Review: Tiny Token Empires – Zowat elke maand verschijnen er een aantal kleinere games op het PlayStation Network en het is altijd maar even afwachten of deze games de strijd aan kunnen gaan met de grote titels. Zo verscheen onlangs Tiny Token Empires op het PlayStation Network. Volgens de website van PlayStation is Tiny Token Empires een strategie game. Echter is dit wat kort door de bocht, want je kunt Tiny Token Empires het beste zien als een mix van Risk en Puzzle Quest die ook nog eens een erg verslavende uitwerking op je heeft.

De wereld veroveren

In Tiny Token Empires ga je terug naar de Romeinse tijd en kies je uit één van de vijf legers: de Grieken, de Romeinen, de Egyptenaren de Carthagers of de Perzen. Het doel van het spel? De wereld veroveren! Om dit te doen beweeg je je legers over de kaart van het spel, verover je verschillende landen en bouw je onderweg verschillende steden op. Ook train je je legers en ‘vecht’ je jezelf naar de top van het oude rijk. Dit principe doet erg denken aan het spel ‘Risk’. Dat principe is erg leuk, maar als je niet bekend bent met het spel dan is de uitleg wat aan de korte kant.

Strategische Puzzelgame

Zodra je een vijandig leger tegenkomt, zal je met ze in gevecht kunnen gaan door een puzzelgame tegen ze te spelen. Deze puzzel zal de meeste mensen gelijk doen denken aan ‘Bejeweled’. Het doel van de puzzel is simpel: Je moet minimaal 3 identieke steentjes naast elkaar krijgen. Het is echter wel zo dat de potjes wat aan de lange kant zijn. Waar je bij een puzzelspel normaal gesproken zo snel mogelijk verder wil naar de volgende uitdaging, zorgt Tiny Token Empires ervoor dat je de puzzelgame op een andere manier gaat spelen.

Zo heeft elk lid van je leger een meter die gekoppeld is aan een bepaalde kleur steen op het speelveld. Zodra één van deze steentjes wordt weggespeeld, loopt de meter van dat bepaalde lid van het leger steeds verder vol en zal de macht van dit lid van je leger vergroot worden. Zodra de meter vol is kun je er voor kiezen om een verwoestende aanval op je tegenstander los te laten, om zo het spel proberen te eindigen.

Hoewel dit misschien erg simpel klinkt, komt er bij elke beurt een flinke dot strategie aan te pas. Een voorbeeld: stel we hebben twee soldaten van hetzelfde soort in ons leger. Dan worden deze allebei gekoppeld aan een groen steentje op het speelveld. Het lijkt dan slim om alle groene steentjes van het speelveld proberen weg te spelen. Echter bestaat de kans dat de tegenstander ook een soldaat van datzelfde soort in zijn leger heeft, die dus ook gekoppeld is aan de groene steentjes, waardoor de tegenstander ook probeert om alle groene steentjes in zijn bezit te krijgen. Er bestaat natuurlijk ook de mogelijkheid dat er helemaal geen mogelijkheden zijn om groene steentjes weg te spelen. Op dat moment is het slim om te kijken welke steentjes de tegenstander nodig heeft zodat je deze voor zijn neus kan proberen weg te pakken.

Door deze elementen wordt de puzzelgame toch al wat meer richting een strategiegame geduwd, wat een erg leuke wending aan het spel geeft. Dit heeft echter wel als gevolg dat je de puzzelgame niet kan spelen zoals ‘Bejeweled’ of ‘Puzzle Quest’, maar moet je de puzzels met tactiek aangaan. Mocht je dit beurt na beurt toch niet geweldig vinden, is er een handige modus toegevoegd die het gevecht simuleert in plaats van dat je zelf een potje van de puzzelgame moet spelen. Dit zal een andere uitkomst aan de wedstrijden geven als dat je ze zelf speelt, maar het is erg handig mocht je het spel willen versnellen.

Simpel verhaal met een flinke dot humor

Tiny Token Empires gebruikt een erg cartoon-achtige stijl. Iets dat het spel wat luchtiger maakt. Daarnaast zitten er grappige one-liners in de game en heeft het hoofdpersonage niets tegen wat zelfspot. Er zijn verschillende spelmodi aanwezig, waardoor je apart in kunt gaan op de verschillende volken waarmee je kunt spelen, ieder met een eigen verhaallijn.

Zoals gezegd is Tiny Token Empires een game die zeker het aanschaffen waard is en erg leuk is om tussendoor te spelen. BiP Media heeft met Tiny Token Empires zoals gezegd een erg knappe mix tussen een strategie en puzzelgame gecreëerd. Een van de weinige minpunten is misschien dat de game alleen op de PlayStation 3 is uitgebracht, terwijl het toch een perfecte game lijkt om onderweg op de PS Vita te spelen.

• Erg goede combinatie tussen strategie en puzzel
  • Flinke dot humor
  • Verhaal zit goed in elkaar