Review: Ratchet & Clank: QForce – We kunnen al 10 jaar genieten van het komische duo Ratchet & Clank en telkens als er een nieuwe game van hen uitkomt hopen we dat het alweer een fantastische platformer zal zijn. Na het teleurstellende Ratchet & Clank: All 4 One heeft Insomniac Games wat goed te maken en of dit gelukt is met QForce, kan je hieronder lezen.

Platformer, of tower defense?

In Ratchet & Clank: QForce kruip je nogmaals in de huid van Ratchet, de dappere Lombax die verscheidene universa al redde van hun ondergang. Al het gevaar lijkt echter geweken, want na het verslaan van Docter Nefarious hadden Ratchet, Clank en Quark plots geen werk meer. Elke game heeft natuurlijk een schurk nodig, dus er duikt er natuurlijk één op, al is het een wel erg ongebruikelijke schurk. Hij heeft duidelijk iets tegen Quark en heeft besloten om het verdedigingsmechanisme van verscheidene planeten uit te schakelen. Het is dus de taak aan onze helden, ook wel bekend als de QForce, om dit recht te zetten en de schurk op zijn plaats te wijzen.

De game zit vol verwijzingen naar de voorgaande games, wat erg leuk is voor de fans. Zo begin je op Starship Phoenix II, welke zal dienen als je commandocentrum. Je zal telkens naar een getroffen planeet moeten reizen om daar het planetary defence system weer te herstellen en zo het invasielegers tegen te houden. Lijkt gemakkelijk, maar al snel zal je de grootste verandering van deze Ratchet & Clank game opmerken. Je wordt namelijk gedropt in je eigen basis, welke vol staat met generatoren. Deze zorgen voor de stroom in je basis en dienen ook als levens. Als de vijand al je generatoren sloopt, kan je opnieuw beginnen.

Je zult je basis dus moeten verdedigen en dit kan je doen door torens, mijnen en barrières te kopen. Deze houden dan hopelijk de vijandelijke troepen tegen, welke langs twee lange rechte paden op je basis zullen afstormen. Zoals alles in het leven, zijn deze torens natuurlijk niet gratis, dus je zal tussen de aanvallen door er op uit moeten trekken om bolts te verzamelen, je missie te voltooien, maar ook om wapens te zoeken. Het is namelijk zo dat je wapens niet meer bij een vendor kunt kopen. Je zal elke missie met enkel je wrench beginnen en op zoek moeten gaan naar weapon pods. Deze zijn over de map verspreid en bevatten enkele wapens, waarvan je er telkens één mag kiezen.

Kort maar krachtig?

Zoals je merkt is het dus een tactisch spel, want je zal constant moeten afwisselen tussen op verkenning gaan en terug naar je basis stormen om deze te verdedigen. Het concept is dus goed bedacht, maar jammer genoeg is de game verre van volmaakt. Allereerst is de game erg kort. Je zult in de singleplayer maar vier levels moeten voltooien om vervolgens de finale eindbaas te verslaan, wat dus erg weinig is. Mede door de korte duur van de game is het verhaal eerder een bijzaak geworden. Wat wel opviel is dat men ondanks het korte en beperkte verhaal er in geslaagd is om de typische Ratchet & Clank humor in de game te houden, wat een enorme meerwaarde is.

We gaven eerder al aan dat er veel naar de vorige games verwezen werd, wat goed is, maar op het gebied van wapens schiet men een beetje tekort. Het is namelijk zo dat je enkele van je favoriete wapens uit de vorige games zal terugvinden in QForce, maar zoek niet naar nieuwe wapens, want deze zijn er niet. Naast de wapens zijn er natuurlijk nog de verdedigingstoestellen voor je basis welke altijd een creatieve verwerking zijn van wapens uit de vorige games. Dit is leuk bedacht, maar jammer genoeg stellen deze torens en barrières maar weinig voor. Ze moeten je basis verdedigen, maar gaan erg snel kapot en zijn eigenlijk erg zwak, waardoor je de ganse verdediging van je basis op jezelf zal moeten nemen.

Ook heeft men ervoor gekozen om de game een cartoonesk uiterlijk te geven. Een goede poging welke helemaal niet slecht uitpakt, maar het heeft lang geduurd voor we het oude uiterlijk van onze helden niet meer miste. Er zijn dus wel wat minpuntjes, maar al bij al vallen ze goed mee en blijft de game erg vermakelijk. Er is echter één punt waar we ons aan blijven storen en dat is dat Clank zo goed als volledig uit de game verdwijnt. Je zal in de singleplayer campagne als Ratchet aan de slag gaan, maar dan zonder je vertrouwde metalen rugzak. De enige manier om Clank erbij te hebben, is als een andere speler in de huid van Clank kruipt, maar dan is Clank een volledig zelfstandig personage. Van het ‘legendarische’ duo is dus geen sprake meer en dat is jammer.

Originele multiplayer

De singleplayer is maar erg kort, waardoor je er snel op uitgekeken bent. Dit vangt men echter wel op met een goede multiplayer. Zo zal je de campagne ook offline met vrienden kunnen doorspelen. Dit is een echte aanrader, want dan wordt alles plots veel minder hectisch. Je zult niet meer constant naar je basis moeten rennen en dan weer als een maniak gaan verkennen, want met zijn tweeën kan je elkaar perfect aanvullen en worden de vijandelijke hordes plots veel minder uitdagend.

Als je echter erg competitief ingesteld bent, kan je het opnemen tegen andere spelers en zien wie de beste tactiek heeft ontwikkeld. Je kan 1 vs 1 spelen of een team vormen met een andere speler en het tegen een ander team opnemen. Klein minpunt is hier wel dat je dit enkel met andere online spelers kan doen en je dus geen team kan vormen met een vriend die naast je in de sofa zit.

Elke match hierbij bestaat uit drie fases. Allereerst zal je losgelaten worden op de map, waar je zoveel mogelijk bolts moet verzamelen. Ook moet je proberen zoveel mogelijk nodes in te nemen, welke dan weer bolts zullen genereren. Daarna word je terug naar je basis gestuurd, waar je met je net gevonden bolts zowel een verdediging voor je basis zal moeten kopen, als een leger dat de basis van je vijand zal aanvallen. Als dit gebeurd is kan de eigenlijke strijd losbarsten en moet je de basis van je tegenstander met de grond gelijk maken. Zelf kan je zowel de aanval leiden, als je eigen basis verdedigen. Je zult dus moeten uitmaken waar je het meeste nodig bent en weer om de haverklap naar de frontlinie moeten rennen en weer terug.

Conclusie:

Met Ratchet & Clank: QForce bewijst Insomniac Games alweer dat men niet bang is om te experimenteren en innoveren, wat duidelijk met vallen en opstaan gebeurt. QForce is een korte game en bevat een aantal foutjes, maar hij kost dan ook maar 15 euro en is toch nog vrij leuk. We zitten dus een beetje met een dubbel gevoel, want het is geen slechte game, maar we hadden veel liever een goede, lange platformer gezien waarin het komische duo weer kon schitteren. Men is er wel in geslaagd om een Ratchet & Clank game een interessante multiplayer te geven, welke je zeker eens geprobeerd moet hebben.

Pluspunten

  • Humor
  • Origineel concept
  • Goede multiplayer
  • Offline coöp

Minpunten

  • Te korte singleplayer
  • Verhaal blijft op de achtergrond
  • Verdedigingstoestellen zijn te zwak
  • Clank?