Dat multiplatform games er tot nu toe altijd beter uit hebben gezien op de Xbox 360 valt niet te ontkennen. Het gebeurde slechts enkele keren dat de PS3-versie de overhand had en beter liep of uitzag. Met de komst van de PS4 en Xbox One kan dit zomaar eens veranderen. Beide consoles gebruiken een soortgelijke CPU en architectuur. Dit betekent dat games porten eigenlijk een fluitje van een cent is geworden aangezien de grootste bottleneck van de PS3, de Cell-processor, niet langer een obstakel is.
Jonathan Blow, maker van de tijdelijke PS4-exclusive The Witness, deed een aantal interessante uitspraken over multiplatform games. Ondanks dat hij ook games maakt voor de Xbox One meldt hij dat de PS4 een significant verschil uitmaakt als het gaat om rekenkracht. Ook zegt hij dat Sony’s ontwikkelprogramma’s vele malen beter zijn dan die van Microsoft, op het moment tenminste.
Dit kan als een verrassing komen voor vele ontwikkelaars aangezien Microsoft altijd bekend stond om geweldige tools voor Xbox-ontwikkeling. Sony heeft alleen dit keer goed haar huiswerk en planning gedaan en heeft het een enorme prioriteit gemaakt ontwikkelaars het leven zo goed mogelijk te maken.
Jonathan vertelt tevens dat de snellere RAM er voor kan gaan zorgen dat de PS4 straks een game bijvoorbeeld op 60FPS gaat draaien terwijl de Xbox One dit moet doen op 30FPS.
Of MS(hoe kan het ook anders) steelt al die ontwikkelingsprogramma’s doet er net 1 ding anders in en zegt dat HUN programma zoveel malen beter is en een groot verschil met…
Goed nieuws! Wel jammer dat wij straks met een oerlelijke controller zitten :p
Ik zie Microsoft er nog wel voor aan bedrijven even wat extra geld bij te stoppen voor naast exclusive dlc, dlc eerder, om de framerate op hun systeem te houden. Ach doe maar gewoon 30 FPS goed genoeg.
Al weet ik niet hoe gevoelig bedrijven daar tegenwoordig nog voor zijn. Echter als het teveel moeite word zullen ze het sowieso niet doen lijkt me, we hebben met de 360 ook gezien dat games niet optimaal de kracht van de ps3 gebruikte omdat de 360 het dan niet aan zou kunnen.
@Razgriz18:
Hij is helemaal niet lelijk!
Zit jij altijd naar je controller te kijken?
Als het ermee spelen maar fijn is….
Ik ben blij dat ze er niet zoveel aan veranderd hebben
Focking Microsoft die gasten lopen zich alleen maar te fappen achter hun bureau. Geen wonder dat die fockt op Doos shit wordt. PS4 FTW!
@Maurie:
Ik maak ook maar een grapje, al vind ik hem zeker niet mooi. Ondanks dat het silhoutte grotendeels het zelfde is blijf ik de DS3 mooier vinden. Ik twijfel er echter niet aan dat hij prettiger in de hand ligt nu.
@Frankeyz: ik zie microsoft er ook wel voor aan. dat deden ze bij deze generatie ook.
Ds4 controller is dan ook anderhalf keer zo groot dan de ds3 controller… Met de extra grip aan de onderkant en de bredere R knoppen.. De analoge knoppen die nu randjes hebben vind ik het echt een hele grote stap vooruit waar de Xbox controller nog steeds batterijen gebruikt
@Razgriz18: ik ben ook niet zo gek op de joystick, maar misschien moet ik gewoon ffkes aan wennen
Goed nieuws,maar ook die PS4 is mooier dan die Xbox One controller.