat een hoop gevechten en het verhaal dat de ontwikkelaar hieromheen heeft ingevuld met echte beelden maakt het des te realistischer. Het is dan ook een sfeervol geheel dat het eerste is waar je aan moet beginnen als je de game voor het eerst opstart. In verhouding is de Attitude Era veruit het meest boeiende van de hele game, want doordat dit met veel aandacht in elkaar is gezet valt op te merken dat de andere modi vooral een voortzetting zijn van de basis die in eerdere delen als is gelegd. Dat is geen slechte zaak, het werkt immers, maar goed zo voelt het aan.

Conclusie:

WWE ’13 is een prima worstelgame geworden dat met een fijn vechtsysteem iedereen zo aan het vechten kan krijgen wat het des te idealer maakt om een avondje met vrienden te spelen of online aan de slag te gaan. De game zit als vanouds bomvol content en je zult er een bijzonder lange tijd mee vooruit kunnen. De Attitude Era is een erg vette feature waar de sfeer vanaf druipt en dus een sterke toevoeging voor de franchise is. Ja, er zijn nog wel wat punten van kritiek die weleens gefixt mogen worden, maar los daarvan is WWE ’13 een erg fijne worstelgame met vooral een hoog speelplezier gehalte.

Pluspunten

  • Attitude Era is erg tof
  • Enorm uitgebreid
  • Lang speelbaar
  • Vechtsysteem

Minpunten

  • Animaties soms wat houterig
  • AI niet altijd even scherp