PlayStation 4 CPU-snelheid zal waarschijnlijk 2.0GHz worden i.p.v. 1.6GHz

http://img.psx-sense.nl/images/file/img_512e5385136d1.jpg

De CPU van de PS4, een x86-64 AMD “Jaguar”, met 8 cores gaat mogelijk hoger lopen dan de eerder vermelde 1.6GHz in geruchten. De APU van de PS4 wordt gemaakt door AMD en is gebaseerd op een Radeon 7000-series GPU die goed is voor 1.84 TFLOPS. De CPU daarentegen is gebaseerd op de “Jaguar”-design van AMD.

De Jaguar-cpu is uitermate efficient wat betreft energieverbruik en biedt behoorlijk wat performance. De huidige devkits zouden uitgerust zijn met een “Jaguar”-cpu die ondergeklokt is op slechts 1.6GHz, maar het uiteindelijke PS4-model zou zo maar eens op 2.0GHz gaan lopen. Zo melden de bronnen van PS4Daily, die beweren dat dit een last-minute verandering zal zijn.

Eerder kwam ook al in het nieuws dat de devkit waar bijvoorbeeld Killzone: Shadowfall op gemaakt was slechts 1.5GB GDDR5 geheugen ter beschikbaar stelde voor enkel en alleen de game.

Dit zou kunnen betekenen dat Sony inderdaad devkits heeft uitgedeeld met flink lagere specficaties dan de uiteindelijke console zal krijgen. Sony wil waarschijnlijk een nog groter verschil maken betreft kracht van de console in vergelijking met Microsoft.

http://img.psx-sense.nl/images/file/img_512e53566aac2.jpg

  1.    164 XP
    O-Ren Ishii's avatar

    0.4GHz hoger, weet ik veel wat dat betekent. Hoe hoger, de beter.

  2.    290 XP
    cemie38's avatar

    geen verstand van maar is dit goed?

  3. Anoniem -   
    Naam…'s avatar

    @O-Ren Ishii: Jij bent geniaal… Behalve het geheugen snap ik erhelemaal geen sh*t van

  4.    1860 XP
    elazzja's avatar

    Aangezien de GPU van microsoft een kracht heeft van 1.3TF gebaseerd op dezelfde lekken vermoed ik dat Sony de veel sterkere console dus heeft en dus ook de mooiere games wel moet krijgen (zelfde architectuur). Maar ik denk dat Microsoft focus ligt op Kinect, settopbox VS en exclusiviteit opkopen.

    Voor mij dus de PlayStation 4 bij release en later zien we dan wel.

  5.    1499 XP
    Mithrandir's avatar

    @elazzja: reken er maar niet op, meeste games zullen gewoon multi-platform zijn, en dus ‘worst of both kinds’ zijn.
    Alleen de echte console-exclusives kunnen van de extra hardware gebruik maken.

    Wat wel kan, is dat de PS4 in dat geval vaker als ‘native’ console gebruikt zal worden, en daarna naar de andere consoles geport zal worden.

  6. crew Management -    1748 XP
    Rastapopulos's avatar

    @cemie38: Hoe hoger hoe sneller = beter.

  7.    163 XP
    angelochiela's avatar

    die 0,4 GHz maken ook niks uit

  8.    210 XP
    R-frodo's avatar

    Yeeeeh 2.0 …. Badass. En nu?

  9.    1371 XP
    rva_96's avatar

    @elazzja: onthoud wel dat ook de ps3 beter hardware heeft dan de x360. Dus inpreciepe kan je het niet helemaal basseren op de hardware.

  10. Anoniem -   
    77.249.224.xxx's avatar

    Wat ik vreemder vind is dat er Bluetooth 2.1 opzit ipv 3.0 of zelfs 4.0

  11.    958 XP
    Fatoeboy's avatar

    Ik snap er niet zo veel van maar zal vast goed zijn!

