DLC Special – Battlefield 3: Aftermath – Het is al ruim een jaar geleden dat het Zweedse DICE met een volwaardig nieuw Battlefield deel kwam. De game werd een verkoopsucces en DLC mocht dan ook niet uitblijven. Inmiddels zijn er al vier uitbreidingen verschenen met Back to Karkand, Close Quarters en Armored Kill. Deze week arriveert Aftermath, welke de Premium bezitters al een tijd terug konden binnenhalen en gaan spelen. Wij hebben deze nieuwe content ook grondig gespeeld en hieronder vertellen we waarom dit wellicht wel de beste uitbreiding is voor Battlefield 3.

Alles in puin door oorlog en natuur

De titel van deze nieuwe DLC sluit perfect aan bij het thema van de vier maps die je krijgt in deze uitbreiding. Je ziet in elke map het gevolg van een harde strijd, maar dat niet alleen. Zo zie je in Epicenter de gevolgen van een aardbeving die net heeft plaatsgevonden. Je voelt zelfs nog naschokken terwijl je aan het rondknallen bent. De map zelf verbindt gebouwen met open gebieden, waar wel genoeg dekking te vinden is door de scheuren in de straten, welke zijn ontstaan door de aardbeving. Verder is de map een mix van zoals eerder gezegd open gebieden, maar zijn er voldoende plaatsen waar de actie een stuk dichterbij is. Met name bij de gebouwen aan de rand van deze map zie je dit. Alles bij elkaar is dit een fijne map door de diversiteit en de speelbaarheid in vele modi.

In tegenstelling tot de andere maps is Gun Master, welke geïntroduceerd werd bij Close Quarters, echter niet beschikbaar. Andere modi die wel te spelen zijn alsook op de andere drie maps zijn: (Squad) Rush, Conquest, Squad Deathmatch, Team Deathmatch en Scavenger. Over de laatste modus hebben we het zo, want eerst nog even wat over de andere maps. In Azadi Palace zien we de mix tussen hoge gebouwen en open gebieden wederom terug, maar dan wel in een eigen stijl. Het is meer een urban omgeving om het zo te verwoorden, met het kapotgeschoten paleis als één van de belangrijkste plaatsen waar de strijd losbarst. Je krijgt wat nauwe straten voorgeschoteld, waar je met net stuurwerk redelijk je weg kunt vinden met een tank of voertuig.

Hoewel deze map voor toffe wedstrijdjes zorgt, viel het toch wat tegen. Het heeft niet echt iets speciaals terwijl de andere wel een sterke indruk achterlaten. Het zijn wat gebouwen bij elkaar gezet, maar het is niet een map die we ons blijven herinneren. Wellicht komt het door de inrichting van de map of doordat het wat leeg aanvoelt. De andere maps bevatten sowieso meer hoogteverschillen en details. Het is geen slechte Battlefield map, maar de minste van het stel. Markaz Monolith is dan stukken beter. Met name door de vele hoogteverschillen is het een interessante map waar je veel manieren kunt vinden om te flanken. Het is een verzameling van erg hoge gebouwen, waarvan er eentje zelfs zeer goed toegankelijk is. Perfect voor snipers die van boven naar beneden goed een vlag kunnen dekken.

Wat vooral opviel tijdens het spelen was het oog voor detail in deze map. Veel schroot en troep, maar naast de hoge plaatsen ook kleine ruimtes waar je al snel een goed overzicht hebt van de map. Tevens ook een grote map en door de hoge gebouwen voelt het ook wat groots aan. De laatste is Talah Market en dit is toch wel een wat kleinere map. Althans zo voelt het aan doordat lage gebouwen vlak bij elkaar staan. Bij de modi waar je minder ruimte gebruikt (alleen rond de marktplaats) van de map komt het zelfs over als een map die je eerder zou verwachten bij een hedendaagse Medal of Honor. Dit doet echter geen afbreuk aan de kwaliteit van de map, want de nauwe plaatsen zorgen voor intense shootouts en een perfecte map voor de nieuwe modus Scavenger.

