Interview: Insomniac Games over screenshots en video-captures maken met je PS3

http://www.psx-sense.nl/plaatjes/img_4aee06b0dc5bd.jpg

Onlangs hadden we een interview met de heren van Insomniac Games over hun nieuwe game, Ratchet and Clank Future: a Crack in Time. En wat je dan meestal krijgt is dat mensen allemaal dezelfde vragen gaan stellen zoals ‘Vertel eens wat over de game’, ‘Wat is echt heel leuk?’, ‘Komt er ook DLC?’ etc. Je kent het wel, dus wij hadden zoiets van, laten we eens deze ontwikkelaar gaan uithoren over de weinig gebruikte screenshot en video-capture functie van de PlayStation 3.

In de Software Development Kit (SDK) voor de PlayStation 3 bestaat namelijk een plug-in die ontwikkelaars kunnen toevoegen, zodat gamers screenshots kunnen maken van wat ze op hun scherm zien. Naast deze plug-in bestaat er tevens een mogelijkheid een Youtube-recording te starten, zoals je misschien al wel eens in een game als RagDoll Kung Fu of LittleBigPlanet hebt gezien. Wij vroegen ze of de nieuwe Ratchet hier ook gebruik van maakte, helaas was het antwoord nee, maar toen wilden we weleens weten waarom de functie nu eigenlijk niet zo populair is. Benieuwd geworden? Lees dan het interview hieronder.

Roy (PS3-Sense) – As you might know, a Youtube upload function and a screenshot function was added in firmware 2.50. Will Ratchet and Clank Future: A Crack in Timeusing one of those functions?

James Stevenson (Insomniac Games) – You know ehm, we don’t have the screenshot or Youtube functions. It didn’t make a lot of sense to intialize them, and it takes memory. Again, it’s always a resource question. If you look at the budget we have and the amount of memory slice that takes..

Roy (PS3-Sense) – But all of the components are there in the Software Development Kit, right? It’s just a matter of a plug-in, that you push in and whooptie-doo?

James Stevenson (Insomniac Games) – Sure! But then it takes 4% of our available system memory and it’s like okay, that means we have to cut out one enemy, out of every setup or something. It’s something you always have to decide very early and I don’t know if that was something we really gave a high priority for Ratchet.

http://www.psx-sense.nl/plaatjes/img_4aee08dc7a641.jpg

Roy (PS3-Sense) – I just wonder why there’s so little developers out there that use these functions.

James Stevenson (Insomniac Games) – It just hasn’t caught on to the point where we want to sacrifice our setup so that someone can upload a screenshot or a video. If we saw this game as a game where people really really wanted to partake in this functionality, if it’s something a large chunk of our audience wants then maybe we could do it.

I think with like multiplayer games, look at Naughty Dog and what they’ve done with Uncharted multiplayer and the replay the theater modes there. I think you can do replay, but just make a game like a Youtube captured directly from your game generally compared to say actually building in a full replay feature which then maybe you can export. Or if you look at what Bungie’s done where you can upload your replay file and they’ll make the video file for you instead of capturing it yourself.

I think there’s some really interesting ideas out there. Yeah you can start a Youtube recording and end a Youtube recording, but I don’t know if that’s all the tools you’d want to basically just turn your PS3 into a capture card. But I can say, and I don’t know what the exact memory requirements are, but they’re significant enough to make it a not no-brainer once you have extra overhead.

http://www.psx-sense.nl/plaatjes/img_4aee0866c8ac7.jpg

Roy (PS3-Sense) – But when many video’s of a game hit Youtube and people see that, they’ll want the game even more. I mean that is just plain cheap advertising.

James Stevenson (Insomniac Games) – I know and we believe strongly in the community and sharing, I mean that’s why we’re doing single player stats and leaderboards and stuff like that. Just so people can share that with each other but that doesn’t take anywhere near as much memory as capturing video.

Wat ons betreft zeker een aantal interessante uitspraken. De screenshot en Youtube functies worden misschien wel met veel bombarie door Sony aangekondigd, maar voor ontwikkelaars is het toch altijd maar weer even kijken of er überhaupt ruimte voor is qua geheugengebruik.

  1.    371 XP
    TwysT's avatar

    Ha dit is wel leuk om eens te horen van een ontwikkelaar, ik vroeg me namelijk hetzelfde af, top!

  2.    17 XP
    Shadowguard's avatar

    Ik vind het wel leuk dat je filmpjes kan opnemen van gameplay maar het moet ten koste gaan van de game.
    Ik vind bijvoorbeeld dat de theater mode in de multiplayer van uncharted 2 wel vet gedaan, vind het alleen stom dat je de filmpjes niet naar je pc kan downloaden en dan kan editen zodat je hem dan op youtube of iets dergelijks kan zetten. Nu kan je alleen de filmpjes terugkijken via je ps3 of naar vrienden sturen die een ps3 hebben.

  3.    37 XP
    Adrian_Nox's avatar

    Kan je Filmpjes in LBP maken ?? O.o HOE ?

    “mogelijkheid een Youtube-recording te starten, zoals je misschien al wel eens in een game als RagDoll Kung Fu of LittleBigPlanet hebt gezien”

    of heb ik het verkeer begrepen 😛

  4.    6677 XP
    Myx's avatar

    Interessant 🙂 Leuk dat jullie dit gedaan hebben.

  5.    9 XP
    PaulB's avatar

    Waarom doen ze in de volgende firmware update van de Playstation niet gewoon een knoppen combo dat je bijvoorbeeld je score kan laten zien van Modern Warfare 2 ofzo.

  6.    4204 XP
    afca-yuri's avatar

    Leuk interview maar waarom niet ff vertalen?

  7.    266 XP
    the_stigo55's avatar

    @Shadowguard: Ik weet niet of je het weet maar in uc2 kun bij theater fotos maken en dan slaat je ps3 het op bij afbeeldingen.

  8.    369 XP
    matthijs222's avatar

    grappig! zo”n interview! ook es leuk om te horen wat zij ervan vinden ^^

  9.    2623 XP
    nis-gens's avatar

    kijk dat verlkaat heel veeeel

  10.    494 XP
    Boskrplanet's avatar

    Ja, eigenlijk. Weet iemand hoe je een filmpje kan maken in LBP?