Hands-on: Killzone: Shadow Fall – Guerrilla Games liet op de E3 van 2005 voor het eerst Killzone 2 zien en iedereen was destijds sprakeloos. Toen achteraf bleek dat het om CGI ging, was het voor velen toch een beetje teleurstellend en dan voornamelijk vanuit het oogpunt dat dit in-game niet gehaald zou worden. De Nederlandse studio bewees anders en heeft hiermee direct hun sporen weten te verdienen. Killzone 2 werd opgevolgd door een derde deel en enkele jaren later is het tijd voor een nieuwe generatie consoles en dus ook voor een nieuwe Killzone.

Grafisch van de bovenste plank

Begin dit jaar bij de onthulling van de PlayStation 4 toonde Guerrilla Games Killzone: Shadow Fall en hoewel de impact niet zo groot was als dat destijds met Killzone 2 het geval was, wist de game wel gelijk bij iedereen op te vallen. Inmiddels hebben we met de game kunnen spelen en kregen we automatisch de kans om eens te kijken of de game er grafisch nu echt zo mooi uitzag. Ondertussen hebben we meerdere PlayStation 4 games kunnen spelen en van alles wat we gezien hebben steekt Killzone: Shadow Fall er met kop en schouders bovenuit.

De game is al twee jaar in de maak, zo wist een Guerrilla medewerker ons te vertellen en in die tijd zijn ze volop bezig geweest om naast goede gameplay en het neerzetten van een sterk verhaal ook hun aandacht te richten op het visuele aspect – iets dat de game in elk aspect uitstraalt. Het is grafisch een prachtige game en dat komt doordat de animaties van de vijanden realistisch ogen en doordat de belichting van ongekend niveau is en precies klopt met waar de lichtinval vandaan komt. Het was van het begin van de demo tot het einde genieten en met de mond open vol verbazing staan kijken hoe mooi het wel niet was.

Niet alleen de belichting en animaties zorgen voor een indrukwekkende ervaring, het zit hem ook in de details die de game rijk is. Zo renden we door een bebost gebied en hier zagen we de bladeren van de bomen vallen, struiken bewegen, stoom opstijgen uit het water langs een waterval en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Dat er al twee jaar werk in zit valt uit alles af te leiden, want het lijkt vooralsnog de mooiste PlayStation 4 launchgame te worden. Goed, met alleen mooie graphics red je het niet en gelukkig is er ook nog het nodige aan nieuwe aspecten te vinden in de game.

Dertig jaar na Killzone 3

Zo speelt het verhaal zich 30 jaar na de gebeurtenissen uit de voorgaande delen af en zoals je wellicht wel weet leven de ISA en Helghast nu gezamenlijk op één planeet. Hoewel dat normaliter wel aardig gaat, is er tevens continu een spanning tussen beide facties. In de game neem je de rol aan van een zogenaamde ‘Shadow Marshall’ en hij is met zijn team er op gewezen om de rust te bewaren en de grens in de gaten te houden. Toch is gezamenlijk leven op één planeet met twee in de kern aartsvijanden van elkaar vragen om gezeur. Dat zal zich ongetwijfeld gaan ontwikkelen, maar het hoe en wat is nog een beetje tasten in het duister.

’The Owl’

Guerrilla Games betreedt met Killzone: Shadow Fall een daadwerkelijk nieuw hoofdstuk in de franchise en doordat de game zich aanzienlijk later afspeelt, krijgen ze hierdoor automatisch de mogelijkheid om te spelen met nieuwe mogelijkheden. Eén hiervan is de zogenaamde ‘The Owl’ en dit is een drone waarmee je extra mogelijkheden tot je beschikking krijgt. Door het touchpad in te drukken roep je de drone in en door te swipen naar boven, beneden, links of rechts op het touchpad kun je acties door de drone laten uitvoeren. Dit varieert van vijanden stunnen, aanvallen en jou automatisch healen tot het gebruiken van een grappling hook.

Deze grappling hook is overigens ook noodzakelijk, want je dient geregeld bepaalde stukken te overbruggen en hoewel het even wennen was, ging het op een gegeven moment als een zonnetje. De grappling hook is daarnaast een uiterst handig middel om jezelf in de lucht te verplaatsen als zich daar mogelijkheden voor aandoen. Dit stelt jou als speler in staat om alternatieve routes te kiezen. Overigens zal de game sowieso jou de mogelijkheid geven om non-lineair aan de slag te gaan. De game is opgezet als een afwisseling tussen grote open gebieden, waarbij de volgorde van objectives uitvoeren niet heel belangrijk is, maar wel voordelig kan zijn.

Dit wordt afgewisseld met stukken die wel een lineaire voortgang zullen kennen, dus je krijgt te maken met een mooie afwisseling. Hetzelfde zal van toepassing zijn in de omgevingen die je zult bezoeken, die variëren van een futuristische stad tot bossen en enigszins rustigere gebieden buiten de stad. Verder staat de combat vooral centraal in deze shooter en dat gaat eigenlijk zoals vanouds. Er zijn verschillende nieuwe wapens en gecombineerd met de toevoeging van de The Owl zorgt dat voor een frisse wind binnen de franchise. Wat ook een fijne verbetering is en de game toegankelijker maakt is dat het spelen minder log en zwaar aanvoelt, zoals dat voorheen het geval was.

Voorlopige conclusie:

Killzone: Shadow Fall heeft tijdens de presentatie en hands-on een onuitwisbare indruk achtergelaten. Guerrilla Games toont nog maar eens dat ze een studio zijn van het hoogste niveau en we kunnen je nu al vertellen dat het een uiterst vermakelijke launchgame gaat worden. Het is visueel ongekend mooi en qua gameplay inclusief de nieuwe features – waar we wellicht slechts een fractie van gezien hebben – voelt het vertrouwd, maar toch fris aan. Killzone: Shadow Fall is een game die je in de gaten moet houden. Dit gaat een ontzettend toffe shooter worden, want de game ademt één en al kwaliteit!