PSX-Sense - PS3, PS4 en PS Vita Community
Army of Two: The Devil's Cartel PS3
Review: Army of TWO: The Devil’s Cartel

Review: Army of TWO: The Devil’s Cartel

Door op april 9, 2013 om 16:30 - 559 keer bekeken

Review: Army of TWO: The Devils Cartel review ps3
Review: Army of TWO: The Devil’s Cartel - Maart is erg goed geweest voor de gamers, hoewel minder voor onze bankrekening. We kregen een ruime keuze aan games voorgeschoteld, maar in dusdanige mate dat sommigen onder ons selectief moesten omgaan met hun geld. Met releases als Tomb Raider, God of War: Ascension en het de hemel in geprezen BioShock Infinite is de release van Army of TWO: The Devil’s Cartel ongetwijfeld aan het gros voorbijgegaan. Dat terwijl de voorgangers van deze game, met toen nog de hardhoofden Salem en Rios in de hoofdrol, redelijk goed werden ontvangen – zeker door de liefhebbers van split-screen coöp. Of het jongere tweetal, Alpha en Bravo, deze eer hoog kunnen houden laten we nog even in het midden, maar we moeten zeggen dat we verrast waren door de uitkomst. Als je wilt weten waarom precies, dagen we je uit om verder te lezen.

Out with the old, in with the new!

Zoals hierboven al vertelt, spelen de protagonisten van de voorgaande delen slechts een bijrol in The Devil’s Cartel. Hoewel ze nog wel actief zijn bij de militaire aannemer Trans World Operations, ofwel T.W.O, geven ze echter al snel de toorts door aan het klaarblijkelijk jongere duo, Alpha en Bravo. Hoewel deze twee een stuk minder bad-ass zijn dan hun voorgangers, zijn ze in ieder geval goed in staat om met hun wapens om te gaan en ook zijn ze zeker niet op hun mondje gevallen. De dialogen zijn cool opgesteld en de voice-acting is vrij redelijk, ook al lopen de monden nauwelijks synchroon met wat er gezegd wordt. Ondertussen maken ze ook typische mannen-onder-elkaar grappen en ze houden zich voor niets of niemand in. En daar is een gedeelte waarbij het meteen al voelt alsof er iets mist: je kunt elkaar niet eens meer een draai om de oren geven als zoiets gebeurt. Waar is dat heen?

Review: Army of TWO: The Devils Cartel review ps3

Misschien is het zo dat de jongens te gefocust zijn op hun missie, al blijkt dat amper tot niet uit hun overige ingeprogrammeerde acties. De kartelleden die ze op hun pad tegenkomen zouden normaal gezien best dodelijk moeten zijn, maar een nieuw toegevoegde modus onder de angstaanjagende noemer ‘Overkill’ maakt daar al snel korte metten mee. Deze modus kun je activeren wanneer de corresponderende balk aan de zijkant van je scherm volloopt. Dit gebeurt door het doodschieten van je vijanden en dit neemt minder tijd in beslag dan je zou denken. Jij en je partner kunnen het gelijktijdig, maar ook afzonderlijk van elkaar gebruiken en het maakt je hoe dan ook onoverwinnelijk voor een bepaalde periode. Tijdens deze bezigheid laat de Frostbite 2 engine, de engine waar deze game op draait, wel enorm goed zien wat het waard is. Alles is aan flarden te schieten alsof je in plaats van een handgeweer een kanon in handen hebt. Benen en armen vliegen in het rond, zelfs als je niet mikt. Ondanks dat het er tof uitziet, is het een te overpowerde toevoeging die eigenlijk te kort duurt om op te laden en te lang duurt in gebruik om het echt spannend te houden.

Bravo voor Bravo!

De AI is sowieso niet al te slim, met name de vijandelijke. Hoewel soms benauwend accuraat, weten ze niet veel uit te maken als je recht voor ze staat. Ook als je per ongeluk samen achter hetzelfde stuk muur schuilt, zullen de Mexicaanse drugsbazen niet snel een helder moment krijgen en je proberen de kop in te slaan. Dit levert soms grappige momenten op, maar als je te lang onbewust bent van je nabije omgeving, dan zul je wellicht alsnog in aanraking komen met een verdwaalde kogel. Als het gaat om de AI van je handlanger Bravo, is er in ieder geval een mogelijkheid geïmplementeerd die je de teugels in handen geeft. Je kunt Bravo allerlei soorten opdrachten geven, maar speel je de game op de ‘Normal’ moeilijkheidsgraad, laat dit dan lekker links liggen. Het is vaak onnodig, want eer het commando is uitgevoerd zijn alle vijanden al het spreekwoordelijke ‘hoekie om’.

Review: Army of TWO: The Devils Cartel review ps3

Army of TWO speel je natuurlijk met zijn tweeën!

