Hands-on: GRID 2 – Vorig jaar kondigde Codemasters het langverwachte vervolg op de fijne racer GRID aan en relatief snel na de aankondiging konden we al met deze racer aan de slag op de Eurogamer Expo. Roel was destijds erg positief over deze nieuwe racegame en nu we een half jaar verder zijn konden we opnieuw aan de slag met deze potentiële topper. Waar we de vorige keer nog op slechts twee circuits los konden gaan was de preview versie die we nu speelden aanzienlijk uitgebreider en dat stemde ons erg gelukkig.

Het racen is een sensatie

Codemasters is geen groentje als het op racegames aan komt en de beslissing om zich voornamelijk met dit genre bezig te houden is in onze optiek een juiste. Codemasters Racing is de opnieuw uitgevonden ontwikkelaar en uitgever en na fijne racegames vorig jaar belooft GRID 2 dit jaar wederom met de eer te gaan strijken van één van de beste, zoniet de beste racegame van het jaar en dat komt voort uit verschillende aspecten. Het eerste is de fenomenaal goede gameplay dat te omschrijven valt als een sensatie.

De preview versie die we speelden was verre van uitgebreid, maar het gaf ons wel goed de mogelijkheid om de game eens goed te leren kennen. In de verschillende disciplines waar we aan de slag gingen, zodirect meer daarover, was er één algemeen overkoepelend aspect en dat is de manier waarop de game je met de auto’s laat racen. Welke discipline je ook aandoet, het racen in een game is zelden zo fijn geweest als in GRID 2. De handeling van de auto’s die je bestuurd gaat zo ontzettend fijn en soepel dat je al vrij snel niets anders meer wilt.

Realiseer je dat het hier om een vroege versie ging die ons qua besturing gelijk meetrok in de game. Het ene moment waren we rondjes aan het rijden op een circuit in een uitgebouwde Volvo en het andere moment reden we over smalle wegen tussen de bergen met een Amerikaanse muscle car. Ook het als een volslagen idioot rondscheuren in een Bugatti Veyron in een speciaal opgezet circuit in Parijs passeerde de revue en wat vooral opviel was dat hoe verschillend elke auto is qua besturing.

Totale controle en een fout is echt jouw fout

Je hebt tijdens het racen vanzelfsprekend de volledige controle over jouw auto en hoewel de races behoorlijk gevarieerd zijn wekt de game een ongekende controle op over je voertuig. Elke beweging die je uitvoert zal invloed hebben op de race, met name als er meerdere coureurs voor, naast en achter je rijden. Elk foutje dat je maakt kan grootschalige gevolgen hebben en in deze game is elke fout ook echt jouw fout. Het gevoel van totale controle en jou invloed op de race is dan ook een fijn uitgangspunt voor het neerzetten van een realistische racer.

Tel hierbij op dat foutjes ook direct gevolgen hebben op jouw rijgedrag, want vol tegen een tegenstander aan knallen zal veelal ongestraft mogelijk zijn, maar keerzijde is wel dat je wielen scheef komen te staan, je carrosserie je wielen blokkeert en meer van dat soort nadelige effecten, waardoor het onder controle houden van je auto aanzienlijk moeilijker wordt. Zeker als je ook nog te maken krijgt met een klapband, dan is het einde helemaal zoek. Bovendien is het schademodel aanzienlijk verbeterd ten opzichte van wat we vorig jaar te spelen kregen. Sterker nog, het zit vol details en als je op een circuit rijdt, dan zul je de brokstukken de volgende ronde moeten ontwijken – deze verdwijnen immers niet zomaar.

Een grote schare fans

Op basis van onze redelijk uitgebreide speelsessie kunnen we je nu al vertellen dat er op het gebied van gameplay helemaal niets meer fout kan gaan met deze game. Het racen is een waar genot en de goed anticiperende AI speelt hier een fijne en belangrijke rol bij. Toch zou Codemasters Codemasters niet zijn als ze de game – en dan met name de singleplayer – van een overkoepelend geheel zouden voorzien en dat is dan ook goed aanwezig in GRID 2.

