Review: Need for Speed: SHIFT

Review: NFS: Shift – Als er één franchise is die ons de afgelopen jaren teleur heeft weten te stellen, dan moet het wel Need for Speed zijn. De laatste titels in de franchise die echt goed waren zijn alweer een aardig lange tijd geleden (Underground en Underground 2). Alle titels die later verschenen waren niet echt wereldschokkend en op sommige vlakken vaak zelfs matig. Vandaar dat we, net als vele anderen, niet al teveel verwachtte van SHIFT. Met Carbon, Pro Street en Undercover zijn we al eens teleurgesteld, maar stiekem houd ikzelf toch de hoop dat SHIFT me blij gaat maken. En of dit gelukt is? Dat lees je in deze review.

Van zero tot hero

Het welbekende liedje dat je vanaf de grond af aan begint en jezelf naar de top werkt zit ook weer in Need for Speed: SHIFT. Je allereerste race is op een test parkour en hier krijg je de keuze om enkele moeilijkheidsgraden in te stellen. Zo kun je ervoor kiezen om de CPU alvast voor je af te laten remmen wanneer je een bocht nadert, kun je de agressiviteit van de AI hoger zetten en kiezen of je een hulplijn op de weg wilt. Je kunt op deze manier verschillende onderdelen van een bepaalde moeilijkheidsgraad versimpelen of juist moeilijker maken. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om handmatig of automatisch te schakelen. Ik vond het test parkour handig en kon op deze manier precies alles instellen naar mijn eigen wensen, tevens kon je het daarna ook gewoon rustig uitproberen.

Wanneer je dit gedaan hebt zal je een race moeten rijden waarin je geld kan verdienen. Je krijgt direct een dikke BMW onder je kont, die je overigens wel even geleend hebt, en begin je aan je eerste race. Het idee van deze race is simpel, hoe hoger je eindigt hoe meer geld je hebt voor dé eerste auto. Je moet die BMW na de race immers weer inleveren. De eerste plek is niet mis, namelijk 40.000 Amerikaanse dollars en hiermee kun je al snel een leuke Audi of VW Scirocco kopen.

De Pagani Zonda of een Bugatti Veyron zijn hierbij nog lang niet aan de orde, maar je zult zien dat je deze auto’s sneller bemachtigt dan je denkt. Na een paar rondes geracet te hebben in Tier 1 (er zijn er in totaal vier + het World Tour evenement) had ik al snel genoeg geld om me een Porsche Cayman te kopen. En binnen goed en wel 3/4 uurtjes had ik al snel een dikke Lamborghini Murcielago onder me virtuele billetjes.

Simpele carreer

De opzet van de carreer mode is simpel uitgewerkt, zoals ik al eerder vermeldde heb je in de carreer mode vier Tiers. Naast deze Tiers heb je ook nog het Need for Speed: World Tour-evenement. Deze zijn beide onderverdeeld in verschillende racetypes en toernooien. Een hele toffe racetype is bijvoorbeeld Duel, waarin twee wagens van hetzelfde kaliber het tegen elkaar opnemen. Verder heb je nog de welbekende Time Trials, Eliminatie, Driften, Sprint etc. Allemaal racetypes waarbij geen verdere uitleg benodigd is.

Bij elke race kun je een aantal sterren verdienen. Je krijgt drie doelstellingen die per stuk (meestal) 1 ster waard zijn en de podium sterren. De podium sterren houden simpelweg in dat als je 1e wordt krijg je er drie, 2e krijg je er twee en 3e krijg je er 1. Om de volgende Tier te unlocken moet je een bepaald aantal sterren halen, en bij het unlocken van een nieuwe Tier krijg je ook weer een nieuwe reeks auto’s. Tevens unlock je in de Tier waarin je zit, naarmate je vordert, meer races.

Realistisch, maar toch ook weer niet

Je merkt duidelijk dat de ontwikkelaars een realistische racer hebben geprobeerd neer te zetten. En over het algemeen is dit ze dit goed gelukt. In de oudere NFS-games klaagden mensen nogal veel over het feit dat je gerust met 300km een bocht in kan vliegen en je via de zijkanten er zo netjes weer uit kon rijden. Dit is met SHIFT niet meer het geval, je zal echt moeten afremmen (tenzij je op easy speelt, dan wordt dat voor je gedaan) wil je een bocht doorkomen.

