Preview: Soul Sacrifice


Hands-on: Soul Sacrifice – De PlayStation Vita is nu iets langer dan een jaar beschikbaar in Europa. In februari vierde het de eerste verjaardag en hoewel de handheld voldoende ondersteuning krijgt van zowel first- als thirdparty ontwikkelaars, zijn er slechts enkele titels waar we echt met smart op wachten. Soul Sacrifice is zo’n titel waardoor de tijd, naar mate de release nadert, steeds langzamer gaat. Momenteel hebben we nog 16 dagen te gaan tot de officiële release op de eerste van mei , maar voor ons begon het avontuur van Soul Sacrifice enkele dagen geleden al…

Niets en toch alles te verliezen

Het verhaal nam ons al gauw mee naar de duistere kerkers van de kwaadaardige tovenaar Magusar. Hier word je door de benauwende sfeer al snel in de kronieken van de nog naamloze slaaf betrokken, wie er alles aan wil doen om te ontsnappen aan het abominabele lot wat hem te wachten staat. Voor zijn ogen wordt een andere slaaf op verderfelijke manier van het leven beroofd door Magusar en zonder twijfel zal hij de volgende keer voor jou komen. Bang en verward kruip je rond in je cel, waarna een stem zich kenbaar maakt. Je veegt enkele bebloede botten weg en vindt daar een demonisch boek met de naam Librom. In hem schuilt een nog troebel verhaal over een magiër en de lange weg naar het uiteindelijk op de knieën brengen van Magsuar.

Door het boek te lezen maak je kennis met meerdere beoefenaars der magische kunsten, maar ook onschuldige mensen en dieren die bezeten zijn door het kwaad. Deze zul je moeten bevechten, danwel alleen of met een bondgenoot aan je zijde. Hier komt een enorm uitgebreid vechtsysteem aan te pas, waarin je de macht krijgt om te besluiten over het lot van je tegenstanders. Je kunt ervoor kiezen een gevallen vijand of bondgenoot te sparen en dit geeft je wat health en daarnaast ook een boost in de verdediging. Besluit je om hen op te offeren, dan gaat je magie omhoog en dit resulteert in veel krachtigere aanvallen. Tijdens de vorderingen in de game word je constant voor steeds moeilijkere keuzes gezet, aangezien je af en toe beter voor een andere aanpak kunt kiezen dan je verstand je ingeeft.

Schijn bedriegt en uitdagend wordt moeilijk

Het vechtsysteem is ook enorm uitgebreid en gaat veel dieper dan het in het eerste opzicht aandoet. Waar het in de trailers leek alsof je hoofdzakelijk bezig was met button bashen, met typische hack ’n slash elementen, is het totaal het tegenovergestelde. De aanvallen die je tot je beschikking hebt kunnen maar een beperkt aantal keren gebruikt worden. Ook moet je rekening houden met zwakheden voor een specifiek element en daarnaast de zogeheten ‘Cursed spots’. Door het gebruik van je ‘Mind Vision’ kun je deze plekken spotten en uitbuiten indien je hiertoe de mogelijkheid krijgt, maar dit is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Als je Mind Vision gebruikt heb je tevens ook de mogelijkheid te zien hoeveel health een vijand nog over heeft, maar je kan dan helaas niet aanvallen.

Al snel heb je door hoe dat de vijanden in elkaar zitten, sterke en zwakke punten, en hier maak je dan ook dankbaar gebruik van. De missies die je voor je kiezen krijgt worden al gauw moeilijker, dus je hebt eigenlijk geen ruimte voor het maken van fouten. Je merkt wel dat de learning curve zo onmiskenbaar stijl is gemaakt, dat je niet veel verder komt door een lang proces van trial and error. Opnieuw geklaarde missies doen is de enige manier om verder te geraken en om je aanvallen te upgraden. Ook zul je merken dat je liever je partners niet opoffert in ruil voor enorm sterke aanvallen, want de afleiding van eindbazen is een aangename meevaller wanneer je je echt in een benarde situatie bevindt.

Voorlopige conclusie:

Je merkt dus wel dat er heel wat meer achter het obscure verhaal zit van Soul Sacrifice dan je initieel zou denken, maar dat maakt het des te interessanter. Hoewel je bijna meteen in het diepe wordt gegooid, leer je al snel wat je opties zijn en hoe je deze het beste kan gebruiken. Er zijn enorm veel mogelijkheden en deze hebben we allemaal te danken aan het uitgebreide assortiment aan aanvallen. Aanstaande woensdag belandt de demo van Soul Sacrifice in de PlayStation Store en mocht bovenstaande je nieuwsgierig hebben gemaakt, dan raden we je zeker aan deze even te checken.

  1.    641 XP
    VaVeTi's avatar

    goede preview ben alleen niks wijzer geworden haha
    het meeste had ik al gehoord via youtube

  2.    65 XP
    Myron's avatar

    Leuke preview! Ben alleen erg benieuwd: hoe zien de graphics eruit? Ik heb wel wat Youtube-spul gezien, maar volgens mij doet dat niet echt recht aan hoe de game eruit ziet op het scherm van de Vita. Is het echt triple-A materiaal, of meer richting Rangarok ofzo? 😀

  3.    344 XP
    xIvanJ's avatar

    Goede preview Kim ! Ik wacht met smart op deze game!

  4.    257 XP
    Crition's avatar

    Klinkt goed!

  5. crew Redacteur -    2179 XP
    Sensu's avatar

    @VaVeTi: Ik bewaar alle good stuff voor de review, natuurlijk. Komt helemaal goed! 😉
    @Myron: Grafisch valt het me heel erg mee, de omgevingen laten heel veel verschillende stijlen toe en soms is het opzettelijk heel grauw gelaten. Dit voegt enorm toe aan de sfeer. Doch, zoals ik al zei – alle good stuff wordt bewaard voor de review. Die zal ook zo snel mogelijk volgen. 🙂

  6.    1860 XP
    elazzja's avatar

    @Sensu: Is de EU versie ook in het Japans? Ik speel meestal liever met de originele voice acting.

    En om eerlijk te zijn ben ik eerder benieuwd naar de manga. Een slimme zet eigenlijk want de game verkoopt redelijk goed daar maar met een goede manga erbij kun je op meerdere fronten geld verdienen.

  7. crew Redacteur -    2179 XP
    Sensu's avatar

    @elazzja: De Engelse voice acting is erg goed hoor. De Japanse voice acting is optioneel zodra je de game van tevoren reserveert, dan kun je die met een code activeren. Het is wellicht ook te downloaden achteraf, maar dat weet ik niet zeker en dat vind ik eerlijk gezegd wel echte geldklopperij. Vooral omdat er gewoon niets mis is met het Engelse alternatief.

  8.    1860 XP
    elazzja's avatar

    @Sensu: Als het maar geen Square-Enix toestanden worden waarbij ze 30 dollar vragen voor de Japanse taal indien men de steam versie van Tomb Raider in Japan had gekocht (die een vervroegde release kende). Rare zet.

  9.    65 XP
    Myron's avatar

    @Sensu: bedankt voor de info.. Het wachten is dan op de recensie, ben zeer benieuwd naar jullie mening! 😉