Heavy Rain was een erg ambitieus project van Sony en Quantic Dream, waarvan het op voorhand vooral aanzien was hoe de game geaccepteerd zou worden. De titel heeft na de release geen absurde verkoopcijfers weten te behalen, maar het bracht desondanks ruim genoeg geld op voor Sony.

Guillaume de Fondaumière, co-founder Quantic Dream, heeft de budgetten voor Heavy Rain bekend weten te maken op het Digital Dragons Games Festival in Polen onlangs en dit geeft tegelijkertijd ook een interessant beeld van wat er nu zoal gespendeerd en verdiend wordt.

Voor de ontwikkeling van Heavy Rain was ruwweg 22 miljoen dollar nodig en Sony pompte hier naderhand nog 30 miljoen in voor de marketing. Ook de distributie kostte geld, wat nog eens 10 miljoen extra was. Bij elkaar opgeteld waren de totale kosten 66 miljoen dollar.

De game heeft met pakweg een miljoen of twee verkochte exemplaren rond de 100 miljoen dollar opgebracht.

“Let’s say it’s $22 million to produce [Heavy Rain],”

“With marketing it’s maybe $30 million. With distribution, $40 million. Sony earned $100 million with the game, so it’s very profitable. It’s the sort of margin that most publishers would strive for, for any game.”

De conclusie die de Fondaumière aan het einde dan ook trok is dat uitgevers moeten stoppen met het roepen dat innovatie geen geld oplevert, want naast Heavy Rain heeft ook Journey Sony geld opgeleverd. Wat de winst van die game precies was vertelde de Fondaumière niet.