Zoek en gij zult wapens vinden… of de dood

In deze modus begint iedereen in het team met een handwapen en is verdere uitrusting van wat je normaal kent uit Battlefield 3 niet te gebruiken. Het draait dus echt om de skills met de handwapens, maar als je goed zoekt in het level vind je betere en sterke wapens in de vorm van shotguns, machinegeweren, enzovoort. Het is een modus waarin risico´s nemen beloond kan worden. De wapens die je kunt vinden op bepaalde plekken zijn verdeeld in drie levels. Level 1 wapens zijn de wat zwakkere wapens en liggen op veilige plaatsen met genoeg cover. Ga je voor een level 3 wapen, dan loop je de kans overhoop geschoten te worden, aangezien deze meestal in gevaarlijke (open) gebieden liggen. Dit is echter niet precies waar de winst gehaald wordt, want het is een variatie op conquest: zoveel mogelijk vlaggen pakken en deze controleren.

Scavenger is uiteindelijk een zeer geslaagde modus geworden, waarin risico´s nemen op een toffe wijze beloond wordt. Daarnaast zijn shootouts nooit ver weg en is het sowieso de moeite waard om uit te proberen. Al is het alleen maar om het nieuwe wapen te krijgen dat bij de Aftermath DLC zit. In Call of Duty zagen we al een kruisboog en nu zit deze ook in Battlefield 3. Hier heet deze de XBOW en dit is toch wel een zeer gaaf wapen. Het schieten is simpel, maar eist wel wat geduld en als je eenmaal iemand dood hiermee geeft dat veel voldoening. Het eist net even wat meer van jouw skills en het neemt trouwens niet een slot in van je wapens, maar van je uitrusting. In de support klasse, waarin je de XBOW kunt gebruiken, neemt hij namelijk de plaats in waar normaal bijvoorbeeld je C4 zit. Kun je mooi met uiterste precisie van afstand een vlag van dekking voorzien.

Weer wat nieuwe voertuigen

Naast die nieuwe maps, modus en de boog zijn er ook nog een drietal voertuigen. Allereerst is daar de Rhino, wat eigenlijk een licht gepantserd busje is, waarmee je snel van vlag naar vlag kunt rijden. Erop bevestigd zit een turret, waarmee je bij voetsoldaten veel schade kunt aanrichten. Het voertuig heeft niet veel RPG´s nodig en is dus het handigste om voor verkenning te gebruiken en de verschillende obstakels omver te rijden, zoals blokkades in de straten. Dan heb je nog de Barsuk wat een gemiddeld gepantserd voertuig is, waarvan je, als je goed richt, de bestuurder kunt raken door de spijlen bij de voorruit. Opnieuw een snel voertuig, waarmee je tussen de straten met veel puin kunt rijden. De tegenhanger hiervan is de Phoenix: een soort omgebouwde Humvee. Beide met turret en granaatwerper. Over de nieuwe voertuigen kunnen we zeggen dat ze mooi passen bij de maps en gemakkelijk te besturen zijn.

Conclusie:

DICE levert met Aftermath naar onze mening de beste uitbreiding sinds Back to Karkand af. Wellicht komt dit doordat ze er wat op lijkt, maar daar doen we de viertal maps tekort mee af. Nee, de maps in Aftermath zijn toch weer anders door de opbouw ervan en de hoogteverschillen die op een paar maps goed te merken zijn. Daarnaast zijn de maps ook zeer verzorgd. Zo zie je overal puin liggen en qua details weinig gebrek. Soms zagen we wel wat grafische oneffenheden en werden we weleens ergens gespawned waar we niet weg konden. Ondanks deze kleine foutjes is deze DLC absoluut je geld waard, want DICE weet met deze maps weer even net een andere draai te geven aan de maps die je al kent. Minder open, maar juist meer verticaal. De actie is wel meer tussen soldaten en voertuigen, maar dit is niet eens erg. Daarbij is het nieuwe wapen in de vorm van de XBOW een waardige toevoeging waar je even aan moet wennen, maar daarna kan het heel erg in je voordeel werken. En het is tevens een bruut wapen. Kortom het is een pakket waardoor je Battlefield 3 toch weer even wat uren kan spelen en toch wat verfrissing voelt.