Geluk bij een ongeluk is het dat je Army of TWO natuurlijk met zijn tweeën hoort te spelen, dus heb je een tweede controller en een gewillige coöp partner bij de hand – speel het dan liever zo. Het gemis van elkaar een buts tegen het achterhoofd geven is dan verholpen en ook worden commando’s sneller uitgevoerd, mits deze niet opstandig wordt door de oorveeg. Het enige nadeel wat daaruit voortvloeit, is het irritant in de weg staan van missie doelen en ondertiteling. Hoe dan ook: in coöp modus is de game des te leuker om te spelen. Dit kan in split-screen modus, maar ook online. Je vindt (momenteel) gemakkelijk een partner en het verloopt nagenoeg vlekkeloos qua verbinding. We bemerkten amper lag. Met zijn tweeën speelt het gemakkelijker weg, ondanks dat de gameplay soms wat stroef verloopt. Zo is één van de grootste ergernissen uit de game het doodgaan. Dit, omdat het alleen gebeurt als je een super domme fout maakt en dit resulteert in het voor straf naar een laadscherm kijken die, misschien om te pesten, soms wel een minuut lang in beeld blijft. Met een beetje ongeluk loopt zelfs je console erdoor vast, wat bij ons al een keer of drie is voorgekomen.

Tijd voor wat drinken, chips en gelijk maar een plaspauze…

Ook de leuke toevoeging van het aanpassen van je uiterlijk en het verwisselen en bewerken van je wapen met het geld wat je verdiend tijdens de missies, is daardoor een stuk minder aantrekkelijk. Dit dwingt je namelijk uit de missie te gaan en dit proces duurt gewoon véél té láng. We vragen ons dan ook af waarom we een gedeelte van de game hebben moeten installeren op de hardeschijf. Misschien voor de sier, misschien om te pesten – Joost mag het weten. Maar goed dat de aanpassingen na een tijdje niet meer echt nodig zijn, want zodra je een fijn wapen hebt gevonden zul je deze toch altijd blijven houden – ongeacht wat je vrijspeelt. Een denkbaar geluk bij een ongeluk, wellicht, maar jammer genoeg is dit domino effect uiteindelijk toch nog iets voordeliger uitgepakt dan je aanvankelijk verwachten zou.

Review: Army of TWO: The Devils Cartel review ps3

De missies die je voorgeschoteld krijgt zijn allemaal vrij kort, variërend van een schamele vijf tot vijftien minuten. De inhoud van de missies beperkt zich meestal tot het kamer in-/uitlopen en een klein leger aan ese’s een kopje kleiner maken. Af en toe zitten er wat speciale momenten tussen, waarbij je vanuit een rijdende vrachtwagen of helikopter schiet. Qua verhaal gebeurt er tijdens de missies niet zo ontzettend veel, hoewel er enkele plottwists inzaten die we helaas wel zagen aankomen, maar niet verwacht hadden in een game als deze. Ongeacht is het verhaal toch redelijk oppervlakkig te noemen en belemmeren de dialogen vaak de voortgang tijdens missies. Zo kun je niet door een deur heen of een missie beëindigen tot iemand is uitgepraat, dus snel proberen te zijn heeft geen nut. Ook zitten er doorgaans onzichtbare muren in de game die pas weggaan zodra een nieuw gedeelte van de map ingeladen is en dit duurt soms ook langer dan mijn controller nodig heeft om in energiebesparing stand te vervallen.

Conclusie:

De Army of TWO franchise was aan vernieuwing toe. De gebeurtenissen in de eerste twee delen waren een redelijk spektakel, maar alles kan groter, uitvoeriger – beter! In The Devil’s Cartel zeggen we (gedeeltelijk) doei tegen het oude en een welgemeend hallo tegen het nieuwe. Alpha en Bravo zouden een deur tot een nieuwe, frisse wereld moeten doen opengaan, maar helaas slagen ze daar in onze ogen niet in. Hoewel we ons zeker vermaakt hebben in de 8 á 10 uur die de game duurt, deden de imperfecties het naar het einde toe de das om. Wij kunnen onze ogen niet blijven afwenden wanneer we een filmpje zien met 2008 graphics en we kunnen het zeker niet door de vingers zien als we zeker een seconde of 30 tegen een onzichtbare muur aanlopen, alvorens deze verdwijnt. De game is in coöp best leuk om te spelen, maar zeker niet voor de volle prijs. Dit betaal je voor games waarbij het op z’n minst lijkt alsof er enige tijd in algemene afwerking is gestoken.

Pluspunten

  • Coöp play
  • Grappen & grollen
  • Online verloopt vlekkeloos
  • Verhaal is iets sterker aanwezig

Minpunten

  • Ontzettend lange laadtijden
  • Onzichtbare muren
  • Niet al te snuggere AI
  • Geen drop-in/drop-out
  • Veel storende grafische imperfecties
  • Audio loopt niet altijd synchroon
  • Je kunt elkaar niet meppen
  • Letters belemmeren je zicht in split-screen coöp

Review: Army of TWO: The Devils Cartel review ps3


  1. Ned Flanders Anoniem - Geplaatst op   
    avatar

    Ze kunnen beter stoppen met die waardeloze serie.

  2. 212.61.140..xxx Anoniem - Geplaatst op   
    avatar

    Vond het eerste deel van Army of Two niet leuk, laat staan deze.

