Review: History Channel: Legends of War – Op de vorige generatie consoles was de Tweede Wereldoorlog een onuitputtelijke inspiratiebron voor ontwikkelaars. De ene shooter na de andere kwam op de markt en ook andere genres werden aangeboord. Op de PlayStation 3 daarentegen is het vrij stil wat die oorlog betreft, want het strijdtoneel heeft zich naar het heden en de toekomst verplaatst. Maar we kunnen terug naar de jaren veertig en wel dankzij de strategische game History Channel: Legends of War.

Turn-based strategie game

History Channel: Legends of War is een strategie game in de meest klassieke vorm dat je maar voor kan stellen. Het werkt volgens een turn-based principe en degene die als laatste in leven blijft is de winnaar. Dit is zowel van toepassing op de singleplayer als de multiplayer. In de singleplayer krijg je meer dan dertig verschillende missies voorgeschoteld waarbij de moeilijkheidsgraad langzaamaan oploopt en je sterkere vijanden tegenover je krijgt zoals tanks en meer.

Jouw doel verschilt per missie, maar waar het veelal op neer komt is iedereen overhoop schieten en bepaalde mensen in veiligheid brengen en soortgelijke zaken. Dit alles gebeurt via traditionele gameplay waar jij middels een top down perspectief de volledige controle hebt over je manschappen. Deze manschappen kies je voorafgaand het starten van de missie en deze variëren van snipers tot medics en van gewone grondtroepen tot heuse tanks en ander zwaar materiaal.

Manschappen uitbreiden en upgraden

Door missies tot een goed einde te brengen verzamel je twee verschillende soorten punten. De één is puur bedoeld voor upgrades voor je soldaten in het algemeen dat onder te verdelen valt in health, aanval en meer toepasselijke zaken en de andere soort punten kun je spenderen aan nieuw materiaal. Dit is verstandig, want je zult gaandeweg steeds sterkere vijanden aantreffen en dan is goed materiaal wel zo handig. Sowieso is het ook verstandig om je team enigszins goed uit te balanceren zodat de manschappen elkaar kunnen ondersteunen.

De opzet van het rekruteren van manschappen via punten die je opspaart evenals de manier waarop je ze kunt upgraden gaat erg gemakkelijk en is te doen via een efficiënt overzichtelijk menu. Elke keer voordat je een missie start krijg je uitgebreid de mogelijkheid dit in orde te maken, zodat je goed voorbereid op pad gaat. Toch schiet de game op een bepaald punt tekort en dat is het ontbreken van een echte duidelijk weergave van wat je missiedoel is. Zo troffen we in de vierde missie opeens een groep van tanks aan. Echter bestond mijn team enkel uit soldaten die volstrekt kansloos zijn met als gevolg het herstarten van de missie. Onze les hadden we dus wel geleerd, maar enige indicatie zou niet verkeerd zijn.

Irritante besturing

Als strategie game komt History Channel: Legends of War prima uit de verf. Het concept van strategie volgens het turn-based principe werkt als een zonnetje en kan voor enige verslaving zorgen. Toch is er wel een flinke schaduwzijde waar het merendeel van de gameplay in verkeert en dat is de irritante besturing. De besturing in detail uitleggen is te complex, maar waar het in het kort op neer komt is dat de manier van bewegen, man schappen aansturen en effectief handelen vertraagd wordt door wat onlogische designkeuzes bij het opstellen van de besturing.

Zo werkt de linker analoge stick puur als navigatie middel om over de map te vliegen en te kijken waar je doelstellingen zich bevinden. Echter wordt deze pook niet gelijk gebruikt voor het uitstippelen van je route, iets wat ideaal zou werken vanuit een top down perspectief. Nee, de game gebruikt hier de analoge stick voor wat dus een situatie oplevert waarbij je met twee analoge sticks on-evenredig aan het klungelen bent. Een ander irritant punt is dat als de marker (voor de route) op een bepaald punt staat en je de camera navigeert naar de geselecteerde soldaat, je bij het bewegen van de marker het overzicht volledig kwijt raakt omdat de camera zich ineens naar de marker verplaatst.

Gevolg is dat je keer op keer je marker terug moet brengen naar je manschap om op nieuw een navigatiepunt aan te wijzen op de map. Dit vertraagde de gameplay enorm en is hoogst irritant wat gemakkelijk voorkomen had kunnen worden door simpelweg de markeer optie onder de linker analoge stick te brengen. Het is dan ook jammer om te zien dat een game hierdoor zinloze frustratie en irritatie oplevert, want de rest van de manier van spelen werkt prima en feilloos.

Matige graphics en herhalende uitspraken

De gameplay is in algemeen opzicht goed in elkaar gezet, maar het is jammer dat het voornaamste besturingsmiddel nogal tegendraads is en averechts werkt. Desondanks is de game als klassieke turn-based strategie game een vermakelijke titel. Toch zijn er nog meer negatieve punten te bespeuren in het geheel en dat is het audiovisuele aspect. Grafische is de game nogal matig te noemen en hoewel de omgevingen gevarieerd zijn ontbreken daadwerkelijke details die het er een stuk mooier uit hadden kunnen laten zien.

Toch is dat niet het meest storende aspect binnen het audiovisuele geheel, want dat is de audio. De game kent weinig tot geen opzienbarende muziek en wat het meest irritante nog wel is, is dat manschappen bij selecteren continu hetzelfde zeggen. De hoeveelheid ingesproken tekst die de soldaten kunnen uitspreken is dusdanig minimaal dat je al snel de audio uit wil zetten en dat mag natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Een meer klassieke strategie game dan History Channel: Legends of War ga je op de PlayStation 3 niet vinden en als je liefhebber van dit genre bent en geen problemen hebt met een enigszins onhandige besturing, dan zal je je goed kunnen vermaken met de game. De game is nergens echt heel slecht, zij het niet dat de besturing en audio gewoonweg irritant is, maar als je daar langs kijkt is het op zich best te pruimen. In elk opzicht had er meer in gezeten en dan hebben we het niet over de gameplay zelf, maar meer vanuit een technisch perspectief en dat is jammer. Desondanks kunnen we het concluderend omschrijven als een aardige strategie game.

• Verslavend
  • Leuke multiplayer
  • Variatie in maps