Review: Injustice: Gods Among Us – In 2011 deed NetherRealm wat iedereen op dat punt onmogelijk achtte: Mortal Kombat een nieuwe kans geven. De franchise had al een serieuze deuk opgelopen met de overstap van 2D naar 3D, en het bijzonder matige Mortal Kombat vs. DC Universe werd algemeen beschouwd als de laatste ademtocht van de ooit zo glorierijke fighter. Bij NetherRealm hadden ze gelukkig ook door dat ze het één en ander recht te zetten hadden en door Mortal Kombat te rebooten, werd de reeks tot ieders verbazing in ere hersteld. Als spirituele opvolger dropt de ontwikkelaar nu Injustice: Gods Among Us in de winkelrekken, om zo ook het DC-universum te geven wat het verdient. Het resultaat – de eerste Mortal Kombat game zonder Mortal Kombat personages – mag er best wezen.

Superman heeft z’n dagje niet

Nadat de Joker er met een bijzonder smerige list voor zorgde dat Superman zijn geliefde Lois Lane vermoordde en tegelijkertijd Metropolis opblies, maakt de buitenaardse held in de rood-blauwe spandex een zware identiteitscrisis door. Overmand door verdriet slaat hij de bloeddorstige clown letterlijk naar het hiernamaals en stelt vervolgens eigenhandig een dictatuur in waarbij hij en een groot deel van zijn mede-superhelden als meedogenloze goden over het volk regeren. Criminelen en mensen die protesteren worden zonder poespas een kopje kleiner gemaakt, en Superman deinst er zelfs niet voor terug om hele steden in de vernieling te slaan als dat hem een gewapende vrede oplevert. Enkel Batman – wie anders? – blijft zich verzetten. De meester detective besluit om een poort naar een andere dimensie te openen en de hulp van de helden uit die wereld in te roepen. Wat volgt is een reeks confrontaties om U tegen de zeggen, met de aardbol als inzet.

Ed Boon bewijst na Mortal Kombat opnieuw dat een fighting game wel degelijk een deftig verhaal kan vertellen. Fans van de comic books zullen ongetwijfeld smullen van de alternatieve tijdlijnen en onwaarschijnlijke team-ups die de schrijvers tevoorschijn weten te toveren, terwijl er ook voor leken heel wat te beleven valt. Uiteraard kom je af en toe personages tegen die elkaar zonder reden in de haren vliegen, maar daar ontsnap je in dit genre nu eenmaal niet aan. De verhaalmodus van Injustice is gelijkwaardig aan die van Mortal Kombat in opzet: gedurende twaalf hoofdstukken kruip je afwisselend in de huid van enkele superhelden en superslechterikken. Jammer genoeg kan je opnieuw niet kiezen welke zijde je inneemt en wordt de nadruk bij momenten wel heel erg op Batman gelegd, terwijl minder populaire krachtpatsers als Captain Marvel – “Shazam” voor de vrienden – aan de zijlijn moeten blijven staan. Een gemiste kans, vind ik.

De nieuwe Mortal Kombat

Ergens lijkt het niet helemaal correct om Injustice: Gods Among Us rechtstreeks op één lijn te plaatsen met Mortal Kombat. Die vergelijking kan je echter moeilijk uit de weg gaan. Mensen die de reboot uit 2011 gespeeld hebben, zullen zich namelijk onmiddellijk thuisvoelen bij het opstarten van Injustice, een game die zich wel erg duidelijk als spirituele opvolger laat profileren. De gevechten vinden plaats in gevarieerde 2D-omgevingen en zijn zoals altijd opgebouwd uit een mengeling van mêlee combo’s, projectiel aanvallen en special moves. Het aanwezige rooster biedt een mooi uitgebalanceerd aanbod aan vechtersbazen, bestaande uit zwaargebouwde ‘heavy hitters’ als Bane en Doomsday, razendsnelle virtuozen als The Flash en Nightwing, en personages die vooral dodelijk zijn vanop een afstand, zoals Green Arrow en Deathstroke. De lijst is uiteraard allesbehalve volledig – waar is Martian Manhunter? – maar dat is een noodzakelijk kwaad.

Welk personage je ook kiest, je krijgt sowieso voldoende middelen tot je beschikking om het welke tegenstander dan ook bijzonder lastig te maken. Injustice hanteert het ‘easy to learn, hard to master’ principe, waarbij iedereen door middel van wat button bashen wel plezier kan hebben, maar enkel geharde doorzetters het vechtsysteem volledig zullen doorgronden. Netherrealm heeft het vechtsysteem van Mortal Kombat wel wat aangepast aan het bronmateriaal. Elk personage heeft bijvoorbeeld een speciale kracht, die je kan activerend door op O te drukken. Green Arrow haalt zo bijvoorbeeld zijn karakteristieke boog boven en Wonder Woman wisselt op deze manier af tussen lasso en zwaard. Niet alle krachten zijn even spectaculair, overigens. Superman, Green Lantern en nog enkele helden moeten het enkel doen met een aflopend metertje dat hun aanvallen tijdelijk sterker maakt. Hier had volgens mij toch wat meer ingezeten.

