Vorige week kondigde Sony de PlayStation 4 aan en gaf het de specificaties van de console vrij. Het werd toen duidelijk dat de PlayStation 4 8GB GDDR5 geheugen bevat en dat is bijzonder veel. Sterker nog, diverse ontwikkelaars zijn hier uiterst tevreden over en dat belooft veel goeds. Deze specificaties zijn echter nog niet zo heel lang definitief, maar de games zijn al wel veel langer in de maak.

Er zijn al een behoorlijk lange tijd devkits beschikbaar voor sommige ontwikkelaars en deze devkits worden om de zoveel tijd van een upgrade voorzien, zodat deze uiteindelijk overeenkomen met de definitieve specificaties van de uiteindelijke console. In de tussentijd geeft dit ontwikkelaars ook de mogelijkheid om al games te maken en dat is interessant.

De Killzone: Shadow Fall demonstratie zag er erg mooi uit. Vooral qua details was het een bijzonder mooie vertoning en op de fora van Beyond3d meldt een gebruiker onder de naam _phil_ dat de devkit waarop Killzone: Shadow Fall is ontwikkeld slechts 1.5 GB beschikbaar had voor de graphics.

“Most kits until pretty recently had only 1.5 GB usable for graphics”

Vanuit het perspectief dat Killzone: Shadow Fall ontwikkeld is op basis van 1.5 GB beschikbaar geheugen en dat de PlayStation 4 uiteindelijk 8GB zal hebben, komt het er simpelweg op neer dat games er over enkele jaren nog vele malen beter uit gaan zien en dat is een goed vooruitzicht. Wel is het zo dat er nooit 8GB gebruikt zal worden voor games, aangezien een gedeelte gereserveerd zal zijn voor het besturingssysteem en meer.

Helaas is het niet duidelijk waar deze persoon de informatie vandaan heeft, dus neem het even met een korrel zout tot we opheldering van Guerrilla Games hebben.

Met dank aan: RAAFmaker.