Hands-on: Gran Turismo 6 – Een aantal maanden terug werd Gran Turismo 6 aangekondigd voor de PS3. De beste racesimulator serie op de consoles komt dus nog naar de current-gen wat aan de ene kant jammer is, maar aan de andere kant erg begrijpelijk. Waar wij vooral benieuwd naar waren was hoeveel impact de vernieuwingen zouden hebben. Op de E3 konden we een tijd aan de slag met een uitgebreide demo en we zagen duidelijk wat verschillen.

Nieuw menu en wagens

Sony had voor de hands-on mogelijkheid fraaie racestoelen neergezet met stuurtje en al. Even de stoel naar achter schuiven, want het zat een beetje krap en eenmaal geïnstalleerd begonnen we ijverig, maar toch ook wel met enige sceptici door het menu van de demo te bladeren. Het laatste komt doordat er toch voor Gran Turismo termen weinig tijd tussen het vorige en nieuwe deel zit als deze daadwerkelijk in november gaat verschijnen. We waren dus zeer benieuwd of we op het gebied van het rijden veel verschil zouden merken.

Verschil zagen we al gelijk toen we een eerste blik op het menu namen. In stijl van Polyphony Digital oogt het menu clean, maar men heeft nu meer met kaders of sliders, zoals je ze ook kunt noemen, gewerkt. Iets wat we meer zien tegenwoordig. Dit zag er al netjes en ietwat fris uit, maar het is niet zo dat het totaal anders overkomt. Binnen één seconde zie je dat het Gran Turismo is. In ieder geval is het over het algemeen al duidelijker dan het menu uit het vorige deel. Afijn, genoeg over het menu. Onze nieuwsgierigheid ging namelijk ook uit naar de nieuwe wagens en in Gran Turismo 6 zullen een hoop toevoegingen zitten.

Polyphony Digital heeft samen met Sony al een tijdje terug een overeenkomst met Nissan gesloten. Vanzelfsprekend is dit te zien in het aanbod qua auto´s, zoals de fraaie Nissan Skyline, maar ook de erg gave DeltaWing die vorig jaar op Le Mans zijn debuut maakte. Buiten Nissan zagen we ook nog wat andere wagens, zoals de Audi R8 GT3 en de X-Bow van KTM. Nieuwe toevoegingen dus, wat het totaal aan auto´s boven de 1100 zal brengen, waar er naar onze mening een hoop meer premium wagens bij mogen zitten.

Nieuwe physics zijn duidelijk merkbaar

Het belangrijkste aan de wagens is natuurlijk hoe deze rijden en vandaar dat we al snel de baan op gingen. We kozen ook gelijk een nieuwe baan, welke Willow Springs heette. Deze ligt middenin een woestijn en bevat een aantal blinde bochten. Zittend in de DeltaWing begonnen we aan onze rondes nadat we eerst even de hulpmiddelen naar beneden hadden aangepast. Schakelen op manual gezet, want we wilden toch goed de vernieuwingen op het gebied van de physics merken. Polyphony Digital introduceert in dit deel immers een volledig nieuw systeem voor de veringen.

Tevens zijn de banden aangepakt op vervorming door druk in de bochten. Als je dus over curbstones heenrijdt moet je ze nog meer voelen als in deel 5. We kunnen hierbij gelijk wel bevestigen dat dit verbeterd is, want zodra we over de curbs gingen brak de DeltaWing veel uit terwijl dit een wagen is die veel grip moet bieden. Je krijgt bovendien voelbaar meer feedback in het stuur. Zodra je een bocht instuurt merk je precies wanneer je overstuur of onderstuur hebt en wat dit betreft voelde het zeer accuraat aan. Elke correctie had gelijk effect.

De DeltaWing gaf ons net teveel grip en om die reden kozen we na de race te hebben gereden voor een andere wagen en andere baan. We gingen voor de Nissan 370Z, welke ook beschikbaar is in de GT Academy demo van Gran Turismo 6. Een oude klassieker uit de serie, Grand Valley East, was het toneel voor de volgende test. Hier hoorden we eindelijk weer het bekende gepiep van de banden als we de grens van de wagen opzochten. Gelukkig niet te overdreven, zoals in de vorige delen. We merkten al snel dat Gran Turismo 6 toch wel het meest dicht bij de realiteit komt, want elke keer als we te vroeg remden brak de wagen uit of gingen we rechtdoor.

Het juist schakelen was altijd al van groot belang, maar in het nieuwe deel lijkt er nog meer nadruk op te liggen. De balans van je wagen kan zo weg zijn. Was dit vervelend? Nee, want de game daagt je juist uit om eraan te werken en dat op een toffe manier. We moesten echt elke wagen onder de knie krijgen en leren waar het fout kon gaan. De goede en slechten kanten van een wagen ontdekken terwijl de game je hierbij feedback geeft. Zo kwamen we in een bepaald ritme, waarin we maar in wilden blijven. Het opzoeken van de grens en het verbeteren van de tijden was puur (rij)plezier.

Grafisch ogenschijnlijk de grens bereikt

We gingen dus een tijd hands-on met de game en merkten duidelijk dat het op het gebied van physics flink beter lijkt te worden en nog dichterbij het echte werk komt. Het urenlang testen van de wagens, filmen ervan en de samenwerking met Yokohama die Polyphony Digital heeft lijkt zich uit te betalen in de game. Daarnaast wil men de game grafisch ook nog verbeteren. In de Photomode gaan we een betere belichting en weerkaatsing zien vanaf de wagens. Ook zouden schaduwen beter gerealiseerd worden en dat zou ook op de baan er beter uit moeten gaan zien.

Dat laatste was in tegenstelling tot de nu al voelbaar verbeterde physics niet opvallend. Gran Turismo 5 was verre van een lelijke game, maar miste soms wat detail. We zagen niet een heel groot verschil tussen dat deel en het nieuwe. De belichting lijkt een stap verder te zijn, maar in het algemeen lijkt hier niet heel veel veranderd. De automodellen zien er wederom fraai uit, maar omdat we alleen maar tijden konden rijden was het niet mogelijk om andere wagens op volle snelheid te zien. Toch gaan we er wel vanuit dat Gran Turismo 6 mooier zal worden dan diens voorganger.

Voorlopige conclusie:

Met enige scepsis gingen we voor het eerst hands-on met Gran Turismo 6. De game snoerde ons letterlijk de mond, want de verbeterde physics vielen merkbaar op. Het zijn kleine aanpassingen, maar deze lijken de game wel naar een hoger niveau te brengen en nog dichter bij realisme. We kregen via het stuur accurate feedback en het rijden was gewoonweg puur plezier. Kortom, ik ben tot nu toe zeer te spreken over Gran Turismo 6. Nu nog meer premium wagens en wat verfrissing in de opzet van races en dan kan ik helemaal niet meer wachten op de game. Gran Turismo 6 lijkt wederom een erg sterke simracer te worden, waarin je uren en uren door wilt blijven rijden.