Het is natuurlijk geen geheim meer dat Sony enorm goed wist uit te pakken tijdens de aankondiging van de PlayStation 4 op 20 februari jongstleden. Hoewel de PS4 fysiek niet in beeld is geweest, zijn wel de specificaties bekend gemaakt en menig ontwikkelaar uitte al hun enthousiasme over de console.

Zo ook Linus Blomberg van de studio die onder andere de Just Cause franchise op haar naam heeft staan: Avalanche Studios. Hij deed namelijk wel een erg gewaagde statement over de specificaties van Sony’s jongste telg. Volgens hem is de huidige generatie consoles echt aan het eind van hun Latijn en gaat ontwikkelen op de next-gen consoles een verademing zijn. Het merendeel van de PC’s heeft de huidige generatie al lange tijd geleden ingehaald en verliest ook een groot marktaandeel aan mobiele platformen – iets wat zeker zal gaan veranderen na de release van de PS4.

“The consoles desperately need a boost since having been overtaken in terms of performance by PC’s several years ago, and also losing market share to mobile platforms.

De PS4 zal ook precies aan de eisen voldoen van de games die momenteel in ontwikkeling zijn bij Avalanche Studios, maar ook de games die nog moeten komen. Blomberg durft met zekerheid te zeggen dat dit hun ontwikkeling van open wereld games naar een compleet nieuw niveau tilt. Daarom is hij ook zo blij met Sony’s keuze van 8GB RAM – dit geeft volgens hem de PS4 het overwicht dat benodigd is om krachtiger uit de hoek te komen dan de meeste PC’s in de aankomende paar jaar.

“I’m glad Sony decided to go with 8gb RAM because it means that the PS4 will out-power most PC’s for years to come.”

Hij geeft ook aan dat marginale upgrades aan het systeem veel gemakkelijker te verwezenlijken zijn door de keuze van Sony. Hij weet niet of dat ook de gedachtegang was van Sony toen ze dit besluit namen, maar het zal op deze manier wel bijdragen aan het verlies van marktaandeel wat de lange console cyclus met zich meebrengt.

“The off-the-shelf philosophy behind the architecture makes sense from a pricing and heating point of view, but it also means that Sony more easily can make incremental improvements of their system. If that’s actually their plan I don’t know, but it could help preventing the inevitable loss of market shares that the long console cycles entails.”

Hoewel het een paar stoutmoedige uitspraken zijn, zijn we van niets zeker tot de PlayStation 4 daadwerkelijk te koop is en we zelf kunnen ervaren hoe het apparaat uit de verf komt. Wij hopen natuurlijk dat er op zijn minst een kern van waarheid zit in Lomberg’s verklaring.