  3. 7th-son Geplaatst op    3698 XP
    avatar

    Ik vond de demo best leuk trouwens, maar de reviews zijn allemaal zo slecht

  4. Faunus crew Redacteur Geplaatst op    1504 XP
    avatar

    @7th-son: Denk dat dit te maken heeft met het feit dat je maar een fractie van de game speelt. De volwaardige game is dan zeer repetitief.

    Vond de demo vermakelijk, maar ver van boeiend en origineel. Kon wel lachen om de gore die soms te ver ging, waardoor het juist weer te grappig werd. :p

  5. Sensu crew Redacteur Geplaatst op    1486 XP
    avatar

    @7th-son: Nou, ik begon die game ook met veel goede hoop en vond ‘m erg vermakelijk in de coöp. Maar ‘t wordt naar het einde toe echt ergerlijk saai, langgerekt en je gaat je gewoon meer irriteren aan de kleine dingetjes… Daar zit het ‘m in.

  6. da_teamkilla Geplaatst op    1647 XP
    avatar

    ‘k wacht wel tot ie goedkoper is. De vorige Army of 2 had ik ook maar voor een euro of 20.

  7. 7th-son Geplaatst op    3698 XP
    avatar

    @Faunus: @Sensu:
    het gaat mij ook meer om de coöp
    ik speel games vaak samen met een maat van me, en we zijn dan ook opzoek naar leuke en goeie coöp games

  8. 82.169.143..xxx Anoniem - Geplaatst op   
    avatar

    ik weet niet waar je het spel op gespeeld hebt hoor maar op de ps3 zien de graphics er toch goed uit als je het mij vraagt. Hier en daar zijn er wat verbeterpuntjes, maar het blijft een bruut spel, zeker als je samen met een vriend speelt en steeds in de overkill mode aanzet.

  9. RedSun Geplaatst op    25 XP
    avatar

    Persoonlijk vind ik het een vet spel, speel samen met mijn broertje online en dat loopt vlekkeloos zoals in de review aangegeven. Het is uiteraard niet super realistisch en de overkill maakt het makkelijker maar het is gewoon lachen en vermakelijk om samen te spelen met een headset op. Vergeleken met games als Tombraider en far cry 3 (beiden uitgespeeld) is het verhaal natuurlijk bagger, maar het gaat om het samenspelen en ik vind dat dit spel dat goed voor elkaar heeft. Misschien zijn we tegenwoordig wel te verwend…

  10. xIvanJ Geplaatst op    165 XP
    avatar

    Ik heb hem besteld, afwachten maar

  11. Sensu crew Redacteur Geplaatst op    1486 XP
    avatar

    @7th-son: Juist, ik heb ook maar twee missies alleen gespeeld ter vergelijking en de rest coöp met mijn vriend op de bank. Kon ik hem alsnog tegen z’n oren aan netsen alstie het niet goed deed (die optie is namelijk uit de game verwijderd, dus zo kan het alsnog :p)

    @82.169.143..xxx: Waar ik meer op doelde is het feit dat ze het klaarspelen om zulke matige graphics neer te zetten met het genot van de Frostbite 2 engine. De graphics zijn zeker niet lelijk, maar het lijkt gewoon alsof ze er niet de moeite voor hebben gedaan. Vergelijk het eens met andere games die diezelfde engine gebruiken, zoals Battlefield 3. Dan begrijp je mijn punt wel, denk ik ;)

    @RedSun: Ja, da’s ook heel duidelijk waar de game voor bedoeld is: Coöp. Gelukkig is dat erg redelijk uitgewerkt en online verloopt onverwachts soepel. Dus dan heb je er wel een goede game aan voor goed vermaak. En misschien zijn we inderdaad wat verwend, maar als ontwikkelaar/uitgever moet je je daarvan juist iets aantrekken als je wilt opvallen tussen de échte AAA-titels.

  12. Pretender_NL Geplaatst op    24 XP
    avatar

    Ik vond het eerste deel echt super leuk. Tweede deel heb ik niet meer dan een uur gespeeld, pakte me gewoon niet. Als ik je review lees, dan kan ik beter dit deel ook gewoon uit een grabbelbak halen of eens van iemand lenen.

  13. taart0001 crew Redacteur Geplaatst op    306 XP
    avatar

    Ik verwachtte al niet veel van deze game.
    De demo heb ik 1x gespeeld en toen weer verwijderd.

  14. Sensu crew Redacteur Geplaatst op    1486 XP
    avatar

    @Pretender_NL: Dat is wel wat ik aanraad, ja.


boxshot

Releasedatum:
29-03-2013
Genre:
Shooter
Uitgever:
Electronic Arts
Ontwikkelaar:
Visceral Games
Nieuwe MLB 14 trailer laat zien dat alles beter is op de PS4
20 april om 13:34
Octodad: Dadliest Catch verschijnt aanstaande woensdag
19 april om 15:00
Tales of Hearts R komt naar Europa en Noord-Amerika
19 april om 13:32
PlayStation app voor iOS en Android krijgt ook een update
18 april om 18:00
Review: Strike Suit Zero
18 april om 17:15
PSX-Sense is onderdeel van Rootbeat© 2008 - 2014 Alle rechten voorbehouden