Op sommige vlakken is SHIFT echter nog steeds een tikkeltje arcade en dit is op zich niet storend. Maar wanneer ik met zo’n 200km op de kofferbak van iemand inrijd en de auto met zijn achterkant op mijn motorkap komt te staan, en ik er zo onderdoor kan rijden. Dan ben je in mijn ogen nog geen realistische racer zoals bijvoorbeeld een Gran Turismo of Forza Motorsport. Wat wel meehelpt aan de geloofwaardigheid van de game is de cockpit view, deze view is werkelijk waar een must wanneer je gebruikt maakt van een PlaySeat of gewoon een los stuurtje. Met de controller is het net wat lekkerder rijden als je gewoon je auto helemaal kunt zien, maar dat is meer een persoonlijk iets.

Geen grafisch hoogstandje

Over het algemeen ziet SHIFT er degelijk uit en is er weinig aan te merken op de graphics. Het is alleen allemaal niet zo wereldschokkend zoals we in de trailers hebben gezien. Natuurlijk moet je trailers nooit als een maatstaf voor graphics gebruiken, aangezien het allemaal opgepoetste bagger is, maar met SHIFT is het verschil wel heel duidelijk zichtbaar. De auto’s kampen met anti-aliasing problemen en de omgevingen zijn soms niet heel erg kleurrijk. Desondanks vind ik wel dat er veel variatie zit in de tracks waarop je rijdt, de verschillende tracks lijken nauwelijks op elkaar en in een racegame is dat wel zo fijn. Verder zien de auto’s er wel goed uit, maar ik heb betere graphics gezien als het om racegames gaat.

Tunen van je scheurijzer

Het pimpen van je bolide is in Need for Speed al een tijdje niet meer echt aan de orde. Sterker nog, als we verschillende ontwikkelaars moeten geloven is pimpen zelfs uit de mode. Toch heb ik een kleine voorliefde voor het plaatsen van bijvoorbeeld een enorme spoiler, chromen achterlampen, Xenon als verlichting, neon-balk onder de auto en natuurlijk de bad-ass pluchen dobbelstenen aan de binnenspiegel. Dit alles moet je alleen niet verwachten in Need for Speed: Shift, de pimp-mogelijkheden zijn beperkt en niet zo diepgaand als bijvoorbeeld in de Underground-delen. De wegligging, acceleratie en top speed van de auto vallen wel te beïnvloeden. Zo zijn er namelijk talloze tuning mogelijkheden, die hebben we hieronder even voor je opgesomd. Dit is alles wat je inhoudelijk aan je auto aan kunt fijntunen. Natuurlijk zijn er ook gewoon upgrades mogelijk voor de motor, wegligging, banden etc. Maar echt fijnstellen kun je doen met de onderstaande opties.

Banden en remmen
Front Tire Pressure, Rear Tire Pressure, Brake Balance
Alignment
Steering Lock, Caster Angle, Front Toe Angle, Rear Toe Angle
Springs en Dampers
Front Sway Bar, Rear Sway Bar, Front Spring Rate, Rear Spring Rate
Differentieel
Limited Slip Acceleration Lock, Limited Slip Decceleration Lock, Limited Slip Preload, Visco Electronic Lock
Gearing
Final Drive Gear Ratio, 1st Gear Ratio, 2nd Gear Ratio, 3rd Gear Ratio
Aerodynamics
Front Downforce, Rear Downforce, Cooler Radiator Opening, Brake Duct Opening

SHIFT zet zich wat mij betreft weer in de spotlights als het gaat om een goede racer. De ervaring is goed, de replay waarde is redelijk dankzij de sterren en het unlock systeem, graphics zijn aardig en de cockpit-view is een geweldige toevoeging. Het is misschien niet de ‘full-package’ maar vermaken zul je je zeker met deze game. Mocht je alleen liever een racer willen met wat meer show en een iet-wat betere gameplay dan raad ik je aan om voor DiRT 2 te kiezen.

• Cockpit-view
  • Leuke racetypes in de carreer mode
  • Game brengt het echte racegevoel weer naar je toe
  • Eindelijk weer een goede NFS-game

• Geen grafisch hoogstandje
  • Nog niet helemaal wat het had moeten zijn

Murciélago
  1.    25 XP
    Yakkie1's avatar

GRID-kloon is het enige wat ik kan zeggen, met GRID die de betere is.

2.    992 XP
    rickaa12's avatar

Dirt2 is toch vetter !

3.    4204 XP
    afca-yuri's avatar

Ik wacht wel op GT5…

4.    523 XP
    Glennps3's avatar

ik ben een fan van need for speed en BMW in hart en nieren zou ik de collectors edition kopen voor die vette bmw poster en de extra auto’s?

nog een kleine opmerking:parcours staat 2 keer verkeerd geschreven.

