Capcom annuleert titels, beperkt álle game-ontwikkelingen tot eigen studio’s

Het gaat slechter met Capcom dan je misschien zou denken. Het bedrijf heeft namelijk een verlies geleden van ¥7.2 miljard ($73.3 miljoen)  door het annuleren van iedere game buiten hun eigen ontwikkelstudio, in de hoop dat de toekomst winstgevender zal zijn. Om welke games het precies gaat wil Capcom niet zeggen.

De uitgever van Devil May Cry en Resident Evil verwachtte een nogal hoge winst van ¥6.5 miljard ($66.2 miljoen), maar uiteindelijk hebben ze niet eens de helft van dat doel gehaald; een schamele ¥2.9 biljoen ($29.5 miljoen).

In een presentatie aan (waarschijnlijk niet al te blije) investeerders vertelde de uitgever dat de reden van het stoppen samen te werken met andere studio’s is dat ze vinden dat de games van overzeese ontwikkelaars te weinig kwaliteit boden. Zou dit een steek onder water kunnen zijn naar Ninja Theory en Slant Six?

Ondanks dat de laatste DmC aardige cijfers in de wacht heeft gesleept en ook van ons een goede beoordeling heeft gekregen, zoals te lezen is in onze review, heeft de game niet aan de verkoopverwachtingen van Capcom voldaan. Er zijn maar 1,1 miljoen exemplaren verkocht tegenover een verwachting van 2 miljoen. Resident Evil 6 heeft een soortgelijk lot ondergaan, met een verwacht aantal exemplaren van 7 miljoen en het daadwerkelijk behaalde aantal van 4,9 miljoen.

Capcom erkent dat het bedrijf “te laat heeft gereageerd op de verschuiving naar digitale media”, en nu dus aan het oogsten is wat het zelf gezaaid heeft. Gelukkig heeft Capcom wel een plan bedacht om zichzelf uit de penarie te helpen, een driestappenplan welteverstaan. Het plan bestaat uit: strategieën versterken op het digitale vlak, de kwaliteit van games verhogen door games weer “binnenshuis” te ontwikkelen en het verbeteren van de coördinatie tussen marketing- en ontwikkelingsdivisies.

Aan het eind van het fiscale jaar 2014 hoopt het bedrijf een winst te vergaren van ¥6.8 miljard ($69.1 miljoen). Wij wensen Capcom natuurlijk niets minder dan het beste met hun hernieuwde visie.

  1.    6604 XP
    Flaming_Kaiser's avatar

    Onzin DMC was gewoon een goede game. Ik als hardcore stond er eerst ook erg tegenop te kijken. maar werd uiteindelijk verrast over de hoge kwaliteit van de game. Alleen de bossfights vielen heel erg tegen maar dat zou in het volgende deel makkelijk verholpen kunnen worden. RE6 daarentegen was een verschrikking maar dat hadden ze bij Capcom zelf ook wel kunnen opmerken. Even die dollartekens uit je ogen wrijven en gewoon zelf even over de schouder meekijken.

  2.    1497 XP
    Mithrandir's avatar

    @Flaming_Kaiser: Het maakt niet uit of het een goede game was, maar het verkocht gewoon minder dan gepland. Komt overigens wel heel erg veel voor tegenwoordig, blijkbaar hebben de publishers tegenwoordig een erg roze bril op als ze de verkoopcijfers gaan inschatten.
    Voorheen was een verkoop van >1 miljoen al heel aardig, tegenwoordig moet dat allemaal richting CoD aantallen gaan, en dat is gewoon niet reëel.

  3.    6604 XP
    Flaming_Kaiser's avatar

    @Mithrandir: Ze vergeten ook dat het financieel in de wereld ook heel wat minder gaat. Je moet gewoon realistisch zijn in deze tijden. Plus ik weet zeker dat de hardcore fans de game ook niet echt een kans hebben gegeven. Gelukkig heb ik het zelf wel geprobeerd. Maar nog steeds een goedkope opmerking richting de westerse ontwikkelaars.

  4.    192 XP
    Jokerfanhenders's avatar

    Niemand wilde een remake en daarom verkoopt het slecht.
    We wilde survior horror terug is ook niet gebeurd.
    Eigen schuld dus.

  5.    530 XP
    Wintermute's avatar

    Ow Capcom, gewoon Megaman weer in ere herstellen, games met minder of beter geprijsde DLC aanbieden.
    En Ninja Theory aanhouden voor DmC2.
    Want DmC was vet.
    Dus.
    En geen CoD verkoopcijfers nastreven, lukt toch niet.

  6. Anoniem -   
    80.61.41..xxx's avatar

    DMC was a mistake gewoon weer terug naar de normale Dante en mensen zullen weer blij zijn.
    En over Resident Evil…ja die hebben ze gewoon helemaal verkracht.

  7. Anoniem -   
    217.121.18.xxx's avatar

    Dat krijg je er van als je games als Resident evil,Devil May Cry enz verpest! Resident Evil 4,5 en 6 waren een teleurstelling voor mij. Met deel 6 gaven ze mij na 13 jaar eindelijk weer hoop op een échte RE game ‘maar wat ik uiteindelijk kreeg was een schop na’.

  8.    503 XP
    Aeristalo's avatar

    We willen een nieuwe Megaman! ( maakt niet uit of het beter dan de originals wordt, maar ik wil die blauwe jump and shoot man weer op me grote scherm zien.)

    Resident Evil had de kans om zich te herstellen na deel 5, maar ze hebben het spel nog erger de grond in geduwd ( behalve Leons verhaal, die was wel goed.)

    DMC was gewoon goed, die diehard fans moeten niet huilen.

    Tenslotte: Capcom moet stoppen met het afzetten van mensen met hun on-disk DLC, het slaat gewoon nergens op.

  9. Anoniem -   
    178.84.30..xxx's avatar

    Ze kunnen alles weer goed maken met een Resident Evil 7 op de Pantha Rhei engine voor de PS4, maar dan wel een Resident Evil waar je kogels schaars zijn, zoals we gewend zijn van Capcom. En van de laatste DMC heb ik niet echt van genoten.

  10.    2052 XP
    da_teamkilla's avatar

    “verwachtte een nogal hoge winst van ¥6.5 miljard ($66.2 miljoen), maar uiteindelijk hebben ze niet eens de helft van dat doel gehaald; een schamele ¥2.9 biljoen ($29.5 miljoen).”

    Umm, wut. Ik neem aan dat met biljoen miljard bedoeld wordt 😛