Vorige week bracht Sony naar buiten dat de PhysX en APEX technologie voor de PlayStation 4 gebruikt gaat worden. Nvidia en Sony gingen een samenwerking aan voor het grotere goed van de industrie, maar qua hardware zag Nvidia de PS4 niet zitten. De console zou de kosten niet waard zijn.

Zoals pasgeleden bekend gemaakt werd, zal AMD verantwoordelijk zijn voor de chipset in Sony’s nieuwste console. Iets van soortgelijke kracht hadden ze nog nooit eerder gemaakt. Het gerucht gaat dat ze ook met de chip voor de nieuwe Xbox bezig zijn, maar Nvidia zegt zich niet druk te maken om het ‘verlies’.

Sony betaalde niet genoeg voor de hardware volgens Nvidia’s Tony Tamasi. Het bedrijf zat niet te wachten om een gokje te wagen op de huidige markt. De onderhandelingen waren er wel, maar liepen helaas op niets uit.

“we came to the conclusion that we didn’t want to do the business at the price those guys were willing to pay”

Je hebt maar zoveel technici en als je voor ofwel Sony of Microsoft (of beide) aan het werk moet, dan is dat hoogstwaarschijnlijk een chipset die je nergens anders voor nodig hebt. Ze hebben natuurlijk nog andere zaken die een hogere prioriteit hebben en in dit geval heeft AMD daar profijt van. Het heeft in ieder geval niets met de technologie te maken.

“In the end, you only have so many engineers and so much capability, and if you’re going to go off and do chips for Sony or Microsoft, then that’s probably a chip that you’re not doing for some other portion of your business. And at least in the case of Sony and Nvidia, in terms of PS4, AMD has the business and Nvidia doesn’t. We’ll see how that plays out from a business perspective I guess. It’s clearly not a technology thing.

En of het überhaupt wel gunstig is voor AMD, dat is nog maar de vraag. Het bedrijf bevindt zich in een niet al te beste financiële situatie en moest daarom eerder deze week al haar hoofdkantoor in Austin verkopen voor $164 miljoen.