Bij de veiling van alle IP’s en studio’s van THQ bleven er een aantal eigendommen in het bezit van THQ. Dit omdat domweg niemand een bod had uitgebracht hierop. Vigil Games is samen met Darksiders een studio en franchise die tot op de dag van vandaag niet verkocht zijn. Gevolg is min of meer dat Vigil Games de deuren moet sluiten en dat de Darksiders IP in limbo is.

Crytek bood voor veel Vigil Games medewerkers een alternatief onderdak bij de zeer recent geopende Crytek studio in Austin, Texas, met aan het hoofd David Adams, één van de co-founders van Vigil Games. Door deze wat onnatuurlijke transformatie, doch mooie actie van Crytek zou de weg open moeten liggen voor een derde Darksiders. Toch is die kans niet erg groot, want Cevat Yerli (Crytek CEO) heeft in een interview aangegeven dat het strategisch gezien niet in hun straatje past.

Dit komt mede in navolging van een overweging om alsnog een bod uit te brengen op Vigil Games, maar doordat zij bezig waren met een nieuwe game die ook niet in het strategische plaatje van Crytek past hebben ze het laten varen.

“But eventually we decided not to because the projects [the developer was working on] weren’t strategically fit for us, but I really liked David [when I talked to him] on the phone. He made a very good impression on me as someone who really cared, someone who is really passionate about what he does, and someone who is passionate about the team he works with.”

Toch geeft Crytek David en zijn ‘nieuwe’ team de vrijheid om te gaan werken aan wat ze zelf willen. Er zijn niet specifieke wensen, maar een Darksiders III zit er niet in voorlopig. Of Crytek ooit alsnog een derde Darksiders gaat realiseren is een beetje de vraag, want het zou jammer zijn als de franchise na twee delen tot een einde komt.

“We didn’t want to continue with Darksiders III, since that doesn’t fit with our strategy. It’s not like we set the team on a specific game concept. They’re actually going to work on what David and the team identifies as what they want to do.”

“Right now, they just know what the strategy of Crytek is and the framework we need to satisfy, but none of that drives what the game is about.”