  12.    816 XP
    k1ll1ng5pr33's avatar

    @angelochiela: Ja, blijf vooral zo denken. Dan maken de volgende 0,4 ook niet uit. En de volgende 0,4 etc etc etc

  13.    219 XP
    SuperDre's avatar

    Het kan natuurlijk ook zo zijn dat Sony dit express heeft gedaan, zodat de developers zoveel mogelijk al uit de ‘trage’ hardware proberen te krijgen (want beperkingen zorgt ervoor dat ze vaak verder kijken dan hun neus lang is) en hiermee dus ook de uiteindelijke specificaties qua snelheid geheim houden voor Microsoft. maargoed MS kan ook hetzelfde truukje uit hebben gehaald, en het gaat hier vooralsnog om release (first generation) games welke meestal toch al een stuk minder zijn dan de second generation en later.. Zelfs de GPU zou nog verbeterd kunnen zijn..
    enuh, 0.4 extra maakt niet zoveel uit? dat is bijna een kwart meer snelheid, dat maakt wel degelijk uit..

  14.    358 XP
    MTR-Gamer's avatar

    @R-frodo: @angelochiela:
    @O-Ren Ishii: Aangezien veel dingen anders zijn dan bij een normale PC is de prestatie winst moeilijk in te schatten. Als we het vergelijken met een PC CPU’s die 1,25 keer hoger geclocked worden dan de “standaard snelheid” komen we op een gemiddelde prestatie winst in (relatief nieuwe) games van +- 10%.

  15.    5203 XP
    7th-son's avatar

    misschien dat de playstation deze generatie wel als hoofdconsole worden uitgekozen voor 3rd party bedrijven?

  16. Anoniem -   
    82.173.184..xxx's avatar

    @angelochiela:
    0,4 Ghz x 8 Cores = 3,2 Ghz
    Dat maakt heel veel uit 😉

  17.    1055 XP
    MCLERC's avatar

    beter meer snelheid en kost iets meer stroom en kwa warmte scheelt het niks dus ik hoop dat het waar is 🙂

  18.    91 XP
    BudsieBuds's avatar

    Je moet ’t zo zien. Mocht de PlayStation 4 inderdaad superieur zijn aan de nieuwe xbox qua hardware, gaan de multi-platform games er hetzelfde uitzien. Alleen krijgen ze op de PlayStation 4 waarschijnlijk een extra shadertje hier en een hogere anti-aliasing daar.

  19.    1055 XP
    MCLERC's avatar

    @BudsieBuds:

    Ik koop Sony PlayStation 4 voor de Exclusieve titels geen 3 party titels . dan zou ik zo een x720 of PC kopen. maar doe ik niet geen leuke games 🙁

  20. Anoniem -   
    217.121.18.xxx's avatar

    @angelochiela: Het is 0.4 x8, elke core draait op 2.0 ghz.

  21.    91 XP
    BudsieBuds's avatar

    @77.249.224.xxx: Bluetooth maakt vanaf versie 3.0 gebruik van WiFi, dus misschien om storingen tegen te gaan met de draadloze internetverbinding.

  22.    358 XP
    MTR-Gamer's avatar

    @BudsieBuds: Of misschien nog wel beter: hogere framerates. de 30 frames per second die nu aangehouden wordt is speelbaar, maar perfect vloeiend is het pas bij 60 FPS. het zou ook mooi zijn als je kon kiezen tussen standen zoals bij de PC maar dan beperkter. “Beauty”: meer schaduwen AA ect. (handig voor platformers waar veel FPS niet cruciaal is) “Overall” alles gemiddeld (goed voor racegames. meer FPS is fijn maar niet geheel noodzakelijk en een mooiere omgeving is ook altijd leuk.) en een “Speed” modus waarin vooral gestreeft wordt naar de hogere FPS (tot 60 fps) en hier en daar maar een schaduwtje minder is. (goed voor shooters waarin elke (mili)seconde telt)

  23. Anoniem -   
    94.210.7.xxx's avatar

    is toch altijd zo als een dev kit meteen al de max specs heeft dan kan de console maar jaar mee en zit die al op ze mag nu doen ze het in stappen zodat het paar jaar langer duurt