Dit keer kan je uiteraard ook geen vijanden afmaken met een bloederige fatality. De heerlijk brutale X-Ray aanvallen zijn dan weer vervangen door special moves die gebruikmaken van de unieke vaardigheden waarover elk personage beschikt. Batman laat zijn tegenstander onzacht in aanraking komen met de aanstormende Batmobiel; Green Lantern transporteert de vijand naar Oa, waar hij hem achtereenvolgens met een enorme hamer, twee bussen en vier straaljagers verplettert; en Aquaman geeft elke criticaster lik op stuk door zijn mede-kemphaan op zijn drietand te spiesen en hem vervolgens aan een hongerige witte haai te voederen. Deze moves zijn vaak een lust voor het oog, al kunnen ze door veelvuldig gebruik na verloop van tijd wel op de zenuwen werken. De clash, waarbij beide partijen een deel van hun supermeter inzetten, waarna degene die het meeste opgeofferd heeft extra health krijgt, kan dan weer onverwacht het tij van elke strijd doen keren.
De omgevingen stelen echter voornamelijk de show. Deze zijn zoals eerder vermeld in 2D opgetrokken, maar zitten keer op keer tjokvol interactieve elementen. Als je in de linkerbovenhoek van je scherm “R1” ziet verschijnen, wil dit zeggen dat je hier gebruik van kan maken. Je kan je tegenstander onzacht in aanraking brengen met het interieur van de Batcave, een boom uit de grond rukken en als slagwapen gebruiken op Themyscira, of de wanden van Atlantis doorprikken en de vijand zo laten kennismaken met de druk die heerst op de bodem van de oceaan. De arena’s zelf zijn allemaal gebaseerd op gekende omgevingen uit de comic books, zoals Superman’s Fortress of Solitude, Batman’s Arkham Asylum en Ferris Airport uit Green Lantern. De meeste levels bestaan ook uit meerdere niveaus – vaak volstaat het om je tegenstander aan de rand van de omgeving een ferme klap te verkopen en toe te kijken hoe hij op spectaculaire wijze de oversteek maakt.

Kwantiteit boven kwaliteit?

Met het eigenlijke knokken zit het dus wel snor. Ook over de hoeveelheid content die NetherRealm aanbiedt zijn we best wel te spreken. Naast de verhaalmodus krijgen we onder andere een twintigtal “battle” modi tot onze beschikking, waaronder arcade, survival en een modus waarbij zowel jij als je tegenstander voor elke rake klap beloond worden met extra health. S.T.A.R. Labs vervangt dan weer de Challenge Tower uit Mortal Kombat: je krijgt een reeks specifieke uitdagingen voorgeschoteld, die variëren van uitdagend tot bizar. Zo moet je op een gegeven moment als Batman door Harley Quinn en The Joker gesmeten taarten en klappertanden ontwijken en neem je even later de gedaante van een kat aan om langs een stel museumbewakers te sluipen. Of wat dacht je van een gevecht tegen Bane in het halfduister en een verwarrend handgemeen met Raven waarbij je plots geconfronteerd wordt met omgekeerde controls.

Niet al deze minigames zijn even geslaagd, al blijven ze over het algemeen wel erg leuk om te doen. In de verhaalmodus word je bijvoorbeeld om de zoveel tijd geconfronteerd met een soort quick time events die amper indruk nalaten en bijgevolg als hol opvulsel dienst doen. Met Green Arrow projectielen uit de lucht schieten met behulp van een mikkruis is nog leuk gevonden, maar hetzelfde kunnen we niet zeggen als we een reeks knoppen moeten indrukken om Joker met explosieve kaarten te zien smijten of – nog erger – passief toe te kijken hoe Green Lantern allerlei hulpmiddelen uit zijn ring tovert. Halfslachtig uitgevoerd en volstrekt overbodig. Er zit dus best veel variatie in de mogelijkheden die de game bevat, al vraag ik me af waarom de Tag Team Modus – naar mijn mening dé beste modus uit de laatste Mortal Kombat – achterwege gelaten werd, des te meer omdat het bronmateriaal zich hier uitstekend toe leent.

Grafisch wisselvallig

De voice-acting zal geen prijzen winnen, maar is toch meer dan degelijk. Op muzikaal vlak wordt de grootse actie op het scherm dan weer op gepaste wijze ondersteund. Verwacht geen memorabele deuntjes als het thema van Uncharted of het dramatische orkest uit God of War, maar een gewone, opzwepende soundtrack die je meteen in de juiste sfeer brengt. Op grafisch vlak zien de levels en hoofdpersonages er prima uit, maar de cutscenes uit de verhaalmodus laten heel wat te wensen over. Gezichten van NPC’s zijn erbarmelijk slecht geanimeerd en bij vlagen lijkt het alsof je opnieuw Resistance: Fall of Man aan het spelen bent. Die game zag er zes jaar geleden uiteraard lang niet slecht uit, maar ondertussen mogen we dat soort graphics toch echt al achterhaald noemen. Dit is vooral jammer omdat NetherRealm er op deze manier niet in slaagt om écht indruk te maken met de grootschalige strijdtaferelen die de ontwikkelaar om de haverklap op je afvuurt.

Injustice: Gods Among Us is de spirituele opvolger van de Mortal Kombat reboot uit 2011 en doet de superhelden uit het DC Universum alle eer aan. Een uitgekiende vechtsysteem zorgt ervoor dat iedereen plezier aan de game kan beleven, van geïnteresseerde leken tot hardcore fans die niets liever doen dan hun combo’s perfectioneren. De spectaculaire special moves en erg mooi ontworpen interactieve omgevingen vormen de kers op de taart. De verhaalmodus is interessant, maar lijdt ietwat onder de grafisch ondermaatse cutscenes en laat bovendien een paar helden nodeloos in de kou staan. Verder ziet de game er overigens prima uit en ook op vlak van audio stelt Netherrealm niet teleur. De titel zal misschien niet dezelfde impact hebben als Mortal Kombat enkele jaren geleden, maar weet wel gewoon te overtuigen als oerdegelijke fighting game. Als je me nu even wilt excuseren – ik ga als Aquaman nog even lustig het gezicht van The Flash verbouwen.

• Sterk verhaal
  • Oerdegelijk vechtsysteem
  • Uitgebalanceerd rooster