Preview: Call of Duty: Ghosts – Call of Duty: Ghosts werd enige tijd terug aangekondigd en zal zoals dat jaarlijks het geval is met een nieuw deel in de franchise eind dit jaar in de winkels liggen. Natuurlijk hadden we een afspraak met Activision staan op de E3 om de game te bekijken, maar last minute kregen we de kans om al een blik te werpen op de game voordat de hele beurs überhaupt begonnen was en de eerste echte kennismaking met Call of Duty: Ghosts was positief, maar wel met een kanttekening.

’Nieuwe engine’

Infinity Ward gebruikt voor dit nieuwe deel de engine die ze al jaren gebruiken, maar deze is dan wel van de nodige upgrades voorzien. Deze upgrades hebben logischerwijs effect voor de gehele game op diverse fronten, maar hoe breed en diepgaand deze upgrades precies zijn is nog niet helemaal duidelijk. We hebben het één en ander mogen aanschouwen inmiddels, maar wat tijdens de presentatie getoond werd gaf aan dat het zich vooral op grafische details richt die het realisme ten goede komen.

Waar voorheen veel textures van een plat uiterlijk waren voorzien stelt de engine de makers nu in staat om deze van diepte te voorzien. Keien aan de rivierkant zijn bijvoorbeeld niet langer een plat ‘plaatje’, maar daadwerkelijk van relief voorzien. Ja, het is een minimaal detail, maar het geeft – als je er echt op let – een extra realisme graad aan de game mee. Hetzelfde kan over de belichting gezegd worden die er op sommige punten erg strak uitzag. Desondanks kunnen we allemaal het screenshot nog wel naar voren halen waarbij de zon op een totaal andere plek stond als waar het licht vandaan kwam dus hoe dat uiteindelijk in de game zal ogen is nog een beetje de vraag.

Keiharde actie

Goed, de game heeft dus een verbeterde engine, maar op wat interessante technische details na is het nog een beetje de vraag hoe dit uitpakt en in hoeverre we er ook echt iets van gaan merken tijdens het spelen. Het spelen zelf van de game, dat is op voorhand zonder ook maar één seconde de controller aangeraakt te hebben al van een duidelijke omschrijving te voorzien wat ook automatisch de kanttekening is, zoals jullie eerder in de inleiding konden lezen.

Call of Duty: Ghosts bevat elk aspect van de voorgaande delen als we het hebben over de gameplay. We kregen tijdens de presentatie een drietal levels te zien en wat vooral opviel is dat Infinity Ward tot op zekere hoogte het veilige pad bewandeld door je de ene vette situatie na de andere voor te schotelen zonder echt gewaagde vernieuwende elementen in de game te verwerken – de hond Riley daargelaten dan. De actie is namelijk van de bovenste plank en je zult van de ene hachelijke situatie in de andere belanden in alle uithoeken van de wereld.

De Ghosts zijn doorgewinterde soldaten die er op uit worden gestuurd in de nabije toekomst om orde op zaken te stellen en naar goede Call of Duty gewoonte is dat een aaneenschakeling die ook wel de welbekende achtbaanrit genoemd kan worden. Tijdens de presentatie bleek overduidelijk dat het behoorlijk scripted was en studiohoofd Mark Rubin slikte het woord ‘scripted’ nog net op tijd in toen hem gevraagd werd of de hond impulsief acties verricht.

Dat is de kanttekening bij dit hele verhaal, want het is maar net of jij hier op zit te wachten. Het is overduidelijk dat Infinity Ward de lijn die ze ooit met Call of Duty 4: Modern Warfare hebben opgezet trouw blijven volgen. Je moet er van houden en als je wel in bent voor een spectaculair avontuur vol met explosies, hachelijke momenten, bijna dood ervaringen en meer, dan ga je smullen. De game straalde tijdens de presentatie een overduidelijk beeld uit van een avontuur dat je van het begin tot het eind vast zal houden aangaande de niet stoppende stroom van grootse momenten die je het idee geven dat niet snel meer te vergeten.