  24.    5203 XP
    7th-son's avatar

    @MTR-Gamer: de PS3 is hardwarematig toch ook beter dan de 360?
    Ik hoop dat omdat de ps4 een soortgelijke struktuur aanhoud als met de pc, dat de games dan juist hetzelfde zijn, niet de ene minder dan de ander

  25.    91 XP
    BudsieBuds's avatar

    @MTR-Gamer: Dat ben ik geheel met je eens, zou zeker een mooi initiatief zijn. Hoewel ik er wel een maandsalarisje op durf te leggen dat dat niet gaat gebeuren. 😉

  26.    358 XP
    MTR-Gamer's avatar

    @7th-son: Zover ik weet is de PS3 hardwarematisch inderdaad (miniem) beter. Het komt, zoals je zelf al zegt, vooral door de CELL processor (andere/”moeilijke” architectuur) waardoor games soms problemen hebben met de PS3. Hiervan is het beste voorbeeld misschien wel skyrim.

    @BudsieBuds: maandsalaris…. jaarsalaris… levensalaris… de kans is zo klein XD. Ze zeggen wel aan “de hardcore gamer” te denken en daarvoor zou dit een (misschien onbewust) een erg fijne fucntie kunnen zijn.

  27.    317 XP
    GanGsterG's avatar

    @rva_96: Komt omdat de architectuur van de x360 simpeler was voor ontwikkelaars.

  28. Anoniem -   
    Naam…'s avatar

    @rva_96: Maar nu is de architectuur hetzelfde dus maakt men 1 game en voor ps4 kan men dan hogere drawdistance/fps of detail toevoegen.

    Vergelijk het met een pc dat een Amd 7850 heeft en ene met een 7870

  29.    91 XP
    BudsieBuds's avatar

    @MTR-Gamer: Gelukkig is het toch al de bedoeling dat elke game op 60FPS, 1080p draait.

  30.    202 XP
    askanan's avatar

    interesant, ik hoop in ieder geval dat ze de ps4 uitvoerig getest hebben sinds die overclock, dat men bv nie na de launch moet ontdekken dan de ps4 koeling enkel was getest op 1,6 endat de ps4 constant overhit geraakt.

    last minute veranderingen zijn in mijn ogen meestal gevaarlijk, ma swat we zullen zien ^^

  31.    1055 XP
    MCLERC's avatar

    @askanan: verschil is zo weinig kwa hitte dat zit wel goed. en last minut we hebben de PS4 nog niet gezien dus echt een last minute is het niet Foxxcom is groot zat om de zo veel te produceren in korte tijd

  32.    2975 XP
    moes's avatar

    hier word ik dus vrolijk van. en dat killzone 4 maar 1.5 GB gebruikt is nog mooier. tering, wat gaan we straks krijgen als hij die console volledig gebruikt. Uncharted 4 met bloedmooie graphics die gewoon film wordt?

    die 0,4 ghz maakt zeker verschil uit. in geval van een 8 core processor. een 8 core processor heeft een ander archiectuur en die guy die net zei 8×0,4= 3,2 klopt niet helemaal maar principe ervan klopt namelijk wel een beetje. het is dan 0,4 ghz PER core extra en dat maakt zeker veel uit. plus de 8 GB GDDR5 zal extra steun krijgen van de processor.

  33. Anoniem -   
    87.209.208.xxx's avatar

    Zelfs op een pc zeggen de ghz niet veel, laat staan op een console, immers het ligt aan de hele cpu, sommige cpu’s van 2.5 ghz zijn beter dan andere van 3,5 ghz.

