De PlayStation 3 was een ingewikkeld ding om voor te ontwikkelen, dat moet bij iedereen zo langzamerhand wel duidelijk zijn evenals dat Sony het met de PlayStation 4 rigoureus anders aanpakt. De architectuur van de PlayStation 4 lijkt behoorlijk op die van een PC en dit heeft ontzettend veel ontwikkelaars uiterst gunstig gestemd. De lijst met ondersteunende ontwikkelaars voor de console blijft met de dag groeien en dat is een goed teken.

Oude rot in het vak, zoals Epic Games, is niet alleen op het vlak van games met de nieuwe console bezig. Ook op het gebied van engines zijn zij druk in de weer met de Unreal Engine en deze zal ook op de PlayStation 4 gebruikt gaan worden. Epic Games is in ieder geval erg positief over Sony’s nieuwe platform, met name vanwege de specificaties en Epic’s VP, Mark Rein, omschrijft de PlayStation 4 dan ook als de perfecte gaming PC.

In een interview met CVG vertelde Rein dat het besluit van Sony om met (top) PC componenten te gaan werken erg slim was.

“I think it’s a very smart move on Sony’s behalf to build this sort of enhanced PC architecture and then put so much in it,”

“The kind of stuff that they announced that they’re doing, the level of convenience and things like that… they’re making a really perfect gaming PC,”

“I’ve always said that the things in the next-generation that aren’t just brute force hardware are all about the service and simplicity of the experience – the things that make it as fun and easy to get a PS4 game as it is to get a game on your iPad.”

Hetgeen waar Rein vooral over te spreken is, is het beschikbare geheugen in de console dat 16 keer zoveel is als wat er in de PlayStation 3 te vinden is en dat legt de weg open voor ongekende mogelijkheden.

“Let’s not forget it has 16 times the memory we had in PlayStation 3 – that’s not insignificant. Knowing that every machine has that… we can do crazy, ridiculous stuff with that.”

“The other exciting thing is that… when you think about Windows, even Windows for most people is tied to about 2GB of addressable memory space. This really opens up beyond what most PCs can do, because most PCs are running a 32-bit version of Windows.”