Helemaal geen vernieuwing?

Als je het scripted aspect van de Call of Duty games zat bent, dan is het wellicht niet prettig om te horen dat de game zo goed als helemaal scripted in elkaar zit. Althans, dat is de indruk tot zover, maar dat wil niet zeggen dat het per definitie negatief is. Het is maar net hoe je er naar kijkt en om eerlijk te zijn kreeg ik tijdens het zien van de game direct zin om ermee aan de slag te gaan omdat de game precies een avontuur zal zijn zoals alleen Infinity Ward je dat kan laten beleven en hoe je het wend of keert, daar zijn ze goed in.

Gelukkig probeert Infinity Ward ook nieuwe dingen te doen en hoewel de keuze uit nieuwe aspecten met het deel kleiner wordt zijn er toch nog toffe vernieuwingen te vinden. Het level Into the Deep bevindt zich op de bodem van de oceaan waar je samen met een andere Ghost ogenschijnlijk het doel hebt om te kijken wat er te vinden is. Terwijl je zwemt tussen de rotsen – wat er overigens prachtig uitziet – begint een onderzeeër met sonar signalen die nogal krachtig zijn waardoor er continu een kleine aardverschuiving lijkt plaats te vinden.

Gevolg is een hevig bewegend beeld waarbij je als speler moeite hebt om op de juiste route te blijven. Terwijl je je probeert voort te bewegen merk je andere vijanden op en een bekend wapen om onder water te gebruiken is natuurlijk de harpoon, maar in deze game krijg je de Russische APS tot je beschikking, wat een echt bestaande onderwater mitrailleur is. Erg efficiënt tegen de andere duikers die het op je gemunt hebben. Bijgevolg was er ook nog de mogelijkheid om met een miniatuur torpedo de onderzeeër – na deze eenmaal gevonden te hebben – uit te schakelen.

Dit alles met een display, waardoor je de torpedo zelf kan besturen. Het gevolg van deze actie had grote gevolgen, want het leverde een forse klap op waarbij alles in de nabije omgeving begon te bewegen tot en met nadelige gevolgen voor jou als speler. Hiermee komen we weer op een eerder genoemd punt uit en dat is de aaneenschakeling van toffe gameplay momenten en spectaculaire situaties waarbij je bijna dood ervaringen zult meemaken. Dat is overigens niet alles qua vernieuwingen die we zo even snel zagen, want er is altijd Riley nog.

Riley de hond

Er is veel om de hond te doen geweest de afgelopen weken, maar desondanks kan dit voor een mooie aanvulling op de gameplay zorgen. De implementatie van de hond was eigenlijk vrij recent, zo gaf Infinity Ward aan, aangezien deze gebaseerd is op een hond van een Navy Seal. Je zult ongetwijfeld de getrainde politiehonden kennen, maar neem maar van ons aan dat Riley in-game een hond van een ander kaliber is. Het blijkt zo te zijn dat het Amerikaanse leger honden gebruikt die zelf min of meer geavanceerde moordmachines zijn.

Het klinkt misschien belachelijk, maar als je er bij stil staat wat zo’n beest met een beetje technologie voor een aanwinst kan zijn valt te concluderen dat het bijzonder effectief is – mits hij goed luistert uiteraard. Riley beschikt over een headset en hierdoor kan de hond ook op grote afstand acties uitvoeren die zijn baasje van hem verlangd. Sterker nog, de hond is dusdanig goed getrained dat deze in-game naar een vijand kan sluipen om hem vervolgens bij de strot te pakken. Ook is het mogelijk om te blaffen en een vijand af te leiden, wat het baasje de gelegenheid geeft om de vijand te doden. Het mooiste van dit hele verhaal is dat jij als speler de mogelijkheid hebt om de hond daadwerkelijk zelf te besturen en hierbij zul je dan de commando’s van je baasje moeten volgen.

