Hands-on: God of War: Ascension – In de loop van volgend jaar verschijnt God of War: Ascension en het belooft weer een ontzettend vette titel te worden waarbij we nu kennis maken met Kratos en zijn verleden voorafgaand aan de gebeurtenissen in de eerder verschenen games. Dat de singleplayer weer een onderdeel is om naar uit te kijken is al langer bekend, maar bij dit nieuwe deel wordt ook een multiplayer geïntroduceerd en middels de beta konden we hier uitvoerig mee aan de slag.

Hakken en rammen tot je erbij neervalt

Eerder speelden we de multiplayer al eventjes en toen hadden we als kritiekpunt dat het nogal een chaotische bedoeling was. Wel moeten we hierbij opmerken dat de gespeelde tijd niet bijzonder lang was, dus de beta gaf ons een uiterst goede kans om de multiplayer eens op ons gemak te bekijken en dat beviel ons op zich wel. Voorafgaand we online aan de slag konden belandde we in een soort tempel boven op Olympus waar we tegenover een aantal goden kwamen te staan. Elke god heeft zo zijn eigen specialiteiten en hier kun je kiezen aan wie je je personage wilt verbinden.

Nadat we eenmaal een god hadden gekozen kregen we een korte tutorial die ons de gameplay uitlegde. Spelenderwijs kregen we de verschillende vechtmogelijkheden te zien die we vervolgens diende uit te voeren. Een prima manier om op een korte en efficiënte wijze de manier van spelen toe te lichten en eenmaal de tutorial voltooid was het tijd om online aan de slag te gaan. In feite hadden we twee verschillende modi tot onze beschikking en waar het in beide modi vooral op neer komt qua gameplay is dat je er op los hakt en ramt om punten te verzamelen.

In je eentje tegen de rest

Deze punten dragen bij aan het totaal van jou als individu of als team en degene die als eerste het van te voren opgestelde puntenlimiet wist te behalen won de match in kwestie. De eerste modi die we speelden was een free for all modus, waarin we met nog drie andere spelers gedropt werden met als doel elkaar afmaken. Hierbij kun je de basis aanvallen van je personage gebruiken, alsook magie en combo’s en hoe effectiever je met het vechtsysteem om gaat, des te sneller je de tegenstanders zult doden. Gezien de tutorial duidelijk was hadden we hier weinig moeite mee om de tegenstanders achter elkaar naar het hiernamaals te rammen.

Terwijl we aan het vechten waren was het van belang om de omgeving in de gaten te houden, want Hercules keek toe op de arena waarin wij aan het vechten waren en zo af en toe gooide hij er zelf een aanval uit om je extra schade toe te brengen. Wel kun je dit weer opvullen door orbs te verzamelen en hetzelfde gebeurt voor de magie. Hiervoor dien je op portalen te gaan staan die willekeurig van locatie in de arena veranderen en soms ook enige tijd niet beschikbaar zijn. De free for all modus was op zich een vermakelijk onderdeel dat we konden spelen, want de actie is hier volop aanwezig en deze actie gaat allemaal als een zonnetje.

In teamverband aan de slag tegen Polyphemus

De andere modus die we konden spelen was een modus waarin teamplay centraal stond. Hierin namen we het met drie anderen op tegen een ander team dat ook uit vier man bestond. Terwijl we aan het vechten waren spaarden we punten op en eenmaal het juiste aantal bereikt wonnen we de match. Echter is dat niet het belangrijkste aspect van deze modus, want juist het samenwerken is van cruciaal belang en uiteindelijk zul je het gevecht aan moeten gaan met de cycloop Polyphemus. Deze kijkt min of meer toe op het gevecht en door zijn gigantische omvang zag dat er behoorlijk indrukwekkend uit terwijl wij aan het vechten waren met de tegenstanders.

Het vechten zelf is vergelijkbaar als dat met in de free for all modus, alleen staat in deze modus het teamverband centraal en het is van belang om als team op te treden. Hiermee kun je vijanden in valstrikken lokken, zoals spijlen die uit de grond schieten of vuurhaarden activeren die de nodige schade brengen of soms zelfs de dood. Gaandeweg komt de cycloop dichterbij en op een gegeven moment komt er een speer uit de hemel zetten die bedoeld is om Polyphemus aan te vallen wat één van de doelen is tijdens een dergelijke match. Alleen na veel potjes gespeeld te hebben liepen we tegen het probleem aan dat we nooit veel verder kwamen dan de speer uit de grond trekken.

Chaotisch en teamverband is niet echt aanwezig

In de free for all modus is het een chaotische bedoeling en dat is op zich niet erg, aangezien iedereen hier voor zichzelf strijdt. In de modus waarin je juist als team aan de slag gaat is het belangrijk om elkaar te helpen, maar het viel ons op dat ook daar iedereen eigenlijk voornamelijk voor zichzelf bezig was. Nu is er nog voldoende tijd om hieraan te sleutelen en het is bovendien een beta die we gespeeld hebben. Toch hopen we dat de uiteindelijke game ook het daadwerkelijke teamverband zal stimuleren, want hoe leuk het ook is om er op los te hakken, op een gegeven moment ken je het wel.

Een ander punt is toch nog de chaos. Nu hoeft chaos geen negatief punt te zijn, maar hetzelfde dat we eerder al meemaakten was wederom een aspect in de beta dat toch wat irritant is. Doordat sommige gevechten door vier of meer man op dezelfde plek worden uitgevochten en iedereen speciale aanvallen, magie en meer gebruikt raak je het overzicht totaal kwijt en vervalt het al snel in button bashen totdat je de controle weer terug hebt en dat is jammer, want hierdoor gaat de essentie een beetje verloren, met name in de modus waarin teamverband zo centraal staat. Iets om zeker nog aandacht aan te besteden.

Conclusie

De speelsessie die we hadden met de multiplayer van God of War: Ascension was in navolging van een eerdere speelsessie aanzienlijk aangenamer. We hebben alle tijd gehad om er eens rustig mee aan de slag te gaan en de multiplayer beter te leren kennen. Het heeft zeker potentie en het kan met de vele unlockables om je personage te verbeteren en de verbonden met de goden voor een langere termijn goed speelbaar zijn. Wel valt te hopen dat er toch iets aan de soms ontzettend chaotische situaties gedaan zal worden en dat het teamverband gestimuleerd zal worden. Vanzelfsprekend hebben we lang niet alles van de multiplayer nog gezien, maar wat we gezien hebben liet een aardige indruk achter. Het is vermakelijk en leuk, maar wel met de nodige haken en ogen.