Column: Volgens Fransz – De megahype die Grand Theft Auto heet – Nee, we mogen niet klagen als we het over games hebben dit jaar. We hebben geweldige games mogen verwelkomen, maar zoals altijd kijken we ook alweer stiekem naar volgend jaar. Ook 2013 zal ons niet gaan teleurstellen als we de agenda bekijken. Wat denk je van een BioShock: Infinite? Vergeet ook niet titels zoals: God of War: Ascension, The Elder Scrolls Online, Dead Space 3, Metal Gear Rising: Revengeance, Splinter Cell: Blacklist, Metro: Last Light, The Last of Us, GRID 2 en Crysis 3. En dat is nog maar een greep uit de gigantische lijst potentiële toppers voor het komende jaar. Eén mag zich echter net even iets meer bijzonder voelen dan de rest en dat is Grand Theft Auto V.

Godallemachtig, wat is die hype onwaarschijnlijk groot geworden na het verschijnen van de tweede trailer nog niet zo heel lang geleden. Officieel is de game al aangekondigd sinds 25 oktober 2011. Kort daarop volgde de eerste trailer op 2 november 2011. Vervolgens werd het stil en stak al snel het vermoeden op dat de game in 2012 niet meer het daglicht zou zien. Tot teleurstelling van veel gamers werd door verscheidene nieuwsberichten inderdaad duidelijk dat de kans nihil was dat GTA V nog in 2012 uit zou komen. Vervolgens werd het weer doodstil rondom de game en afgezien van een vertegenwoordiger die wist te melden dat ‘het goed ging met de ontwikkeling’ zagen we niets meer. De teller van de eerste trailer tikte vervolgens rustig door en staat momenteel op een goede 28 miljoen views op YouTube.

Pas op 29 oktober 2012 verscheen er weer nieuws rondom Grand Theft Auto V. Een Poolse fan-site beweerde uitgelekte pre-order artwork te hebben van de game. De foto’s kwamen online en Rockstar bevestigde prompt dat het inderdaad klopte. Naast een aantal interessante artworks stond er ook op de affiches: ‘Spring 2013’. De hype was weer aangewakkerd en sterker dan ooit, Rockstar gooide er in de dagen daarop nog wat screenshots bovenop en gamers schreeuwde zowat van de daken dat ze de game wilden hebben. Op 2 november 2012 had eigenlijk de tweede trailer van GTA V moeten verschijnen, maar door toedoen van orkaan Sandy liep dat mis. Uiteindelijk verscheen de trailer op 14 november 2012. Deze tweede trailer noteert nu een verbazingwekkende 14,7 miljoen views op YouTube binnen twee weken.

Het is überhaupt al bijzonder hoe Rockstar de gamer weet op te geilen met nieuwe content. Normaal gesproken als er een trailer verschijnt van een game is dat interessant en vooral leuk. Bij Rockstar lijkt een nieuwe trailer wereldnieuws te zijn, een epische gebeurtenis, iets waar je voor thuis blijft. Rockstar kondigde de release van de tweede trailer aan en de wereld werd gek! Een aankondiging van een aankondiging. Geen enkele andere franchise weet dit voor elkaar te krijgen, het lijkt wel alsof Grand Theft Auto een magische uitwerking op mensen heeft. En zo is het altijd al geweest met Rockstar games. Ik weet nog hoe erg ik uitkeek naar Max Payne 3, hoe erg ik uitkeek naar Red Dead Redemption. Wellicht is het ook in de wetenschap dat Rockstar vrijwel altijd kwaliteit aflevert.

Toch vraag ik me sterk af wat de kracht is van Rockstar, waarom wordt iedereen gek als de ontwikkelaar een game laat zien? Deels komt het waarschijnlijk door de mysteries omtrent een game van Rockstar. Normaal gesproken word je doodgegooid met trailers en gameplay, iets dat Assassin’s Creed III recentelijk nog heel sterk deed. Op een gegeven moment leek het wel alsof ze bij Ubisoft elke dag een nieuw persbericht eruit gooiden. Rockstar toont twee of drie trailertjes en héél soms wat gameplay en daarmee moet je het doen. Is dat genoeg om het publiek voor je te winnen? Nee, dat zeker niet want de trailer moet vervolgens wel inslaan als een bom. En dat doet het dan weer wel…

Rockstar heeft namelijk een briljant team achter de trailers zitten. Prachtige muziek, goede dialogen, imposante karakters, mooie camerastandpunten, een goed beeld van de wereld waarin je hoopt rond te wandelen en dan tussendoor even van die typische Rockstar dingetjes zoals de geweldige humor. Eigenlijk doet Rockstar nooit echt de standaard procedure, maar vertellen ze kort een interessant verhaal dat je móet spelen. Dat deden ze deze generatie met Grand Theft Auto IV, Red Dead Redemption, L.A. Noire, Max Payne 3 en nu ook Grand Theft Auto V. Je ziet het patroon als je even terugkijkt op het verleden. Het is uniek voor de games-industrie en valt nog het meest te vergelijken met de filmwereld. Je krijgt een beetje hetzelfde gevoel als dat je de trailer voor de honderdste keer zit te kijken van Peter Jacksons’ The Hobbit.

Kort samengevat: Rockstar licht een tipje van de sluier op, wat vervolgens zoveel kwaliteit laat zien dat je het wilt hebben. Zo laat je het mysterie nog even bestaan, zie je dat je het wilt hebben en tenslotte blijkt dat Rockstar zelden of nooit teleurstelt. Zelf game ik de laatste tijd weinig door een drukke studie aan de Filmacademie, dus de laatste maanden volg ik het gamenieuws ook nog maar globaal. Toch betrap ik mezelf erop dat als er iets over Grand Theft Auto V te lezen valt, dat ook meteen moet gebeuren. Hoe dan ook, we moeten nog even een maandje of zes dus ik ga ook ophouden met schrijven voordat ik mezelf helemaal gek maak. Nu is het wachten op wellicht nog een trailer en het losbarsten van de reclamecampagne. Zoals King Leonidas uit 300 het zou zeggen: ‘we’re in for one wild night eh… year!’