Naast dat je als Ghost speelt zul je geregeld de rol van Riley aannemen en dat klinkt misschien wat onwerkelijk, zij het niet dat Riley uitgerust is met een camera, zodat er van op een afstand meegekeken kan worden tijdens zijn acties. Iets wat in de realiteit ook voorkomt. Het spelen met Riley zal dan ook een vernieuwend element binnen de verder redelijk traditionele gameplay van Call of Duty: Ghosts zijn wat er zo op het eerste gezicht erg fraai uitziet. Wel is het nog zo dat de physics en de besturing wat matig lijken te zijn, maar met nog een half jaar voor de boeg om te tweaken zal dat ongetwijfeld goed gaan komen.

Abseilen in Caracas

Naast dat we Riley in actie zagen in het level No Mans Land en een onderzeeër naar de bodem zagen zinken in Into the Deep was daar nog een derde level die we te zien kregen. Deze speelde zich af in Caracas in Venezuela, waarbij de Ghosts de opdracht hadden om een bom in een flatgebouw te activeren. Op zich was de gameplay hier weinig anders dan de andere spectaculaire momenten die we te zien kregen, maar het toonde wel aan dat Infinity Ward als geen ander weet hoe ze gevarieerde content moeten verwerken in een game.

Vanaf een ander gebouw werd er een middels een uit de kluiten gewassen ‘geweer’ een kabel naar de ander geschoten en terwijl de Ghosts zich via de kabel daarheen lieten glijden lieten ze de kabel halfverwege loskoppeleen, met als gevolg dat ze halfverwege de flat tegen de ramen aanknalden. Vanaf daar was het rustig aan elke keer een verdieping naar beneden zakken om diverse vijanden op een stealth manier uit te schakelen. Even later waren de Ghosts op de juiste verdiepen waarbij ze met een snijbrander een gat in de ruit maakten om binnen te geraken.

Na het doel volbracht te hebben vertrokken de Ghosts weer even geruisloos als ze gekomen waren en het enige wat nog gedaan diende te worden was abseilen naar beneden. Met een zicht op de stad onder je renden de Ghosts naar beneden en zo hier en daar schakelden ze nog wat soldaten die op balkons stonden uit. Een fantastisch gezicht wat absoluut naar meer smaakte. Tijdens de afdaling ging overigens de bom af met een switch van team als gevolg. Opeens speelde je met een Ghost die zich nog in de flat bevond en moest rennen voor zijn leven nadat de bom afging en neem maar van mij aan, dat was ongekend spectaculair.

Het wisselen tussen Ghosts komt geregeld voor in de game en dat bevestigt automatisch dat je met meerdere personen zult spelen en dat geeft Infinity Ward de perfecte kans om je een aaneenschakeling van dergelijke momenten te laten beleven. Het woord spectaculair komt bovenmatig veel voor in deze preview en dat is uiteindelijk ook het woord die het geheel perfect omschrijft. Je moet er wel van houden en als je dat doet, maak je dan maar vast op voor weer een – daar hebben we hem weer – spectaculair avontuur.

Voorlopige conclusie:

Infinity Ward lijkt met Call of Duty: Ghosts op het vlak van gameplay vooral de traditionele weg te bewandelen. De game gaat een achtbaanrit worden als geen ander en is in dat opzicht prima vergelijkbaar met de Modern Warfare delen. Wel bevat de game de nodige vernieuwingen in de vorm van wapens, de toevoeging van Riley en meer van dat soort kleine toevoegingen die de gameplay toch enigszins interessant maken, maar als je hoopte op drastische veranderingen, dan moeten we je teleurstellen. Afsluitend kunnen we vertellen dat hoewel het aan grootse vernieuwingen ontbrak, het een uitermate vermakelijke game lijkt te worden en dan hebben we alleen nog maar de singleplayer gezien.