Review: Resident Evil: Revelations HD – Games van een HD jasje voorzien en opnieuw uitbrengen zien we geregeld terugkomen, maar Capcom bewandelt met Resident Evil: Revelations HD een wat aparte weg. Deze game is namelijk eerst op de Nintendo 3DS verschenen en vervolgens hebben ze hier een HD versie van gemaakt. Echt een remake kunnen we het dan ook niet noemen en de transitie van een Nintendo 3DS game naar een PlayStation 3 game is vrij bijzonder. Zijn ze daar dan in geslaagd, is de hamvraag? Wij beantwoorden hem voor je.

Klassieke gameplay

Er is de laatste jaren veel kritiek op de gameplay van de meest recent verschenen Resident Evil delen, want Capcom heeft de nodige keuzes gemaakt die niet elke fan even goed kon bekoren. Zo ligt de nadruk tegenwoordig iets meer op actie, terwijl de franchise in oorsprong natuurlijk rasecht horror was. Met deze vertaling van een handheld game naar de huidige generatie consoles krijgen we een titel die een beetje een mix is van beide zaken.

Zo is de game als het gaat om de gameplay relatief klassiek te noemen. Je bewandelt continu donkere gangetjes met de mogelijkheid om om de haverklap belaagd te worden en dit wordt afgewisseld met wat meer open omgevingen, die door de gevechten alsnog claustrofobisch aanvoelen. De hele insteek van de game is ook dat je voornamelijk op onderzoek uit bent en het continu moet opnemen tegen gespuis dat je liever niet in het dagelijks leven zou tegen willen komen.

Deze relatief klassieke manier van spelen komt in deze HD uitgave aardig tot zijn recht. Het speelt erg fijn en ondanks dat het strafen niet echt lekker gaat, levert dat tijdens het spelen wel een beklemmende sfeer op. Het is vooral een kwestie van wennen en in dat opzicht past deze game juist goed in het straatje van de klassieke Resident Evil delen, zij het niet dat het aantal schrikmomenten niet spectaculair hoog lag, maar dat kan ook aan mij liggen.

Opgepoetste graphics

Op de Nintendo 3DS was het grafisch één van de mooiste games, maar voor de PlayStation 3 versie is het visueel nog wat verder opgepoetst. Hierdoor ziet de game er netjes uit. Sterker nog: het ziet er behoorlijk goed uit. Er zijn wel wat momenten waarop het een beetje onderdoet voor de rest van de game, maar daar hoeven we natuurlijk niet echt wakker van te liggen. Ook de audio is in deze game meer dan prima en de geluiden evenals de muziek sluiten goed aan op de sfeer die deze game wilt uitstralen en dat maakt het eigenlijk tot een product dat op audiovisueel vlak prima uit de verf komt.

Weinig extra’s, maar wel de juiste vibe

Als heruitgave bevat de game eigenlijk maar weinig boeiende extra’s. Er is een nieuwe soort vijand en verder zagen we een nieuwe moeilijkheidsgraad, maar daar blijft het verder bij. Dat maakt de game op zich relatief duur, zeker als je je bedenkt dat het hier niet om een volwaardige PlayStation 3 game gaat. Een uitgave als deze had beter op 30 euro geprijsd kunnen worden in plaats van 50, maar goed, dat zal voor de fans weinig uitmaken.

Als je een fan van het eerste uur bent, dan zul je je ontzettend goed gaan vermaken met deze game. Het bevat de juiste beklemmende sfeer, een mysterieuze vibe en veel claustrofobische locaties die je bewegingsvrijheid behoorlijk beperken en in gevechten des te meer. Bovendien moet je continu goed opletten wat je doet, want de munitie is schaars, vijanden zijn sterk en automatisch healen is in deze game niet aan de orde. Combineer dat met de nodige heftige intense shootouts, zeker als je wat verder in de game bent, en je beseft dat Capcom met deze game een heerlijk klassiek Resident Evil avontuur heeft geproduceerd dat fans van het eerste uur absoluut zal bekoren.

De overzetting van een Nintendo 3DS game naar een PlayStation 3 HD heruitgave is bijzonder te noemen, des te meer omdat Capcom er overduidelijk in geslaagd is. Het verhaal is misschien wat van de hak op de tak door de iets te vlotte scene afwisseling, maar uiteindelijk komt dat tot een interessante conclusie, waarbij je gaandeweg op een klassieke manier een Resident Evil game speelt, maar dan wel zonder bijna alle storende factoren van toen. Resident Evil Revelations HD is misschien niet echt een enge game, maar wel een technisch erg goede heruitgave die je als fan blindelings kunt aanschaffen – ondanks het hoge prijskaartje.

• Toffe sfeer
  • Klassieke gameplay
  • Audiovisueel netjes