5.    482 XP
    Flow's avatar

@Glennps3: Een collector’s edition koop je altijd op eigen voorkeur. Als jij dus erg fan bent van NFS en BMW is de CE van NFS je centen natuurlijk wel waard 😉

PS: Mooie review, mocht wel weer eens een goede NFS game komen!

6.    790 XP
    Robbert's avatar

Mooie en vooral eerlijke review. Streng zijn mag best!

7.    663 XP
    MightyMostert's avatar

Nette review! Ben het er ook volledig mee eens.
    De trailers en special effect daarin beloven een hoop goeds! En dan valt het wel erg tegen als je aan het spelen bent.

8.    3457 XP
    bardfielt's avatar

Nog een min puntje als je van bovenaf kijkt heb je niet echt het gevoel alsof je echt op de weg rijdt, hij zweeft er meer boven is ietsjes dan he 😉 Maarja meestal doe ik cockpit view behalve als ik een pacour heb met lastige bochten moet ik me achterkant in de gaten kunnen houden anders gaat ie ervandoor xD

9.    1553 XP
    Roytjuh's avatar

Geen grafisch hoogstandje
    Nog niet helemaal wat het had moeten zijn

Pardon? Op de PC ziet hij er anders prachtig uit. En wat is er dan nog mis mee? Dit is gewoon een perfecte game.

10.    165 XP
    bjcrosserke's avatar

Ik vind toch dat hij 8+ verdient, en ik ben niet de enige de meeste sites geven hem dan ook die punten … geen grafisch hoogstandje ….!!!

11. crew Management -    4205 XP
    M4GN3T's avatar

@Roytjuh: We zijn geen PC-sense toch?

12.    35 XP
    GAMER-1991-PL's avatar

Dit een zeer goede review als ik hem had gelezen voor dat ik de review van IGN bekeek en een 9 zag, had ik hem waarschijblijk niet gehaald, hun reviews ga ik dus nooit meer kijken!!! 7,5 is wel op zijn plaats maar ik vindt dat het spel het als nog niet verdient door de slechtere schade-model (en graphics) die in de PS3 versie zit(ten), tevens door de velen bugs die ik ben tegen gekomen heb ik zelfs niet veel zin meer om hem uit te spelen:S

13.    67 XP
    yosniper's avatar

Vind het een toffe game ! had van mij een 8 mogen zijn…vind dit te weinig !

14. Anoniem -
    86.80.155.169 (Niet geregistreerd)'s avatar

en xbox schijnt vettere schade te hebben :S

15. Anoniem -
    87.209.51.48 (Niet geregistreerd)'s avatar

Juiste conclusie: Dirt2 staat veel hoger op de games ladder. Wellicht dat een 2de deel van shift t wel waarmaakt!

16. Anoniem -
    87.215.137.77 (Niet geregistreerd)'s avatar

ik vond NFS Prostreet niet heel slecht ofzo 🙂

17.    4528 XP
    ps3dennis's avatar

@Roytjuh: Aan een pc hangt mestal een kleinere scherm dan aan een ps3, zodat je bij een pc niet alle lelijkheid van deze game kan bewonderen,op je kleine schermpje 😉

18. Anoniem -
    87.212.76.26 (Niet geregistreerd)'s avatar

need for speed is wel vet en zker geen grid kloon en hij is 10x beter dan grid

19. Anoniem -
    83.83.122.46 (Niet geregistreerd)'s avatar

Ik vind hem saai… Ben NFS-fan sinds need for speed hot pursuit. En sinds most wanted zijn ze de weg kwijt. En SHIFT is gewoon een mislukte GRID imitatie (hij heeft alleen een letter te veel). Need for Speed is geen GRID en dat zouden ze ook nooit proberen moeten te zijn. Met steer- en brakeassist aan (beide op low), is er geen bal aan, kan zo wat vol gas de bocht in en er nog prachtig uitkomen. En zonder een ongeleid projectiel en lukt het me niet eens om een recht stuk te rijden. Ik wil mijn oude arcade NFS weer terug. Als je wat anders wilt koop je GT, DIRT of GRID. Maar NFS zal zich in die specieke richting nooit goed met hen kunnen meten, ze moeten hun eigen richting op.

Het is een prima game. Er is alleen gewoon niets aan.

@ 87.215.137.77 (Niet geregistreerd): Nfs pro street is de op 1 na meest waardeloze game die ik ooit voor ps2 heb gekocht.

BTW Goeie review!