Preview: De speurneus uithangen in Wonderbook: Diggs Nightcrawler


Hands-on: Diggs Nightcrawler – Het stukje hardware Wonderbook werd eind vorig jaar geïntroduceerd samen met de game Book of Spells, waarin je als een tovenaar in het Harry Potter universum aan de slag kon gaan. Dit was een prima game, die we dan ook met een mooi cijfer beoordeelden. Gelukkig blijft het hier niet bij, want na Book of Spells is Diggs Nightcrawler de volgende game die we voor het Wonderbook mogen ontvangen. De game ligt eind volgende maand in de winkels, maar wij konden er nu al even mee aan de slag.

Als een worm de detective uithangen

In de game speel je met een worm die luistert naar de naam Diggs Nightcrawler en hij is een detective die er geregeld op uit trekt om mysterieuze zaken op te lossen. Op een rustige dag in zijn kantoor wordt er plots aangeklopt en na het opendoen ontvangt hij een miniatuur ei dat midden in zijn gezicht ontploft. Verontwaardigd als hij is, zet hij de achtervolging in op de grapjas en al snel rolt hij van de ene situatie in de ander.

Wat blijkt? Het exploderende ei heeft te maken met de ‘moord’ op zijn maatje Humpty Dumpty en hij zal deze misdaad natuurlijk gaan oplossen. Terwijl hij detectivewerk uitvoert, krijgt hij te maken met zowel vrienden als vijanden, evenals de politie – drie biggen die niet erg van hem gecharmeerd zijn. Voornamelijk omdat het IQ van de biggen nogal te wensen overlaat en Diggs hun op allerlei zaken wijst. Dit is in grote lijnen het verhaal van wat we tot dusver konden spelen en hoewel het verhaal geen literair hoogstandje is, kunnen we het vermakelijk noemen. Bovendien werkt het als rode draad om de pagina’s aan elkaar te knopen.

De PlayStation Move is zowat overbodig

Inderdaad, de pagina’s aan elkaar knopen. Hiermee doelen we natuurlijk op de pagina’s in het Wonderbook, want elke pagina staat voor een nieuwe omgeving en dit brengt ook gelijk een fors verschil in gameplay ten opzichte van Book of Spells met zich mee. Waar het Wonderbook in die game vooral dienst deed als een echt magisch toverboek, is het Wonderbook in Diggs Nightcrawler het voornaamste besturingsonderdeel.

De game maakt gebruik van de PlayStation Move, maar dit is zeer minimaal. De gameplay werkt namelijk vooral door de bewegingen die jij met het boek kan uitvoeren. Zo kun je het boek 360 graden draaien en dat levert veelal een ander perspectief op van de setting. Bij het starten van de game zagen we het kantoor van Diggs aan de buitenkant en toen er aangebeld werd, dienden we het boek 180 graden te draaien om zo de binnenkant van Diggs kantoor te zien, met als gevolg dat we de deur konden openen. Verder in de game kwamen allerlei variaties op deze manier van spelen voorbij en op basis daarvan valt te concluderen dat de ontwikkelaar erg creatief is geweest.

Half dichtklappen, vegen, zwaaien en meer…

Deze creativiteit komt goed tot uiting in een gedeelte waarbij er zowel links als rechts in het boek een muur staat met daartussen een kabel. Diggs kan hier niet bij, maar door het boek een beetje dicht te doen, verslapt het touw en gaat het meer naar beneden hangen, waardoor Diggs alsnog het touw kon bereiken. Ook het uitvegen van dingen op het boek of juist het boek veel bewegen levert op verschillende momenten effecten op die je verder brengen in de game.

Om heel eerlijk te zijn waren we behoorlijk verrast door deze manier van spelen, want het geeft een totaal andere dimensie aan het fenomeen dat Wonderbook heet. Bovendien onderscheidt de game zich op vlak van gameplay behoorlijk van Book of Spells, wat het des te interessanter maakt voor de kleintjes onder ons. Jep, de kleintjes, want dat is ook bij deze game weer de doelgroep. De game werd namelijk nooit echt moeilijk en de humor is naar volwassen maatstaven nogal kinderachtig en flauw. Toch kunnen we ons wel verplaatsen in het perspectief dat een jongere gamer op een game als deze heeft en die gaat zich er uitermate goed mee vermaken.

Voorlopige conclusie:

Met Diggs Nightcrawler zal er een tweede game verschijnen dat gebruik maakt van het Wonderbook en ook deze komt zeer goed uit de verf, afgaande op wat we gespeeld hebben dan toch. Diggs Nightcrawler is een leuk personage, de verschillende locaties die je aandoet zijn erg gevarieerd en de manier van spelen bevalt ons zeer goed. Het werkt bovendien ook als een zonnetje. Diggs Nightcrawler kan dan ook zomaar eens een bijzonder goede game worden. Eind volgende maand zal ons eindoordeel volgen, zoals je van ons gewend bent.

Review: Wonderbook: Diggs Nightcrawler
Gepubliceerd op 28 Mei, 2013 om 12:52
Wonderbook: Diggs Nightcrawler verschijnt in mei, bekijk de nieuwe trailer hier
Gepubliceerd op 4 Mrt, 2013 om 17:14
Naast toveren kan je straks ook de detective uithangen met Wonderbook
Gepubliceerd op 15 Aug, 2012 om 11:21
Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren