Review Borderlands – Het lijkt niet op de gemiddelde shooter en het lijkt zeker niet de gemiddelde RPG. Toch combineert Gearbox de beste elementen uit beide speelstijlen in één game en dat is Borderlands. Als je nu gelijk denkt aan Fallout 3 heb je het bij het verkeerde eind, want met Borderlands gooien ze het over een hele andere boeg. Hoe dat heeft uitgepakt? Dat lees je in deze review!

Een shooter met RPG elementen?!

Vandaag de dag zijn alle bekende genres zo ongeveer wel uitgemolken. Hierdoor komt het steeds vaker voor dat genres met elkaar gemixt worden. Zo was Fallout 3 al een RPG met een ‘vleugje shooter’ maar wie denkt dat ze met Borderlands ook maar iets vergelijkends hebben gedaan heeft het mis. Borderlands is namelijk een shooter met de beste elementen uit de RPG scene daaraan toegevoegd en niet andersom zoals Fallout dat deed. Combineer dat met een funky cartoony grafisch stijltje en je hebt een aardig unieke game. Het verhaal speelt zich af op Pandora, een dode en dorre planeet. Er bestaat namelijk een legende die verteld over een schat op deze planeet in “The Vault”. Vier gelukszoekers besluiten op zoek te gaan naar deze waardevolle schat. Voor je de eerste missie start moet jij kiezen met welke character je wilt spelen. Je zal moeten kiezen uit de all-round soldier, een sniper, een siren die een beetje doet denken aan een mage en als laatste de berserker die alles met zijn vuisten oplost.

Level up!

Deze characters hebben allemaal hun eigen speciale skill die je kunt activeren met L1. De Soldier tovert dan een heuze turret tevoorschijn en de Sniper heeft zijn lieve huisdier de Bloodwing, een niet al te lieve vogel die vrolijk rond vliegt tot hij een enemy ziet en deze vervolgens meteen aanvalt. De Siren heeft haar Phasewalk waarmee ze onzichtbaar wordt voor enemies en veel sneller kan bewegen en de Berserker die gewoon extreem kwaad word, want die lost alles toch op met zijn vuisten. Deze speciale skills kun je naar mate je langer speelt upgraden en zo allerlei handige dingen toevoegen aan je move. Je krijgt ervaringspunten voor alle missions, die ik bijna quests zou noemen, en met deze punten bereik je logischerwijs steeds hogere levels. Per level krijg je een skill point, die je dan weer kunt gebruiken om je skills te verhogen. Dit kan alles zijn van het verhogen van de damage van je turret, tot het verminderen van de ‘cooldown’ van je Bloodwing. Deze skill laadt na het gebruiken namelijk weer op en het duurt dan ook even voor dat je deze weer kunt gebruiken.

Playthrough 2

Na het uitspelen van het verhaal waren wij ongeveer level 35, waar level 50 is het hoogste level wat je kunt halen. Eigenlijk begint de game vanaf dit moment pas echt leuk te worden, want na het uitspelen van het laatste level kun je beginnen met ‘Playthrough 2’, oftewel de tweede keer dat je de game uit kunt spelen. Je houdt al je skills en wapens, alleen de enemies zijn er ook een stuk sterker op geworden en alle spullen die je vijanden laten vallen worden er aanzienlijk beter op. Jammer genoeg kun je al deze unieke wapens en andere items niet ruilen of verkopen aan andere mensen, afgezien van ze gratis op de grond gooien voor de andere speler. Vanaf dit punt word de game echt uitdagend en zul je een stuk tactischer te werk moeten gaan of je word continu geowned, wat je elke keer een aardige som geld kost. Als je dood gaat maakt de ‘New-U station’ namelijk een ‘nieuwe jou’ tegen een vrij hoge prijs die afhangt van de hoeveelheid geld die je hebt. Naast de trophies en eindeloze challenges die je kunt halen door bijvoorbeeld het doden van 2500 Skags (gemuteerde honden) of het vermoorden van een bepaalde baas biedt deze playthrough 2 modus ook nog eens enorm veel replay waarde. Helaas is er niks veranderd aan het verhaal en zijn alleen de vijanden wat sterker. Je merkt dus al snel dat je aan het begin van de missie weer weet wat je moet doen en je vervolgens hersendood deze missie uitspeelt. Ach, geen enkele game is perfect.

Niet perfect?!

Ondanks dat het één van de betere PlayStation 3 titels van dit jaar betreft heeft de game toch aardig wat minpuntjes. Niet alleen de repetitieve tweede playthrough kan wat saai over komen, maar er zitten ook schandalig veel glitches en bugs in de game. Zolang je niet op of om kijkt van characters die plotseling ondersteboven lopen of vast zitten in muren, het niet opslaan van je progressie etc, is er niks aan de hand, maar voor degene die dat vervelend vinden is dat toch wel lastig. In alle eerlijkheid, dit zijn natuurlijk wel dingen die een anders goede game gewoon kunnen verpesten. Gelukkig is de eerste patch al uit, dus dat Gearbox nog met de game bezig is moge duidelijk zijn. Gelukkig maar, dan hoef ik hem niet als ‘verpest’ te verklaren.

Multiplayer

Foutjes daar gelaten, de game is gewoon heel vet. Zo ook de multiplayer, want dat heeft centraal gestaan vanaf dag één tijdens de ontwikkeling. Ik durf zelfs te stellen dat het de bedoeling is om met twee tot vier mensen co-op te spelen in plaats van in je eentje. Alle speelbare karakters vullen elkaar goed aan en dat maakt het nog leuker om het met een compleet team te spelen. Je kunt overigens ook gewoon met meerdere characters van dezelfde klasse in een game, dus als jij en die maat van je allebei de soldier willen spelen dan kan dat. Dit is dezelfde character die je in je single-player story gebruikt, dus alle ervaring die je online vergaard verlies je niet.

Naast het hele co-op gebeuren kun je het ook nog eens tegen elkaar opnemen in de verscheidene arena’s verspreid over Pandora. Hier kun je toernooitjes organiseren met je vrienden om zo te kijken wie er nou echt het sterkst is. Het blijft natuurlijk altijd leuk om je vrienden te verslaan en het daarna eens even lekker in te wrijven.

Door een aantal vervelende foutjes krijgt de game zeker geen perfecte score, maar een aanrader is het zeker. De verslavende gameplay, alle naast elkaar lopende verhaallijnen en de cartoony graphics maken het tot een ware must-buy. Of het slim was de game vlak voor Modern Warfare 2 te releasen? Ik denk dat deze game het prima gaat doen, met of zonder Modern Warfare 2!

• Vette cartoony graphics
  • Enorm veel verschillende wapens
  • Sterke co-op gameplay