Review Zombie Apocalypse – Het begon allemaal met Call Of Duty: World At War, waar zombies de hoofdrol speelden in de nieuwe modus, die je unlockt als je de game uitspeelde. De gamers waren laaiend enthousiast en wilden meer zombies zien. De zombies zijn dus op het moment in de mode en daar wil Konami een graantje van meepikken met de PSN-game Zombie Apocalypse. Op de Gamescom in Keulen mochten wij al een preview van deze game geven, maar nu is het de tijd om de zombies echt vrij te laten.

Hersenen uitzuigen met een rietje

Zombiegames bestaan er in alle maten en vormen: ‘First-Person-Shooter’, ‘Third-Person-Shooter’ of ‘Top-Down Viewpoint’. Bij deze PSN-game hebben ze gekozen voor het laatste en wil betekenen dat je alles van bovenaf ziet. Dit geeft je een mooi beeld van je omgeving of van de hoeveelheid zombies die je achterna zitten. In deze game heb je in het begin alleen de keuze om de single-playermodus te spelen zonder enkele bijzonderheid. Later kan je wel enkele extra modi vrijspelen, bijvoorbeeld ‘Chainsaw Only‘ of ‘Blackout‘, maar dat is eerst nog niet aan de orde. Bij deze laatste modus heb je overigens een beperkt gezichtsveld tot je beschikking, vandaar de naam ‘Blackout‘. Ook is in het begin enkel de mogelijkheid om te beginnen op ‘day 1‘. In deze game heten de verschillende rondes, days, oftewel dagen. Dus hoe verder je in de game vordert, hoe verder je kunt starten in het begin.  Als eenmaal de modus en de day gekozen is, heb je nog de keuze tussen vier personages. Allemaal hebben ze dezelfde eigenschappen, dus over het kiezen van een personage hoeft er geen twijfel te bestaan, behalve het uiterlijk.

Eenmaal in-game zal je zien dat de mappen elke keer een beetje hetzelfde opgebouwd zijn en dat enkel het thema veranderd. Op bijna elke hoek krijg je zogenaamde environmental hazards. Dit zijn zones waar je extra punten krijgt als je zombies daar vermoord, omdat ze dan meestal in of op een verbrander, verpletter of een ander gevaarlijk speelgoed vallen zodat er geen verspreiding van infectieziekte veroorzakt wordt door de lijken. Dit is een leuk extraatje om punten mee te sprokkelen. Nog een hulpmiddel om punten te behalen, is de multiplier. Deze vermenigvuldigt de score met een bepaalde factor. Deze multiplier wordt verhoogd door zombies af te slachten of door ze op een speciale manier te liquideren.  Dat liquideren gebeurt met de chainsaw en verhoogt je multiplier met 3. Enig minpuntje is dat deze liquidatie nogal veel tijd in beslag neemt om uit te voeren.

Er zijn verschillende soorten zombies waarbij elke zombie een verschillende eigenschap heeft. Zo zijn er zombies die schijnlopen, een voordeel van dit soort zombies is dat je ze makkelijker in een environmental hazard krijgt. Een nadeel is dat je ze nogal moeilijk raakt. Dit geldt voor alle zombiesoorten. Het aantal voelt wel zeer gelimiteerd aan, want de zombies worden zeker elk 1 miljoen keer gebruikt, want hoe verder je komt in dagen, hoe talrijker zombies worden. Er zijn ook enkele bosgevechten waar je alles uit de kast moet halen om die te verslaan.

Als standaard wapen krijg je een simpel machinegeweer tot je beschikking die oneindig veel kogels heeft, net als het aantal levens. Er zijn echter ook wapens zoals molotov cocktails en snipers. Normaal gezien heb je 3 levens tot je beschikking. Ben je deze kwijt, krijg je het Game Over scherm te zien, maar na dit scherm krijg je de vraag of je nog wil doorspelen. Selecteer je ja, wordt je direct weer gespawned met 3 levens op precies hetzelfde tijdstip dat je je laatste leven verloren bent. Dit verlaagt de moeilijkheidsgraad drastisch en betekent dus dat je tot de laatste dag kan raken door zelfs zeer slecht te spelen.

Bloedbad in 3D

Wat je vooral opvalt als je deze game speelt, is dat de animaties mooi afgewerkt zijn. Als de zombies tevoorschijn komen, zie je mooi hoe ze zich uit of over iets wurmen. Niet enkel de animaties zijn mooi, ook de graphics zijn mooi voor een PSN-game te zijn, maar dit moet je natuurlijk niet vergelijken met een game als Flower. Deze game wordt vanaf een volledig ander opzicht bekeken dan welke game dan ook. Daarom hebben we niet echt een aanvangspunt om te vergelijken. Toch ziet alles er zeer clean uit.

Het gegrom van zombies

Sound doet het gevoel van een game echt worden, daarom moet deze perfect juist zitten voor de game, wat bij deze game zeker gelukt is. Het achtergrondgeluid in het menu is zo angstaanjagend, dat je direct de neiging hebt je controller neer te leggen en onder de lakens te gaan schuilen. Ook het gegrom van de zombies is verbazingwekkend griezelig. Wij geven je alvast de raad om, als je snel bang wordt, deze game ’s nachts of in het donker te spelen.

Samen zombies doden

De multiplayer in deze game is niet uitgebreid. Er zijn drie verschillende keuzes: quick match, select match en host match. De eerste keuze laat je toe direct in een match te springen en voluit te gaan tegen de zombies met je andere teamleden. Select match kan je kiezen tussen verschillende matches en het aantal spelers. Bij host match kan je, zoals de naam al doet vermoeden, zelf de host van een match spelen. Als host kan je alles zelf bepalen, de mode, startdag, enz, alles wat je in kan stellen bij een normale game. In-game zelf blijf alles hetzelfde, alleen lopen er nu meerdere personen rond. Op het einde van elke dag zie je wie de meeste score verzameld heeft, wie de meeste ledematen van de zombies heeft geschoten, etc.

Zombie Apocalypse is een leuke Top-Down Viewpoint Shooter waarbij de sfeer zeer griezelig is, de gameplay leuk is, de multiplayer simpel maar goed in elkaar zit en zombies de schietschijven zijn van de speler. Schiet jij graag zombies naar het hiernamaals of wil je gewoon eens voor de lol zombies laten voelen hoe het is om extra luchtgaatjes te hebben? Dan is hier een game die je zeker eens van dichtbij moet bekijken. Zombie Apocalypse is wat ons betreft een prima PSN-titel.

• Zombies afknallen blijft leuk
  • Speciaal zichtpunt
  • Simpele controls