Microsoft kondigde vorige week de Xbox One aan en bij deze aankondiging maakten ze ook kenbaar dat de console een DRM systeem zal bevatten. Dit is bedoeld om tweedehands games tegen te gaan en de manier waarop Microsoft dit wil gaan aanpakken is nogal rigoureus. Elke game die je in de console stopt wordt gelinkt aan jouw Xbox Live account en als je de game verkoopt of uitleent zal de nieuwe eigenaar een bepaald bedrag moeten betalen om ook met de game te kunnen spelen.

Of dit een klein bedrag is of de volledige aanschafprijs van de game, dat is wat een beetje onduidelijk is. Goed, dat is in dit geval even niet van belang, want het hele systeem is wat gamers juist niet aanstaat. Het gevolg is dat het hele internet vol staat met negatieve berichten over de Xbox One, wat ongetwijfeld een PR nachtmerrie is voor Microsoft en Sony kijkt vanaf de zijlijn rustig toe.

Toch is Microsoft niet het enige met dit ‘probleem’, want hoewel Sony altijd heeft aangegeven dat het spelen van tweedehands PS4 games mogelijk zal zijn, doen zij het slim door de beslissing bij de uitgevers neer te leggen. Op deze manier staat Sony buiten de discussie door het platform zelf hier beschikbaar voor te maken, maar met de optie voor uitgevers om er een DRM systeem in te bouwen.

Hoe het precies gaat uitpakken met de PlayStation 4 is vooralsnog een kwestie van afwachten, maar doordat Sony duidelijk kan zien wat voor een effect het heeft bij de Xbox One zullen ze wel drie keer nadenken over een dergelijk DRM systeem. Gevolg is dan ook dat gamers massaal een Twitter-offensief zijn gestart richting een aantal sleutelfiguren bij Sony PlayStation.

Het concept is erg simpel, tweet naar één van de onderstaande figuren een bericht met daarin de hashtag (#) het volgende: #PS4NoDRM, #PS4USEDGames.

  • Shuhei Yoshida (@yosp) – President, SCE Worldwide Studios.
  • John Koller (@jpkoller) – Head of Hardware Marketing, SCEA.
  • Guy Longworth (@luckylongworth) – Senior Vice President of Marketing and PlayStation Network, SCEA.
  • Scott Rohde (@rohdescott) – SVP of Product Development, SCE Worldwide Studios America, SCEA.

Dit is logischerwijs een alternatieve en een wat hippere manier om een petitie aan te bieden bij mensen die invloed hebben op de ontwikkeling van de PlayStation 4. Of het zal helpen is nog de vraag, maar het is goed om te weten dat Sony hier wel op reageert en het niet stilletjes weer voorbij laat waaien. Een aantal reacties hieronder.

Nick Accordino (SCEA ISD Producer): “Humbled by the outpouring of passionate PlayStation fans and their willingness to talk to us directly, please know that we hear you. <3."

John Koller (Head of Hardware Marketing, SCEA): "This is why I love PlayStation fans- the passion bucket overflows #playstation"

Shaid Kamal Ahmad: "To all the fans, with a special mention to GAFfers, I *love* your passion,” added Shahid Kamal Ahmad. “It convinces me that the path I chose 31 years ago was right."

Het is interessant om te zien dat een Twitter-offensief zo breed uitgemeten wordt en dat Sony medewerkers hier relatief vlot op reageren. Ze sluiten niets uit en bevestigen ook niets, maar wellicht dat dit een overduidelijk signaal afgeeft over wat Sony vooral niet moet doen met de PlayStation 4.