http://playsense.nl/images/file/img_519f6793e0140.jpg

Dat multiplatform games er tot nu toe altijd beter uit hebben gezien op de Xbox 360 valt niet te ontkennen. Het gebeurde slechts enkele keren dat de PS3-versie de overhand had en beter liep of uitzag. Met de komst van de PS4 en Xbox One kan dit zomaar eens veranderen. Beide consoles gebruiken een soortgelijke CPU en architectuur. Dit betekent dat games porten eigenlijk een fluitje van een cent is geworden aangezien de grootste bottleneck van de PS3, de Cell-processor, niet langer een obstakel is.

Jonathan Blow, maker van de tijdelijke PS4-exclusive The Witness, deed een aantal interessante uitspraken over multiplatform games. Ondanks dat hij ook games maakt voor de Xbox One meldt hij dat de PS4 een significant verschil uitmaakt als het gaat om rekenkracht. Ook zegt hij dat Sony’s ontwikkelprogramma’s vele malen beter zijn dan die van Microsoft, op het moment tenminste.

http://playsense.nl/images/file/img_519f6824edf2b.jpg

Dit kan als een verrassing komen voor vele ontwikkelaars aangezien Microsoft altijd bekend stond om geweldige tools voor Xbox-ontwikkeling. Sony heeft alleen dit keer goed haar huiswerk en planning gedaan en heeft het een enorme prioriteit gemaakt ontwikkelaars het leven zo goed mogelijk te maken.

Jonathan vertelt tevens dat de snellere RAM er voor kan gaan zorgen dat de PS4 straks een game bijvoorbeeld op 60FPS gaat draaien terwijl de Xbox One dit moet doen op 30FPS.

http://playsense.nl/images/file/img_519f67eb4acf0.jpg