http://playsense.nl/images/file/img_51a26522903ad.jpg

De Xbox One is een fiasco en het apparaat ligt nog niet eens in de winkels. Men spreekt op fora al massaal over het feit dat de Xbox One straks ‘dead-on-arrival’ is. Maar waarom? Waarom is er zo’n enorme haat rondom deze console en neigt iedereen opeens naar Sony met de PS4. Dit artikel somt de voornaamste redenen voor je op zodat je een beetje inzicht krijgt in wat er gaande is. Het is immers met al die verschillende nieuwsberichten moeilijk te begrijpen waarom gebruikers zo tegen de Xbox One zijn en daar gaat dit artikel je dan ook bij helpen.

Sony is aardiger tegen (indie)ontwikkelaars
Je hebt het al kunnen lezen op PSX-Sense, Microsoft biedt nagenoeg geen ondersteuning meer voor indie ontwikkelaars. Wil je een game publiceren voor de Xbox One dan ben je afhankelijk van een uitgever en op eigen kracht kun je niks beginnen. Onder andere in dit interview vanaf minuut 10 wordt er gesproken over Microsoft en hoe ze met ontwikkelaars omgaan. Hierin wordt onder andere ook gezegd door gameindustrie veteraan Jeff Gerstmann dat Sony het betere systeem heeft en beter omgaat met ontwikkelaars.

Artikel: Microsoft onaardig tegen indie ontwikkelaars

Tweedehands games worden minder waard en tegelijkertijd ook duurder
De geruchten zijn er al een flinke tijd en meerdere websites hebben inmiddels kunnen bevestigen dat de Xbox One het model van tweedehands games gaat veranderen. Microsoft werkt tevens aan een Azure-systeem, waarmee zij van elke tweedehands verkochte game een deel van de winst krijgen. Resultaat? Je tweedehands games zijn veel minder waard en tweedehands games worden voor veel meer verkocht.

De PS4 hoeft niet per se altijd online te zijn, de Xbox One wel
De PS4 hoeft niet altijd online te zijn, sterker nog, Sony heeft het niet eens overwogen. Xbox One daarentegen is een ander verhaal en moet minstens 1x per 24 uur verbonden zijn met het internet. Dit betekent dus dat de Xbox One zich als het ware moet melden op de servers van Microsoft om te kunnen werken. Dit geldt voor het gehele systeem, niet alleen games, maar ook voor het kijken van films. Overigens is eenmaal per 24 uur slechts een scenario en het kan zomaar zijn dat dit vaker moet, zoals je hier kunt lezen. Microsoft zegt dus telkens het één maar bedoelt later het ander, het is een behoorlijk grote PR-rommel zonder ook maar enige duidelijkheid.

Artikel: Sony heeft nooit overwogen om van de PS4 een ‘altijd online’ console te maken

De PS4 is ruim 50% krachtiger dan de Xbox One
In het verleden bleek bij consoles altijd dat krachtiger niet per se beter betekent, maar tijden veranderen. Met beide consoles uitgerust met dezelfde architectuur gaat het deze generatie een duidelijk verschil maken. Sony gaat voor 1080p op 60FPS terwijl de Xbox One het vaak met 30FPS moet doen. Multiplatform games? Waarschijnlijk allemaal een hogere framerate en mooiere textures op de PS4.

Artikel: PS4 is krachtiger dan de Xbox One

De PS4 gebruikt veel minder geheugen voor het besturingssysteem
Al die TV-functies en drie besturingssystemen van de Xbox One lijken misschien leuk, maar het zorgt ervoor dat je flink kunt inleveren in games. Deze functies en de constante alertheid van spraakherkenning vreet geheugen en dat is geheugen die anders normaal in games gebruikt had kunnen worden. Cijfertjes nodig? De Xbox One gebruikt maar liefst 3GB voor alleen al het besturingssysteem. De PS4? Mogelijk maar 1GB, het is nog niet bevestigd maar erg aannemelijk en meer dan 1,5GB zal het niet worden. De PS4 heeft al veel sneller geheugen en dit betekent ook nog eens dat er veel meer geheugen beschikbaar is voor games. Overigens vreet de Xbox One ook nog eens 10% aan kracht voor het besturingssysteem van de GPU, de PS4 zal hier lange na niet bij gaan komen. De specificaties waren dus al minder, maar dan moet je ook nog eens veel meer inleveren voor functies die je niet eens kan gebruiken in Europa. De PS4? Die gebruikt gewoon zoveel mogelijk kracht voor games.

Kinect is verplicht en moet altijd aangesloten zijn
Had je net dit artikel, wat je wellicht al behoorlijk verbaasde, blijkt ook nog dat je verplicht bent de Kinect te allen tijde te gebruiken. Microsoft meldt dat de Kinect altijd verbonden moet zijn wat waarschijnlijk nodig is voor alle identificatie wat het systeem doet. Het is namelijk uitgerust met gezichtsherkennings-software. Of je de camera af kunt plakken? Dat moet nog blijken.

“Kinect does require to be connected to Xbox One in all cases, yes,”

Spraakherkenning?!
Alhoewel de spraakherkenning die men demonstreerde compleet ingestudeerd en dus nep was, is dit niet iets waar je op zit te wachten. De Kinect luistert altijd mee, ook met de console uit en spraakherkenning op de Xbox One is waarschijnlijk niet vlekkeloos, anders had Microsoft het niet hoeven te ‘faken’ tijdens de presentatie.

Conclusie
Wil je hogere prijzen betalen voor alle tweedehands games, een privacy invasie in huis halen, games kopen die praktisch na je aankoop niets meer waard zijn, geen indie games spelen en veel TV kijken? Gefeliciteerd, jij wordt de trots eigenaar van een Xbox One. Hou je alleen wel vast voor als Microsoft onverhoopt besluit de servers uit de lucht te halen, want dan kun je niets meer met je Xbox One. Je moet je immers minstens eenmaal per dag aan kunnen melden op hun servers om de console te kunnen gebruiken. Oh en de ondersteuning van Microsoft op oudere hardware? Kijk maar naar de eerste Xbox en de Xbox 360, dat hoort al genoeg zorgen te baten voor de toekomst van de Xbox One servers.