Je begint als rookie tijdens een race in Chicago en jouw prestaties vallen hier behoorlijk op. Gevolg is dat je een groep fans opbouwt die je volgen via sociale media en door mee te doen aan nieuwe races zal deze groep in aantallen groeien. Hoe groter je je groep fans is, des te sneller anderen binnen het race-wereldje je zullen oppikken en vragen om mee te doen aan nieuwe races. Zo zul je gaandeweg van een nietszeggende talentvolle racer je zelf opwerken naar een ware sensatie die door alles en iedereen wordt toegejuicht.

Variërende races

Hoe deze opzet precies gaat uitpakken is vooralsnog even afwachten, want we hebben hier slechts een fractie van meegekregen. Wel konden we kennis maken met de verschillende disciplines die je aantreft in de game. Elke race die we aandeden was anders en liep uiteen van een race op het circuit tot een driftrace waar het om de punten draaide. Ook konden we aan de slag in een ‘Elimination’ race, waarbij het de bedoeling is zo lang mogelijk vol te houden – iedere 15 seconden valt degene die op de laatste plek ligt af. Een andere race was een dynamische race en dat betekent dat je tijdens het racen nooit hetzelfde rondje zult rijden, omdat de baan per ronde dynamisch wordt aangepast.

Deze disciplines zullen volop aanwezig zijn in de game en ongetwijfeld zal Codemasters er nog een aantal bij hebben bedacht die we niet in de preview versie konden spelen, wat de variatie des te beter zal maken. De singleplayer zal in ieder geval een interessante opzet kennen dat enigszins doet denken aan de DiRT games, welke ondertussen ook eer aan doet aan het voorgaande deel. Iets wat fans zeker zullen waarderen. Naast een singleplayer kent de game vanzelfsprekend ook een multiplayer en mijn collega Marc kon hiermee aan de slag, dus lees snel verder.

Multiplayer….

Er waren drie disciplines beschikbaar in de multiplayer, want ook hier was nog niet de volledige versie te spelen. Naast de standaard race en de hiervoor genoemde dynamische race was in de multiplayer ook een oude bekende discipline te spelen: de checkpoint race. Bij elke gate die je passeert krijg je weer een paar extra seconden bovenop je begintijd om de volgende checkpoint te bereiken. Je moet goed op je tegenstanders letten, want één goedgeplaatste duw kan je de kop kosten, en levende tegenstanders zijn daar niet vies van. Maak het met je rijgedrag daarentegen niet al te gek, want bij veelvuldig afsnijden van bochten zullen de prestaties van je motor afnemen tot je tijdwinst weg is.

Tijdens de eerste race werd direct duidelijk dat je goed geconcentreerd moet blijven op het racen. Aan het begin kost het redelijk wat moeite om je auto onder controle te houden, maar gelukkig zat ik er na een tiental minuten goed in en was er een mogelijkheid voor trashtalk met onze Zweedse concullega’s. Het fijne rijgedrag in de singleplayer is ook in de multiplayer terug te vinden. Dit onderdeel lijkt dan ook een goede verhouding tussen ernst en fun gevonden te hebben, wat het spelen des te aangenamer maakt.

Codemasters vult de multiplayer van de eerste GRID als het ware aan. Waar het voorheen als incompleet aanvoelde, is in GRID 2 het volledige pakket beschikbaar. Je bent niet meer verplicht allemaal met dezelfde bak te racen en het maximum aantal spelers is van 8 verhoogd naar 12. Naast deze completerende functies pakken ze ook de griefers aan, zoals hier te zien is, en is het mogelijk je tegenstanders te selecteren op hun ‘botsautoniveau’. Lang hebben we nog niet met de multiplayer kunnen spelen, maar naast een veelbelovende singleplayer lijkt ook de multiplayer meer dan in orde te zijn.

Voorlopige conclusie:

We hebben er even op moeten wachten, maar GRID is terug en hoe. We hebben inmiddels redelijk uitgebreid met de game kunnen spelen, met name de singleplayer en dat beviel ons uitermate goed. Ook de verbeteringen in de multiplayer ten opzichte van het eerste deel lijken erg goed uit de verf te komen. Wel merkten we dat het grafische aspect in de preview versie die we meekregen aanzienlijk minder sterk was dan hetgeen we op het persevent voorafgaand hieraan speelde. Hoe dat precies gaat uitpakken is even afwachten, aangezien het in de preview versie niet erg indrukwekkend was – los van het toffe schademodel – maar Codemasters kennende zal ook dat wel in orde komen.