Sony heeft verschillende studio’s de afgelopen jaren aangekocht die nu enkel games voor Sony platformen ontwikkelen en hoewel deze studio’s zich voornamelijk met games bezighouden hebben ze een grote rol gespeeld bij de ontwikkeling van de PlayStation 4 als console. Sony heeft namelijk meerdere malen om feedback gevraagd bij verschillende studio’s.

Zo is Mark Cerny (systeem architect) meerdere malen bij Guerrilla Games geweest tijdens de ontwikkeling van de PlayStation 4. Ook zijn Naughty Dog, Sony San Diego en nog wat andere studio’s bij de ontwikkeling betrokken geweest wat aangeeft dat Sony zich niet alleen in Japan bezig heeft gehouden met het platform. Dit vertelde Guerrilla’s Managing Director Hermen Hulst aan The Guardian.

Hermen Hulst omschrijft het dan ook mooi door te zeggen dat de PlayStation 4 niet ontwikkeld is één of andere ivoren toren ergens in Tokio. Dit sluit dan ook goed aan op de filosofie dat de PlayStation 4 door gamers voor gamers is ontwikkeld.

“We got the entire group of core developers together and gave deep feedback on everything system-related. It’s no longer designed in an ivory tower somewhere in Tokyo, it’s shared with us, with Naughty Dog, with Sony San Diego – and together we’ve built the machine,”

“As Mark said at one point during the launch event, it’s a console for gamers by gamers.”

Dat is niet het enige waar Sony feedback om vroeg, ook bij de DualShock 4 controller was dit het geval. Matt Southern van Evolution Studio’s gaf aan dat Sony om feedback omtrent de DualShock 3 vroeg ter voorbereiding op de DualShock 4 en één van de verbeteringen is onder andere de tilt-controls.

“We all had a secret meeting after E3 last summer and shared our own prototypes, we called it our science fair,”

“There was lots of very open feedback and constructive criticism from a wide variety of studios. That was important because it meant we could build a controller that was a design classic but also embraced a new age.”