Metal Gear Solid: Ground Zeroes gaat een bijzonder controversiële game worden, aldus geestelijke vader Hideo Kojima. Nu zit de franchise sowieso al niet verlegen om wat volwassen thema’s meer of minder, maar dit nieuwe deel zou op dit vlak zijn voorgangers serieus overschaduwen. Kojima is van plan om met Ground Zeroes een hoop taboes te doorbreken, in die mate dat hij zelfs vreest dat uitgevers de titel niet zullen willen oppakken. En zelfs als dat lukt, blijft het risico bestaan dat de game flopt aan de kassa.

Kojima wil de game industrie meer volwassen maken. Hij erkent dat dit proces al een hele tijd aan de gang is en erkent de rol van de Metal Gear Solid franchise hierin. Toch gingen de voorgaande games volgens hem nog niet ver genoeg – een stap die hij met Ground Zeroes dus wel wil zetten. Kojima bekijkt de zaak niet als een geldwolf, maar met het oog van een gedreven artiest. Creativiteit gaat boven verkoopscijfers, aldus de man. En – voegen wij eraan toe – een game met de MGS naam vliegt sowieso wel over de toonbank.

“I’m going to be targeting a lot of taboos, a lot of mature themes that really are quite risky. I’m not even sure if I’m going to be able to release the game, and even if I did release the game then maybe it wouldn’t sell because it’s too much. As a creator I want to take that risk.”

“Video games as a medium haven’t matured very much at all in the last 25 years. It’s always about killing aliens and zombies. Not that I don’t like those kinds of games… they are fun, but I think games have a long way to go before they can mature.”

“Over the past 25 year I have tried to work with the Metal Gear series to introduce more mature themes, but really it hasn’t gotten there yet. Compared to movies and books it still has a long way to go… That’s precisely what I want to try to tackle with Ground Zeroes.”

“I’m approaching the project as a creator and prioritising creativity over sales.”