Review Fuel Overdose – Eerder deze maand kon je bij ons een preview lezen van de game Fuel Overdose. Deze game is ontwikkeld door I-Friqiya, een kleine groep enthousiaste mensen in Dubai en Japan die geen grote uitgever achter zich hebben staan. Met Fuel Overdose proberen ze een verslavende, unieke racegame neer te zetten die garant staat voor vele uren speelplezier. Of dat ook gelukt is lees je in deze review!

Verhaal
In de eerste decennia van de 21ste eeuw gaat de gehele wereldbevolking gebukt onder een nieuw en dodelijk virus met de naam Lilith. Gelukkig is het virus tegen te gaan met een geneesmiddel. Het enige minpunt is dat dit geneesmiddel heel erg verslavend is en in handen is gevallen van een groep met de naam The Consortium. Deze groep heeft hierdoor ook al snel de macht over de wereld in handen gekregen.

Tot overmaat van ramp is de aarde ook nog eens erg snel aan het opwarmen, waardoor een groot deel van de toch al snel kleiner geworden wereldbevolking wordt weggevaagd. Degenen die nog in leven zijn, zijn allemaal verslaafd aan het geneesmiddel. Eén van de weinige manieren om toch aan het middel te komen is door mee te doen aan de zogenaamde Race of Chaos. De Race of Chaos wordt gereden in verschillende omgevingen en met wagens die helemaal zijn volgebouwd met verschillende wapens waarmee je je tegenstanders kan vernietigen.

Deelnemen aan de Race of Chaos kan met één van de twaalf personages, die elk een eigen superpower hebben, welke is op te roepen als de Berserk meter gevuld is. Het nut van deze superpower is ons niet helemaal duidelijk. Zo heeft de ene bijvoorbeeld een soort van roze prikkeldraad dat over de wagens heen komt en verder niets doet aan afremmen of dwarszitten van je tegenstander, terwijl een superpower van een ander een helikopter oproept en één van je tegenstanders bestookt met tientallen raketten.

Gameplay
Wanneer we verschijnen aan de streep met onze wagen, blijkt dat iemand onze wapens heeft gesaboteerd. Nu komt het dus op onze stuurmanskunsten aan om als eerste over de finish te komen. Dit wordt ons nog best moeilijk gemaakt door de camera. Deze top-down camera laat ons het spektakel van bovenaf zien, maar werkt helaas vaker in ons nadeel als dat het helpt of een unieke view geeft.

Door de vele bochten in de game en een erg gevoelige besturing hebben we al moeite om onze wagen op de weg te houden, die regelmatig wel erg smal is voor al die voertuigen, en als de camera dan ineens draait van linksvoor naar rechtsachter, zijn we al snel de oriëntatie kwijt en rijden we in het water of in de lava. Als we daarna respawnen, gebeurt het meer dan eens dat we op een hele ongelukkige plek terug worden gezet en direct het water worden ingeduwd door achterop komende tegenstanders of erger nog, dat we gewoon meteen weer in het water of de lava worden gegooid en geen mogelijkheid hebben om er weer uit te komen.

Er is ook enige variatie in tracks aanwezig in Fuel Overdose. Aan het begin van je carriere zul je vaak dezelfde tracks zien, maar naarmate je verder komt en races wint zul je nieuwe tracks vrijspelen. Zo rijden we bijvoorbeeld door een compleet ondergelopen New York langs het hoofd van het Vrijheidsbeeld. Ook een winterlandschap maken we onveilig, maar helaas merken we van de ijzige ondergrond weinig in de besturing. Verder doen we nog een berglandschap aan, waar we door een aantal lavastroompjes onze weg moeten vinden.

Graphics en sound
Het eerste wat opvalt is dat de verschillende omgevingen met erg veel detail zijn afgewerkt en er erg goed uit zien. Jammer is het dat, wanneer we beginnen, de wagens er heel wat zwakker uitzien. Hierdoor lijkt het net alsof bijna alle tijd in de omgevingen is gestoken. De voertuigen zien er een beetje cartoonachtig en doorzichtig uit en vallen een beetje tegen ten opzichte van de extreem gedetailleerde omgevingen. Tussen de verschillende races door krijgen we allerlei stilstaande plaatjes te zien en daarvoor verschijnen steeds de personen die aan het praten zijn.

Op het vlak van de audio hebben we vooral de geluiden van de mitrailleurs en ontploffingen die goed klinken. Andere geluiden en dan met name de piepende banden van onze wagen die je continue hoort omdat je steeds bezig bent je wagen te corrigeren door de supergevoelige besturing, beginnen toch lichtelijk te irriteren. Lavastroompjes of kleine kabbelende riviertjes hebben soms het geluid van een bulderende waterval of grote stroomversnelling. Vervelend is het niet, maar er had hier en daar misschien iets meer aandacht aan besteed mogen worden.

Multiplayer
Tijdens de periode dat we bezig waren met het schrijven van deze review is het geen enkele keer gelukt om online tegen anderen te kunnen racen. Ondanks dat dit een onderdeel is dat volgens de makers van Fuel Overdose veel gespeeld zou moeten worden doordat je vriend en vijand met je wapens van de kaart zou kunnen vagen, of gewoon zonder wapens als eerste de finish proberen te halen, is het vrij stil in de multiplayersectie. Misschien dat er in een latere periode wat meer te doen zal zijn, maar op dit moment dus niets.

Ontwikkelaar I-Friqiya heeft bijna twee en een half jaar gewerkt aan Fuel Overdose. Het initiatief is goed en ze zijn zeker op de goede weg om een goede racegame te maken, maar met Fuel Overdose is dat net niet gelukt. Doordat de besturing zo gevoelig is dat je constant aan het corrigeren bent en het feit dat de tegenstanders vaak gewoon doorrijden na te zijn geraakt door een raket of kogelregen terwijl jij meteen omgekeerd op de weg staat, is het speelplezier lang niet zo groot als wanneer de kansen voor iedereen gelijk zijn. Ook de camerastandpunten die te pas en te onpas gebruikt worden maken dat je regelmatig compleet de weg kwijt bent in plaats van mee te doen.

• Erg gedetailleerde omgevingen
  • Geluid van wapens is realistisch..

• ..maar wordt teniet gedaan door het constante gepiep van je banden