http://playsense.nl/images/file/img_50fc93b7101cd.jpg

Column – Dat de PlayStation 4 ergens dit jaar mogelijk onthult gaat worden, die kans is enorm groot. Maar het is eigenlijk niet eens zozeer de PlayStation 4 waar ik zo nieuwsgierig naar ben, het zijn meer de games. De PlayStation 3 had een magere launch line-up wat uiteraard later wel hersteld werd, maar het duurde even. Met de PlayStation Vita werd dit iets beter aangepakt maar daar kreeg je weer het probleem dat het plots erna langere tijd stil viel. Beide manieren bleken dus niet echt al te succesvol, maar wat is dan de gulden middenweg?

Bouw het rustig op

Ik zou het zonde vinden als Sony ineens alles uit de kast haalt en meteen al bij de launch de winkelrekken vol heeft met PS4-games. Zoiets hoort langzaamaan opgebouwd te worden zodat mensen een langere tijd zoet te houden zijn. Het uitkijken naar een nieuwe game is namelijk vaak heel leuk, soms nog wel interessanter dan de uiteindelijke game. Menig lezer zal ongetwijfeld wel begrijpen wat ik bedoel, je houdt maanden lang blogs in de gaten, je leest achtergrond artikelen, nieuws, previews en uiteindelijk de review van een bepaalde game. Dit is een proces wat interessant is om mee te maken, je leert de game op die manier beter kennen en je wordt al enthousiaster om het zelf te spelen.

Neem bijvoorbeeld GTA V, de hype rondom deze game is letterlijk gestoord, laten we eerlijk zijn; er zijn genoeg titels die kunnen opbotsen tegen de kwaliteit van GTA. Maar rondom deze titels heerst lang niet zo’n grote hype als om GTA, hoe zou dit toch komen? Dit is omdat Rockstar het perfect aanpakt, als je alleen al keek naar de onthulling van GTA V, dit werd gedaan door slechts een logo te publiceren. Vervolgens werd er weer later een trailer vrijgegeven gevolgd door een lange stilte rondom de game. Deze stilte gaf de community de kans te discussiëren over de game en helemaal lyrisch te raken over eventueel nieuwe info of content erover.

Het is het ideale voorbeeld van het fenomeen dat ’teasen’ werkt als de beste in deze industrie. Waarom alles in èèn keer uit de doeken doen als het ook geleidelijk kan? Hoe tof zou het zijn als Sony enkel een schaduw van de PlayStation 4 online zet met het logo en vervolgens gewoon haar lippen op elkaar houdt voor een paar maanden? Dat is marketing wat werkt. Mensen zouden flink gaan speculeren en zich afvragen wanneer het volgende stukje informatie komt, wat het logo betekent, of er easter-eggs in de broncode zitten en ga zo maar door. Het is leuk en interessant om zo’n hype mee te maken en het maakt dat moment van de uiteindelijke onthulling alleen maar geweldiger. Niemand houdt van verassingen, men wilt veel liever lekker gemaakt worden het niet zeker weten van iets is veel interessanter dan ineens verrast worden door iets.

Je kunt het een beetje zien als het bestellen van een ‘surprise’ gerecht bij een restaurant. Als jij ziet hoe de kok het gerecht stap voor stap in elkaar zet, hoe die de boter smelt, ingrediënten toevoegt en het uiteindelijk omtovert tot een gerecht… dan kun je niet wachten tot je het mag opeten. Maar krijg je ineens een bord voorgeschoteld, dan is dat moment van euforie van veel kortere duur dan wanneer je het proces tot onthulling hebt meegemaakt.

Niet alle games in èèn keer te koop

Wanneer het moment daar is dat de PlayStation 4 uiteindelijk in de schappen ligt zijn daarnaast natuurlijk de games ook belangrijk, eigenlijk nog wel belangrijker dan de hardware zelf. De fout die ik alleen noemde met de PS Vita, die moet Sony niet weer gaan maken. Ik zie voor de PlayStation 4 een paar franchises als grote kanshebber voor een launch titel. Zo is de kans vrij groot dat er een nieuwe MotorStorm zal komen, Ridge Racer, een eventueel nieuw deel in de Uncharted-franchise en wellicht een PS4 Killzone-game tegelijkertijd met de PS Vita-versie en eventuele cross gameplay. Maar moeten al die titels nou op de eerste dag al te koop zijn? Absoluut niet, geef de gamer iets om naar uit te kijken, dat werkt veel beter.

Het is wel belangrijk dat Sony laat zien wat ze hebben voor de PS4 en wat ons te wachten staat aan games, maar zorg ervoor dat dit verspreid vrijgeven zal worden. Wat hebben we er nu aan als er op de eerste dag al drie shooters zijn, een paar RPG’s en enkele racers? Niemand wordt daar blij van. Zorg dat er gewoon voor elk genre een titel te krijgen is zodat je meerdere doelgroepen kunt aanspreken en tease men met wat er nog komen gaat. Stel dat de PS4 bijvoorbeeld in december in de winkels ligt, zorg dan dat je dan ook nog significante releases hebt voor januari, februari, maart en mei. Een kleine break kan dan wel genomen worden in de lente en zomer, want dan heb je al wel een enorme line-up staan waar je de zomer mee door kunt komen.

Want zeg nu zelf, is de kans niet veel groter dat je een bepaalde game koopt een maand of twee na de release van een console dan tijdens de aanschaf van het apparaat zelf? Mensen geven veel liever hun geld gespreid uit en ik kan me voorstellen dat als je zo’n dure console koopt, je niet nog eens talloze games erbij neemt. Dit doe je liever een maand of twee erna, maar als die games dan al 2 maanden in de winkels liggen, dan heb je zoiets van sja, ik schaf een oude game aan. Het is dan veel leuker om in die tussentijd over die games te lezen en dan het gevoel hebben over een paar maanden dat je echt weer een nieuwe game gescoord hebt. Het is een simpele marketing filosofie die echt werkt en die Sony ook zal moeten gaan toepassen met de PS4.

Uiteraard ben ik ook enorm benieuwd hoe jullie hierover denken, laat me het dus vooral even weten in een reactie hieronder. Wanneer je het totaal niet met me eens bent en het graag op een andere manier ziet gebeuren, de launch, zeg dit dan vooral!