  34.    1055 XP
    MCLERC's avatar

    @87.209.208.xxx:

    daar gaan we weer een Console is geen pc en een pc geen console . maar elke GHZ is mooi mee genomen zeik niet. en het is een 8Core ik ben enkel bekent met DUO en qaud core;s hij trekt meer dan mijn Sony Vaio laptop . spec 2670QM i7 2.20 turbo 3.10GHZ 6GB DDR3 GT540M 2GB. dus ik ga de enkel op vooruit 😀 ik geef geen reet om PC gaming

  35.    130 XP
    RAAFmaker's avatar

    PS4Daily suggereerd ook dat de 28nm-proces APU chips gefabriceerd worden door GlobalFoundries in New York. De nieuwe 28nm-chips van AMD worden geproduceerd door TSMC en niet door GlobalFoundries. Dit bedrijf heeft wel flink geïnvesteerd in zijn APU 28nm-productieprocedé maar de Jaguar cores zijn niet geschikt met het GlobalFoundries/IBM proces.

    Schijnt wel dat Microsoft Durango chipset door GF/IBM word gefabriceerd omdat deze een bulldozer of piledriver’s quadcore module chip gebruikt.

    Het is bekend dat Sony’s APU een custom A-series is met een mix van AMD en Sony technologie. Sony is namelijk verantwoordelijk voor de SoC (system on chip) dus bepaalde aanpassingen zoals het overclocken van 1.6 Ghz naar 2.0 Ghz zijn tijdens ontwerpen ruim tevoren meegenomen. Hetzelfde geldt voor het uitbreiden van de ram geheugen. Dit zijn procedures, tot een bepaalde hoogte die eventueel in een later stadium veranderd kunnen worden.

  36.    3087 XP
    Patr!ck's avatar

    klinkt als muziek in mijn oren

  37. Anoniem -   
    john's avatar

    0,4 ghz haalt wel degelijk uit zoals je leest is het een 8 core dus elke core gaat 0,4 ghz omhoog wat dus 3,2 ghz is met alle cores bij elkaar

  38.    1055 XP
    MCLERC's avatar

    @john:

    Nu snap ik het ook niet meer de CPU is dan 1600GHZ als je alle kenen met elkaar op telt ?

  39. Anoniem -   
    84.85.130.xxx's avatar

    Ben benieuwd.

    Het is trouwens niet echt een verbetering 0.4 Ghz per core meer.
    Nee en je moet het ook niet bij elkaar optellen.
    In shows heeft sony wel meer gelogen maar ondanks dat kan ik niet wachten op de next generation.

    Helaas zijn de meeste pc’s alweer een stuk sterker dan de consoles die uitkomen maar daar betaal je dan ook weer voor.

  40.    3345 XP
    tyger1's avatar

    Sony’s Playstation 4 is een grote stap vooruit voor de game-industrie, zegt EA’s Chief Technical Officer (CTO) Rajat Taneja. Het bestuurslid beoordeelt de prestaties van de console als “8 tot 10 keer hoger” dan die van andere consoles, wat het een “enorme sprong voor de industrie” maakt.

    Dan laat EA toch niet SONY PS4 vallen .
    Op een conferentie uit Taneja zijn waardering voor de nieuwe console. “We hoeven onze games niet meer te beperken, of zaken te verdelen over de grafische kaart, het geheugen of de bandbreedte. We kunnen games echt laten opbloeien in 1080p met 60 frames per seconde,” vertelt de CTO. Ook zegt Taneja dat waar de introductie van games eerst maanden kostte, het nu maar dagen duurt dankzij de nieuwe console.

  41.    4 XP
    DoNotPressNL's avatar

    Dit is als wiskunde voor mij ..

  42.    73 XP
    Zoul_Eater's avatar

    Onderklokken is toch heel normaal, dat gebeurt normaal om de temperatuur onder controle te houden.
    Volgens mij is bijna elk systeem standaard onderklokt.
    Maargoed zoveel verstand heb ik er nu ook weer niet van , hahahahaa

  43. Anoniem -   
    178.84.108.xxx's avatar

    hz is niet echt relevant voor de snelheid en I7 processor op 1 Ghz bij wijze van is sneller dan en I3 met 3 Ghz was opzoek hoeveel Flops de prossecor maakte