De games van 2013: Ragnarok Odyssey & Persona 4: Golden – Het aanbod aan games voor de PS Vita is nogal schaars op het moment. Met uitzondering van de enkele topper die om de zoveel tijd weer zorgt dat wij wat uren speelplezier beleven met onze geliefde handheld, is het niet veel soeps. Toch zijn er games die daar wel degelijk verandering in kunnen brengen. Je hebt aan de ene kant Ragnarok Odyssey en aan de andere kant Persona 4: Golden. Hoewel de eerste jullie wellicht minder zegt dan de tweede, zijn ze beide nagenoeg identiek als het gaat om het succes in Japan.

Ragnarok Odyssey – Het is altijd lastig om vaste grond te vinden op een nieuw systeem. Het baseren van een game op een universum waar velen al mee bekend zijn is dus een nagenoeg risicoloze stap. Ontwikkelaar Game Arts heeft wel een eigen draai gegeven aan de gameplay. Het in Japan immens bekende Ragnarok Online heeft praktisch niets gemeen met Ragnarok Odyssey. In plaats van een MMO te creëren hebben ze de nadruk gelegd op de typisch Japanse RPG elementen, waar tegelijkertijd uitvoerig aandacht word besteed aan de Noorse mythologie.

Waarom gaat dit een topper worden? De reden waarom dit zo goed als iedere PlayStation Vita bezitter de ogen doet sprankelen mag duidelijk zijn. De uren gaan snel voorbij wanneer je je verliest in een game als deze. De opzet van de game verschilt veel van anderen in hetzelfde genre door de keuze aan personages en de uitwerking hiervan. Hoewel goden regelmatig een grote rol spelen in ontelbaar veel games – en dan met name RPG’s – merk je wel dat zij (ontwikkelaars) toch een héél ander onderwerp aan proberen te snijden. Hoewel het misschien een beetje brutaal is geweest door zichzelf proberen te meten met een franchise als Monster Hunter, leveren ze wel een duidelijk resultaat af wat als éérste stap op een nieuw platform op een onbekend markt toch een groot onderscheid kan maken.

Persona 4: Golden – Als beetje RPG liefhebber kan de franchise waar deze game op gebaseerd is je niet ontgaan zijn, ongeacht wat je leeftijd is. (Shin) Megami Tensei is voor uitgever Atlus één van de belangrijkste, dan niet dé belangrijkste franchise geweest sinds haar oprichting. Het is dan ook niet vreemd dat de keuze voor een port of remake snel gemaakt was en die viel al snel op Shin Megami Tensei: Persona 4. Hoewel het voorheen de bedoeling was dat dit een uitgebreide port voor de PSP zou worden, werd dat besluit al gauw omgezet naar een beter plan: de PlayStation Vita.

Waarom gaat dit een topper worden? Het mooie aan deze port, in tegenstelling tot velen die Persona 4: Golden zijn voorgegaan, is dat het niet exact hetzelfde is gebleven. Extra toevoegingen, zoals: personages, nieuwe animé cut-scenes en de mogelijkheid om de hulp van je vrienden in te roepen via Wi-Fi tijdens gevechten in dungeons biedt ons een heel mooi vooruitzicht. Gecombineerd met de gouden gameplay die Persona al jaren eer aan doet mag en kan dit geen mislukking zijn. Met meer voorzieningen voorhanden schijnt de Vita een heel ander licht op Persona 4 en dit misstaat het absoluut niet. Tijdens de release van de game in Japan heeft dit voor een grote boost in verkopen van de PS Vita gezorgd. De verwachting is dat dat hier niet anders gaat zijn.